Meeke snabbast på ”Monte-nerskakning”, Ogier/Rovanperä tips-vinnare, sex skåningar i Bergslagsrallyt och Mikaela klar för tredje STCC-säsongen!

Ingen hemlighet att jag gillar rally allra bäst men även annat så länge det bara har hjul och brummar (gräsklipparen där hemma är dock i gråzonen) men i helgen är det snudd på för mycket.

Så klart är WRC-premiären i Rally Monte Carlo som drar igång redan i kväll störst och för första gången på länge med en svensk, Pontus Tidemand i toppklassen. Men samtidigt körs det även Rally-SM med Mekonomen Bergslagsrallyt, Finska mästerskapet Arctic Lappland Rally och så toppar norrmännen med ”NM-løpet” Rally Finnskog. Inte konstigt att man har lite svårt att greppa allt.

*

Vi börjar i rätt ända med ”Monte” som hade sin shake down i morse utanför ett soligt och torrt Gap  och där det i mina ögon blev en skräll. Nye Toyota-föraren Kris Meeke satte bästa tid i det tredje av de fem åken han genomförde med Yaris-WRC. Inte någon skräll alls var att Sebastien Ogier var den som verkligen flåsade ”The Ulsterman”  i nacken, bara en tiondels sekund efter i nya Red-Bull-loggade Citroën C3 WRC. Att sedan Esapekka Lappi bara var 0,4 sekunder efter visar att det inte var enbart snack från Lappi med att C3:an är en ruskigt snabb bil, åtminstone på asfalt. 

Att Meeke var så snabb ruskade nog om Toyota-kollegorna Ott Tänak och Jari-Matti Latvala lite som presterade fjärde och femtetider. Då hade dessutom Latvala haft ”a small of” men där det turligt nog bara handlade om att komma ur planteringen och ”keep going”.

Bästa Hyundai kördes av Thierry Neuville med en sjätte tid medan Andreas Mikkelsen återigen verkade ha lite problem att få till det, bara nionde tid. Vet inte om han fick någon hjälp av ”bänkade” Dani Sordo men det känns som att han kan behöva några goda råd.

Bäst av Ford-förarna vara Teemu Suninen som sjua medan Elfyn Evans körde in strax bakom, tre tiondelar långsammare. Hur gick det då för Pontus Tidemand och Ola Fløene i WRC-Fiesta #7? Jo fullt godkänt som elva, knappt fyra sekunder bak Suninen. Man måste betänka att detta verkligen är premiär för Pontus både i rallyt och med bilen. Har varit på plats tre gången och det lovar jag det måste finnas dussinvis med stora rallyn som måste vara enklare att WRC-debutera i än i denna franska bilversion av rysk roulette…

Sebastian Loeb kände sig för med en tionde tid och om det är imponerande eller ej är svårt att bedöma. Men fram till rutinerade Hyundai-åkare Mikkelsen hade ”rookie” Loeb bara fyra tiondels sekund.  

*

I WRC2 och WRC2 Pro var det Kalle Rovanperä som ganska väntat var bäst med Skodan. Tolfte tid och bara halvsekunden före M-Sports Gus Greensmith, det imponerade på mig. Britten har annars mest känts som en patriotisk och kanske pengastarkt alternativ för beställarna borta i Cumbria. Nu visade han direkt hur fel det är med förutfattade meningar

För första gången i skarpt läge med en Volkswagen Polo R5 i den mattblå stridsmålning som nu lanseras av Volkswagen Dealer Team BAUHAUS körde Ole Christian Veiby/Jonas Andersson in som trea i R5-gänget. 

*

Då är det dags för 2019-års första tips.

1. Sebastien Ogier Citroën

2. Thierry Neuville Hyundai

3. Ott Tänak. Toyota

4. Jari-Matti LatvalaToyota

5. Sebastien Loeb Hyundai 

”Nerskakning” är en sak tävlingen en annan och som ni ser saknas Kris Meeke i tipset trots bästa tid i förmiddags. Men jag har en känsla av att det inte håller hela vägen i debuten och tippar därför återigen Sebastien Ogier som vinnare på hemmaplan. Deltar även i rallyentusiasterna kring Hedemoras årliga WRC-tips och där har jag så klart samma rad.  Men där krävs åtta namn i tipset och då hamnar Pontus Tidemand som sexa hos mig.

*

I WRC2 och WRC Pro delar jag inte på klasserna utan det blir alla i en.

1. Kalle Rovanperä Skoda

2. Yoan Bonato Citroën

3. Gus Greensmith Ford

4. Ole-Chrisian Veiby Volkswagen

5. Stephané Sarrazin Hyundai

Rallyt inleds i kväll vid att tiden med två mörkersträckor innan det är omstart på fredag morgon.

*

På rak arm kan jag inte säga när det var så många skåningar anmälda till en SM-tävling (räknar så klart inte in SSR och Snapphanerallyt…) som det är till lördagens Mekonomen Bergslagsrallyt, sex stycken. Inte nog med att dom är många utan alla har dessutom ambitionen att åka hela SM-serien vilket bådar gott för inte minst SSR och finalen Rally Blekinge i september. Nu stämmer inte min beskrivning riktigt för när det kommer till Tom Kristensson och Henrik Appelskog väntar som bekant ännu större uppgifter, J-WRC. För honom är helgens start ren vintertest inför äventyret i Värmland om dryga två veckor. Än så länge har inte Tom kört en enda meter snö/is med en framhjulsdriven bil utan det blir premiär i Ludvika.

Vi kommer till start med samma Opel Adam R2 som vi tävlade en del med på hemmaplan förra året och även lyckades ta ett SM-silver med, säger Tom.

Vintererfarenheten kan inte heller på långa vägar mätas mot de övriga dryga tjugotalet i klassen Otrimmat 2WD konstaterar han.

Jag har bara kört tre vintertävlingar totalt i mitt liv och då med en VOC-940 i SverigeSerien 2015…

Inte nog med att vinterrutin saknas i  rallyts enda Adam R2, Tom har inte kört en tävlingsmeter sedan avslutningen av ERC i oktober. Detta hindrar inte honom från att se framemot lördag.

Det blir verkligen bli kul att komma igång ser dessutom ut att vara fina förhållanden med riktiga vintervägar och bra snövallar!

Klassen blir också tävlingens ”Skånetätaste” då även klubbkompisen i SMK Hörby, Victor Hansen med sin nya kartläsare Victor Johansson är anmälda. Även Victor bakom ratten på samma R2 Peugeot som i fjol är förväntansfull men samtidigt lite spänd.

Kommer säkert att ta lite tid innan vi hittar rätt i samspelet plus att min erfarenhet från vinterrally är minimal. Ifjol blev det som alla vet inte mycket av detta vid mina två SM-starter på snö…

Den tredje skåningen i klassen är Lukas Hägg från Trelleborg med Anton Johansson för året ny kartläsare i en Ford Flesta R2.

Att motståndet är tufft förstår man om man ser att såväl J-WRC-tvåan 2018, Dennis Rådström och Johan Johansson även dom ”avrostar” inför Rally Sweden.

Det pirrar i magen och blir annan stämning på en större tävling som SM än i de vi tidigare kört i vinter, konstaterar Dennis.

 Nu går vi in och göra allt vi kan så får se hur långt det räcker, huvudsaken är att få en bra känsla inför Rally Sweden!

Nu är det inte Dennis ensam som svarar för tufft Skåne-motstånd om jag nämner namn som till exempel Jari Liiten, Sebastian Johansson, Pontus Lönnström, Hampus Jakobsson, Albin Nordh blir det inte lätt att ta full poäng i Ludvika. Sedan håller jag en extra tumme för klassens enda tjej Jonna Eson Brådhe som har småländsk i Peugeotens högerstol, Julia Svensson, Gullabo. Övriga skåningar som ska ta sig an klassikern Björnjägarens Minne är Joachim Grahn/Rickard Nilsson i ”Trimmat 4WD Övriga”, medan hässleholmarna Johan Green/Kevin Athley  och Johannes Haraldsson/Kenny Andersson gör upp i ”Trimmat 2WD”. Känner mig lite snäll i dag så jag klassar även in familjen Holgersson, pappa Peter och sonen Danny som skåningar trots att dom bor på ”fel sida” Skånegränsen, i Kyrkhult. Inte nog med detta dom kör en minst sagt grön Ford Escort i Trimmat 2 WD…

*

Klassen för WRC-bilar heter i årets SM ”Trimmat 4WD Övriga” och bland de tolv anmälda (det tog sig på slutet) finns fyra WRC-bilar, tre Focus och en Skoda. I Skodan sitter mångsysslaren som även kör Porsche i Appendix K, Per Göthberg med Robert Nilsson vid sin sida. Eskilstuna-duon får mäta de tjeckiska krafterna mot bland annat Focus-åkaren från Simrishamns MK, Joachim Grahn som absolut inte gillar vinterrally.

Nej fy, kallt och djävligt tacka vet jag när det blir tid för gruset, menar Grahn. 

Vid sidan av rallykörandet (kanske snarare tvärtom?) ansvarar ”Jocke” för en stor del av vinterberedskapen för vägarna kring hemmet i Åhuskärr, något som sätter extra press helgen då det ulovas snö i Skåne. 

Alltid stressigt att vara borta och samtidigt hålla koll på vädret där hemma, mycket mobilen vid örat, konstaterar han.

Med i stort sett likvärdiga Focus-bilar kör fjolårets SM-trea och väldigt vintervana Bodenparet Michael Wikström/Lennart Nilsson. Med både fjolårets etta, Tobias Johansson och tvåa, Johan Rudengren borta så får nog paret finna sig att vara utsatta för ett visst favorittryck. Sist av WRC-gänget med Focus är Fredrik Grahn tävlande för KAK som har Christer Carlsson vid sin sida. En förare som omnämns med stor respekt inte bara för sin körning utan ännu mer för sina kunskaper när det kommer till hur en rallybil ska skötas för att fungera som bäst.

Kvartetten kompletteras med åtta olika Mitsubishi-besättningar som har bilar byggda för ”Nationell Special”. Här jag sätter min beskattade peng på någon av duon  Stig Andervang/Robin Eriksson eller Jimmy Olsson/Conny Sundquist som överst av ”icke-WRC  bilar”.

I morgon analyserar vi klasserna trimmat 4WD där de moderna R5-bilarna håller till och så även rallyts största klass Trimmat 2WD. Då kommer också tipset, blir något för mig att grunna på i natt…

*

Hoppar från rally till racing och där det idag avslöjades att Mikaela Åhlin-Kottulinsky är klar för sin tredje säsong med PWR Racing och STCC. Inget överraskande alls, hade man inte behållt guldklimpen som i fjol blev historisk som första tjej att vinna ett STCC-race vore det lite som att skjuta sig själv i foten. Menar, hur mycket extra mediautrymme fick inte Seat-gänget genom den historiska segern på Gelleråsen? Nu lär man inte få lika mycket utrymme när nästa seger kommer för landslagsåkaren för de kommer, var så säker.

– Jag är väldigt glad över det fortsatta förtroendet både från PWR och teamets partners, menar värmländskan.

Förra säsongen var en av de bästa, om inte den bästa i min karriär, både personligt och resultatmässigt. Jag hittade tillbaka till min glädje för racing, mycket tack vare PWR och den atmosfär som finns inom teamet. 

Att Mikaela fick förnyat förtroende är ingen tillfällighet de båda PWR-grundarna Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg vill se fler tjejer inom bilsporten.

Det känns hedrande att Mikaela fortsätter att tävla med oss hon är en nyckelperson i PWR Racing, både på och utanför tävlingsbanan, säger de båda.

  Men framförallt är hon enormt viktig för svensk racing och det intresse vi hoppas kunna skapa bland unga tjejer. Både bland förare, mekaniker och ingenjörer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *