Block tar ”Cossie II” på World Tour, lite vilse i debatten, MSRX ”Framtidens bilsport”, spännande Suzuki i RS-DM och en trots allt majestätisk Opel!

I fjol eldade Ken Block upp sin älskade ”Cossie” i en deltävling av Amerikanska Mästerskapet. Under vintern har det byggts en ”Cossie II” och till premiären av mästerskapet i Missouri 2019 kommer han till start med en nybyggd Ford Escort RS Cosworth. Nu blir det inte bara i ARC som Block kommer att synas utan han har även dragit igång ”Cossie World Tour”. Sex olika events/tävlingar ska få besök under världsturnen Efter ARC-tävlingen i mitten på mars bär det av till Nya Zeeland och deras stortävling Rally Whangerei. Efter detta kommer ”Cassie II” och Hoonigan-teamet till Irland och Donegal International Rally, detta i juni. Nästa tripp blir kortare, bara över Irländska sjön så är man på Goodwood och Festival of speed. Så klart kan Block inte släppa sitt eget Gymkhana Grid så även lite sladdande runt hus, bilar och människor väntar innan han tar till San Marino och Rally Legends.

*

Som troligen är bekant pågår det en ständig mer eller mindre nyanserad debatt på olika forum om bilsport och hur man bäst ska möta dess framtid. Mest handlar det om det som lite svepande brukar omnämnas, ”onödig fördyring” där kritiker motsätter sig FIA-krav på säkerhetsutrustning. Men även på tävlingars genomförande har man synpunkter och allra oftast påtalas allt för höga anmälningsavgifter. Med detta verkar det som att man vill måla ut till exempel rallyarrangörer, som någon sorts Joakim von Anka. Det styvaste jobbet med att köra en rallytävling skulle enligt beskrivningarna, ligga hos kassören i klubben. Detta när han/hon ska räkna fram alla tusentalskronor som tävlingen gett i vinst på deltagarnas bekostnad. 

Kan upplysa om att detta är helt åt h-e fel, som exempel kan jag nämna att TV-Svängen 2017 gav ett överskott på strax under 30 000 kronor eller åtta procent av omsättningen. Märk väl, detta var ett bra år med hyggligt stort startfält och minimal väglagning. Vad händer ett år när startfältet är mindre, plus ösregn före, under och efter tävlingen? Blir förlusten då inte mer än vinsten 2017 är det klackarna i taket på klubben kan jag lova. Så självklart måste verksamheten ge ett överskott annars skulle inte TV-Svängen kunnat körts oavbrutet sedan starten 1965. 

Det har under mina år i ”bilsportens tjänst” också poppat upp utbrytare från SBF som alla säkerligen haft goda föresatser och där mantrat hela tiden varit att förenkla och göra tävlandet billigare. Självklart är det svårt att vara kritisk mot en sådan målsättning, men jag förstår inte riktigt hur man ska uppnå drömmen? Visst kan hjälmar, bälten, stolar och annat som passerat FIA/SBF:s ”bäst före datum” användas, men jag har inte alls den kunskap att avgöra om det är fortsatt säkert att använda dessa prylar. För oavsett om man vill förbilliga eller följa FIA:s regelbok, så tror jag ingen medvetet är ute efter att göra till exempel rally mindre säkert eller kanske direkt livsfarligt. 

Snackade med en kompis häromdagen som står i begrepp att köpa ny hjälm, runt 7000 kronor hade han fått som pris. Han räknade på att den skulle vara godkänd i fem år vilket ger en kostnad på 1400kr/år. Samtidigt under dessa fem år skulle det köras cirka tio tävlingar om året med en anmälningsavgift på i snitt 2300 kronor, eller 23 000 för hela säsongen. Kompisen kalkylerade med att köpa cirka 16 däck/år vilket plussar på utgiftsbudget med ytterligare 30 000. Till detta kommer så reperationer, bensin och annat småkrafs på minst lika mycket så runt 70-80 000 kronor var vad han räknade med att spendera på sin hobby under året.  Ändå handlar debatten mer om kostnaden på 1400 kr för hjälmen än de 30 000 kronorna för däcken. Vet inte riktigt var det är som jag går vilse i debatten men vilse går jag, var så säker…

*

Ett nytt grepp för att ”förbilliga” tas nu av MSRX som i sex olika klasser ska köra lika många tävlingar under 2019. Har inte luslästa regler/förutsättningar men verkar vara som att serien kommer att köras på rallycross/folkracebanor. Först ut är Strängnäs den 12 maj och sedan ser säsongen ut så här: 15 Juni Sala – 13 Juli MittSverigeBanan – 24 Aug Strängnäs – 6 Okt Tierp Arena . Du som är intresserad kan läsa mer på www.msrx.se

*

Man ska väl inte påstå att det är en strid ström av anmälningar till Södra BF:s bägge RS-DM-tävlingar nu i april, Bilmånsson Hörby-Rally Sprint och Hässleholms GP. Strax under respektive strax över 20-strecket står anmälningslistan på just nu. Senast att fylla på sin anmälan är smålänningen Esko Siren som numera tävlar för Piteå MS. Vad som gör anmälan extra intressant är bilen som Esko ska köra, en Suzuki Liana Kit Car. Vet inte ens hur en sådan gasbil ser ut…

*

I går påtalade jag att det varit lite dåligt med ”Opel-spotting” på sistone och direkt ville obotlige Saab-fantasten Roger Rooth råda bot på detta. Bilsport Rallycup-generalen skriver, ”Har hittat din servicebil till silverfisken! Samma färg med ju! :o)”.

Nu tror jag inte att Rogers intention var att sätta guldkant på min dag med bilden på de patetiska och sorgliga resterna av en Opel Kadett Caravan. Snarare tror jag tvärtom, men ändå vilar ett visst majestätiskt lugn över Opeln som skänkte mig detsamma…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *