Flera vinnarkandidater i NM-premiären, tuffar på med SM-anmälningar, fyra mil lång” Björnjägaren” väntar, många ”new looks” och Loeb vann SS2 i Dakar!
I dag kom anmälan från Mads Østberg/Torstein Eriksen till NM-premiären Sigdalsrally nästa helg den 19 januari. Som Mads redan berättat blir det premiärstart i en Grupp N-bil för Mads och det är alltså med en Subaru Impreza WRX som han ska försöka plocka lite NM-poäng. Nytt namn bland de nu 50 anmälda är även ERC-tvåan Nikolay Gryazin som laddar för Rally Sweden och WRC2 med en Skoda R5 från SRT.
Trots all sin WRC-rutin lär ändå Mads få svårt att utmana om seger. Istället hamnar mitt vinnartips bland de som nu anmält sig bland trion Frank Tore Larsen, Nikolay Gryazin och så kanske allra hetast Ole Christian Veiby. När väl Anders Grøndal kommer med sin anmälan ansluter han också till favoriterna.
Veiby har i dagarna inlett sin ”WRC2-kampanj 2019” med att vintertesta R5 Polon och där då även Sigdalsrally blir en viktig pusselbit. Noterar också att Veibys bil är exakt likadant strajpad som Johan Kristofferssons med ”Bauhaus-loggan” väl synlig…
*
Tuggar på även i SM-premiären Mekonomen Bergslagsrallyt där SM-fältet nu är uppe i 73 anmälda. Bland de som kommit in sedan senast, är två ”sörlänningar”. Albin Nordh/John Stigh från Ydre i den lilla ettriga R2-Twingon och i en betydligt större Volvo 940, Mikael Andersson från Strömsnäsbruk med ny kartläsare, SMK Hörbys Patrik Törnqvist.
*
En riktig godbit får dom tävlande att bita i den 26 januari, klassikern ”Björnjägarens Minne”. Minns att det finns år när sträckan varit runt tio mil lång och även bidragit till massor av skrönor, vissa sanna men en del enbart just skrönor. Det berättas om tävlande som stannat inne på sträckan för bensträckare och rökpauser. Likaså finns det otaliga äldre rallyåkare som kan berätta om när det placerats ut både bensin och nya däck längs sträckan för att överhuvdtaget komma i mål. Noterbart är att ofta hade då hela startfältet startat på sträckan innan först bil var i mål…
Nu är däremot är sträckan kortad men ändå med en respektingivande längd om fyra mil, en mil längre än normalt. Men att köra ”full längd” var aldrig aktuellt.
– Anledningen är enkel, efter fyra mil måste många av tävlingsbilarna tankas. Därför nöjer vi oss med den längden, berättar Johan Strömberg.
För att klara bränsletillförseln blir det kortare tankuppehåll i Yggsjöberg medan själva specialsträckan passerar förbi Havsjön, där den originelle konstnären Nils ”Björnjägarn” Rundgren bodde.
– Självklart måste vi åka förbi där, ett måste, menar Strömberg.
Sträcka blir rallyts andra och då har föraran kunnat mjuka upp med en ”kortis”, bara milen lång är SS1. Kul är att sträcksnabbast på ”Björnjägaren” får ett fint pris med sig hem, en tavla av Nils Rundgren som namngett klassikern. Kan också vara på sin plats att berätta att det första Bergslagsrallyt 1968 vanns av Sandvikens Per Tjerneld med kartläsare Bo Ottosson. Behöver jag nämna att dom körde Opel Rally Kadett, en röd…
*
I Mekonomen Bergslagsrallyt kommer vi att för första gången få se ett lite mer WRC-stukat utseendet på SM-bilarna. Handlar alltså om att det inte kommer att finnas startnummer på dörrarna längre utan precis som i WRC, på de bakre sidorutorna. Av SBF:s ritning ser det även ut som att siffrorna kommer att vara orangea precis som i WRC.
När nu dörrarna blir startnummerfria kommer istället MAS att utnyttja platsen för obligatorisk ”Rally SM dörrdekal” med storlek 670×170 samt även arrangörsdekal. Ingen egen reklam kommer att tillåtas på framdörrarna utan dessa hänvisar MAS till andra ställen på bilen.
*
På tal om SM-premiären så krockar denna som bekant den 26 januari med Svenska Bilsportförbundet stora prisgala ”Bilsportgalan”. Inget datum som gjort att rallydelen av SBF gjort vågen precis. Nu finns det även platser kvar på Saab Arena i Linköping så fram till den 10 januari kan man anmäla sig.
*
Är mycket ”new looks” på rallybilar som visas upp just nu. Till exempel har Oliver Solberg har strippat om pappa Petters R5 Polo inför sin 4WD-premiär i lettiska Rally Aluksne.
*
Även hos WRC-teamen förväntas helt eller delvis nytt utseende på bilarna för 2019. Först ut att ge en liten ”teaser” är Hyundai som i dag visade bakändan på i20 Coupé WRC för kommande säsong. Vill till att man är en riktig ”hyundaist” för att se skillnaden mellan 2018 till vänster och 2109-års bilar.
Hela bilen kommer i likhet med resten av WRC-familjen visas upp för första gången på den stora brittiska bilmässan Autosport International Show i Birmingham under ”Super Saturday”. Bilen kommer att visas av teamets tre ”crew´s” Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Andreas Mikkelsen/Anders Jæger-Amland och Dani Sordo/Carlos del Barri. Inte bara bilarna som fått en ”make over” besättningarna kommer dessutom att få helt nydesignade overaller. I Birmingham kommer även 2019-års planer att presenteras av nya basen Andrea Adamo och där det nu blir mest spännande att höra vem som kommer att köra WRC2-bilen/bilarna…
*
Just nu verkar alla utom Citroên vintertesta inför Rally Sweden för fullt och på Twitter vimmlar det av filmklipp från Teemu Sunninen, Ford, Ott Tänka, Toyota och så Thierry Neuville med våldsamma uppställ på sin helvita Hyundai.
*
Nu har Dakar Rally 2019 rullat igång från Lima och efter första dagen tog storfavoriten (detta enligt konkurrenten Carlos Sainz) Nasser Al-Attiyah ledningen med sin Toyota. Qataren vann den 84 kilometer långa sträckan med mjuka sanddyner som underlag. Tvåa på sträckan blev Carlos Sainz som kör en ”Mini Buggy” och detta nästan två minuter bak Toyotan.
Som femma en annan med WRC-rutin, Yazeed Al-Rajhi. Även han med en Mini fast en 4X4 precis som sjuan och i sammanhanget välkände Stephane Peterhansel. Mindre bra start gjorde Sebastian Loeb och Daniel Elena som hamnade utanför topp-tio, sex minuter bak Nasser. Ännu sämre gick det för tjecken Martin Prokop som var kvarten efter och detta redan innan halva sträckan körts.
Loeb tog dock snabb revansch i sin privatanmälda Peugeot och vann sträcka två. Sainz slutade åtta medan Qatar-Toyotan hamnade ännu längre ner…
*
Även i dag pausar Jocke Sjöberg men han ”will be back”…