Både Østberg och Solberg till Rally Sweden (?), WRC-bilarna presenterade men tom Ascona 400 stal shown, fylls på i Värmland, Tom K. anmäld till SM-premiären och Magda A. ”modellar”…

Börjar med dagens roligaste nyhet ur skandinavisk synvinkel då det verkar klart att Mads Østberg kommer till start i Rally Sweden. På ett lite kryptiska  filmklipp ”hintar” Mads om vad som är att vänta från honom och detta tolkas av många som att det blir nästan full säsong. I Rally Monte Carlo finns han inte med, men sedan ska det tydligen vara ”full speed ahead”. Inte heller framgår det med vad för bil Mads och får man förmoda, med co-driver Torstein Eriksen ska köra. Finns egentligen bara två spår om det handlar om WRC-klassen, Citroên och Ford. När man dessutom vet att både Mads och Citroëns Pierre Budar uttalat sig om att man gärna vill fortsätta samarbetet är detta det klart mest realistiska alternativet. Vad som ytterligare stärker är att Mads och Adapta-teamet inte skildes som världens bästa kompisar när M-Sport och dom gick skilda vägar hösten 2017.

Annars är ett mycket tänkbart alternativ WRC2/WRC2 Pro och där finns ju en platser lediga. Citroên har en sedan Ole Christian Veiby skiftat till Volkswagen likaså Hyundai då det är väldigt tyst om deras fjolårschaufför Jari Huttunen. Även här skulle M-Sport kunna vara aktuellt om stridsyxan är nergrävd vill säga…

*

Minns någon vad jag skrev igår, om att jag inte skulle bli förvånad om Petter Solberg också dök upp på Volkswagens pressmöte i Stockholm den 22 januari? Nu är jag ännu mer övertygad då VF idag går ut med att Petter ska vara klar för Rally Sweden. Tror ni där står BAUHAUSPolon?

*

Nu har även Pontus Tidemand fått känna på nya tjänstebilen, WRC Ford Fiesta RS inför Rally Monte Carlo. På snöiga sträckor kördes de första testrundorna och inte mycket information har sipprat ut från dessa. Inte ens vem som satt vid sidan av Pontus har nått mina öron…

*

Idag slog den stora bilmässan i Birmingham, Autosport Internationell upp portarna och för första gången fick publiken se hur ”liveryn” alltså strajpningen av 2019-års WRC-bilar ser ut. Vill till att man är nästintill supernördigt WRC-fan för att notera skillnaderna mot fjolårets bilar, jag hade själv väldigt svårt att skilja dom åt. Enklast är helt klart M-Sports Fiestor där nu Red Bull-loggan saknas och bilarna är faktiskt riktigt snygga i sina nästan ” Fifty shades of blue”.

En ögonbrynshöjare bjöd Citroên på när skynket drogs av från nya C3 WRC. Publiken kunde då till sin och min förvåning se att det fortsatt går att läsa ”Abu Dhabi” på både motorhuv, stötfångare och bakskärm. Bara några veckor sedan man förklarade samarbetet avslutat, så något måste ha hänt men för Citroên så klart positivt. En annan sak som jag noterar, Toyota, Hyundai och M-Sport har sina ”line ups” på de bakre sidorutorna, alltså samtliga förare/co-drivers namn. På C3.an lyser det helt tomt likaså saknas även Ogiers personliga sponsor Red Bulls logga på bilen. Hmmmmmm….

Bilderna från Birmingham kommer från David ”Plombo” Lindström som är på plats men tror jag, utan sin fina sliverlackade Grupp H 940. Tror även att fotona på de nya WRC-bilarna togs lite i förbifarten när David med snabba steg var på väg mot de riktiga läckerbitarna. Kanske är detta en lite för fri tolkning av mig, men varför skulle han annars skicka bilderna på Opel Ascona 400-karossen först och sedan WRC-åken? För mig är detta en helt korrekt prioritering, först Opel sedan ”the rest”….

*

På mässan avslöjade också M-Sport sin uppställning för första säsongen med WRC2 Pro. Att Gus Greensmsith skulle köra en R5-Fiesta har varit känt en längre tid men att 29-årige polacken Lukasz Pieniazek skulle få den andra ratten var för mig högst oväntat. I fjol slutade han femma i WRC2, placeringen bakom Greensmith och med en andra plats i Portugal som bästa placering. Att detta skulle räcka för att M-Sport skulle anse honom som bästa val känns lite konstigt. Skulle tro att där finns lite (läs mycket) polska sponsorpengar i bakgrunden som spelat en viss roll i valet. Nu ska båda köra tio tävlingar vardera och för Greensmith blir det även en elfte men då med en WRC-Fiesta. I Portugal ska han tygla ”a real beast” som ett led i att bli nästa britt i WRC-klassen. Greensmith inleder i Rally Monte Carlo medan polacken gör WRC2 Pro-debut i Rally Sweden.

*

På tal om Rally Sweden så tickar det på med anmälningar i WRC-delen medan det i Rally Sweden Historic stannat av vid 41 anmälda. Nya i dag är Toyota Gazoo Racing som helt enligt plan anmält Jari-Matti Latvala, Ott Tänak och Kris Meeke. Inte för att det betyder något, men i just den här ordningen har Tommi Mäkinen fyllt i anmälan, alltså Latvala före Tänak.

Tillkommit har även två spännande svenska Skoda-åkare för WRC2, Patrik Flodin och Jörgen Jonasson. Vännäsåkare Jonasson inledde SM-säsongen 2018 starkt oc har med i toppstriden efter de två vinterrallyna. Men sedan tog det roliga slut i South Swedish Rally med en hyfsad rullning och därefter blev det inte mer SM-åka för Jörgen med kusin Niclas Jonasson som bisittare.

*

De två senaste åren har ADAC, arrangör av WRC Rally Deutschland fått kritik för den inledande ”Superspecialen” på torsdagskvällen. En kritik som tagit lite skruv och nu ryktas det om ett nytt grepp från tyskarna. I stället för en tämligen betydelselös Superspecial blir det istället att rallyts viktigaste sträcka ”Power Stage” som inleder de tre dagarnas asfaltrally. Intressant blir det hur man räknar poängen om snabbast på SS1 sedan bryter, får han då 0+5p. med sig hem?

*

Mattias Monelius och Nicklas Edvardsson blev förste svensk att anmäla sig till norska rallypremiären Sigdalsrallyt. Med Örebroaren i listan står nu räkneverket på 71 ekipage.

*

Med drygt tre dagar kvar till att anmälan stänger finns nu 88 SM-åkare anmälda till Mekonomen Bergslagsrallyt. Klart störst klass är Trimmat 2WD med över 40 anmälda där nu en minst sagt udda fågel i SM-sammanhang dykt upp. Hemmaföraren Adam Backström har anmält sig med en Volvo PV och det kan man nog lugnt konstatera, att det måste vara minst 50 år sedan en ”Kutrygg-åkare” hade möjlighet att plocka SM-poäng. 

Näst flest syns i Otrimmat 2WD med nästan exakt hälften så många. Skrev i går att SMK Hörbys J-WRC-satsande Tom Kristensson hade det jäktigt att få ihop allt inför premiären, Rally Sweden. Bland annat sa Tom att han skulle försöka få till någon form av vintertest inför Värmland och det verkar nu som detta har löst sig. Igår kom nämligen anmälan för honom med co-driver Henrik Appelskog och bilen blir fjolårets ”tränings-Opel”. Blir spännande att se vad en skåning kan göra i vinterföre och för första gången med drivning ”i fel ände”…

*

Innan SM-premiären kör MK Ratten på lördag Finnskogsvalsen och här hittar man påhittige rallyentrepenören Johnny Andersson. Från SM-silver 2017 med Peugeot R2, via R5-Fiesta i Rally Sweden och sedan rallycross gör nu Johnny SM-comeback. Dessutom i ett tredje bilmärke på lika många år och i Torsby blir det med en Renault Clio R3T. Lite uppvärmning inför SM i Ludvika  där det skall plockas ”goa poäng”. Vid sin sida på lördag får han hässleholmaren Björn Johnsson som tidigare lotsat klubbkompisen/chefen Anders Åberg till SM-guld i Otrimmat 2WD 2017.

Sist var vi bittra konkurrenter och nu skall jag hoppa in och läsa noter åt Johnny, det blir tufft, konstaterar Björn.

*

Avslutar med att SMK Hörbys duktige rallycrossare Magda Andersson inte bara är duktig på att ratta en Supercar. Magda har även ”skills” för modelljobb vilket World RX noterat och därför valt henne för att visa upp lite från sin ”Fan Shop”, kul. Tack Kristian Lindberg för tipset!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *