Breen ute i kylan, Østberg klar för NZ, Hankook satsar i både DM och SSRC, nytt i SM Team Ramudden, Sindre imponerad av Fiestan, Johan J., Sebastien O. och Vladimir P. minglar med FIA!
Sakta börjar det gå upp för Craig Breen att möjligheterna att fortsätta i WRC 2019 minskar dramatiskt dag för dag. Länge trodde irländaren att han satt ganska säkert hos Citroên och när Kris Meeke försvann blev det om möjligt ännu stabilare. Men så körde Pierre Budar runt honom och skrev väldigt förvånande kontrakt med Esapekka Lappi istället. När det så även blev klart att Sebastien Ogier skulle kliva in i en röd C3 WRC började det skymma kraftigt på Breens rallyhimmel. Dråpslaget kom så med Abu Dhabis ”time out” vilket innebar bara två bilar för Citroên 2019.
Året började annars bra för Breen med andra platsen i Rally Sweden men sedan var det mest stolpe ut resten av säsongen. Något som så klart bidrog till valet av Sunninen och att han nu är besviken på Citroên är uppenbart. Analysen av året är enkel enligt Breen.
– Just bad luck!
Efter en stunds betänketid lägger han även till att C3:an inte var färdig för segrar i början av året, plus att stämningen i teamet bitvis var ”difficult” men att han åtminstone gjorde sitt bästa. Efter andra platsen i Värmland bänkades Breen till förmån för Sebastien Loeb i två tävlingar vilket innebar att hans ”flow” kom av sig. Än har han inte gett upp men medger att rattarna blir färre och färre att få en chans att vrida på. Ett tag kopplades han till M-Sport Ford men i går fick jag information om att Elfyn Evans fått klart för en fortsättning 2019 så då stängdes även den dörren.
Nu är frågan vad som händer för Breen kan det kanske bli ett steg tillbaka för att köra i nya WRC2 Pro? Onekligen finns där betydligt fler rattar att välja på och ännu har ingen berättat vilka team som tänker satsa på den nya VM-klassen. Både Skoda, Hyundai, Ford, Citroên och inte minst Volkswagen har bilar kapabla att vinna i ”mini-WRC”. Däremot är det oklart vilka förare som kan tänkas sätta sig i bilarna…
*
I dag avslöjade Mads Østberg första rallyt till nästa år som är bokat och det blir en ny tripp till Nya Zeeland och ”Otago Classic Rally”13-14 april. Precis som i höst sätter sig Mads i Rossendale Rally Teams svarta Ford Escort RS 1800. Då fick Mads bryta och är nu revanschsugen.
– Har lite ouppklarade affärer där nere, förklarar Mads och dessutom att han verkligen ser framemot att få till ett bättre resultat den här gången. Då var det drivningen som gav upp på Escorten.
Att han blev ett omtyckt inslag både hos de tävlande, publiken och arrangören står klart när talesperson för de sistnämnd Roger Oakley uttalar sig.
– Mads är en underbara ambassadör för sporten som älskar att tävla, men även att umgås med fans och kollegor, menar Oakley.
31-åaringen får sällskap av Hayden Paddon men även WRC-profilen och där oftast med en mikrofon i handen, Colin Clarke som ska köra rallyt för första gången.
*
Däcktillverkaren Hankook satsar stenhårt 2019 för att bli ännu större som däckleverantör till motorsporten och då kanske främst hos rallyåkarna. I går presenterades ett helt nytt samarbete mellan Hankook Rallytires, GN Motorsport och Sydsvenska Rallycupen. Förutsättningen för att kunna ta del av samarbetet är att man har Hankook-däck på bilen.
– Vinnare av Hankook Competion är den förare på Hankook däck som placerar sig högst i Sydsvenska Rallycupens Prispottslista och får utöver alla andra priser möjligheten att provköra en Ford Fiesta R5 i en utvald tävling hösten 2019, berättar Rickard Nilsson som ansvar för det hela från GN Motorsports sida.
Poängberäkning blir enligt SSRC:s regelverk och närmare detaljer kommer att avslöjas runt årsskiftet.
Men GN Motorsport stannar inte där utan väljer att även stödja ungdomar upp till 22 år i Södra BF:s nya Sprint DM som är öppet även för förare från andra distrikt. Priset för den gruppen blir en fri start med teamets R2 Fiesta i en utvald tävling.
– Även dom över 22 år och som kör i SSRC får en extra morot med en start i utvald tävling med vår R5-Fiesta, berättar Rickard.
Förutom detta kommer det även att tävlas om däck och presentkort.
*
I går presterades ett helt nya team för Rally-SM, Team Ramudden. Tidigare har man jobbat med Brink Motorsport i STCC vilket kvarstår men nu kommer det även att synas i Rally-SM.
– Vi tycker att motorsporten är en bra arena att synas på. Det är också ett bra tillfälle att göra aktiviteter med våra kunder. Nu är det läge att växla upp en växel, säger Johan Fast, Ramuddens samordnare av motorsportsatsningarna.
Största namnet i SM blir regerande mästaren i ”Trimmat 4WD” Martin Berglund/Joakim Gevert som fortsätter med den segerrika R5-Skodan. Nu spänner paret bågen ännu högre och planerar start i både Rally Sweden och Rally Finland.
Pontus Lönnström som vann Juniorer-Trimmat byter ut Volvo 940:an mot R2-Fiesta och SM. Men även han ska prova på hetluften i Värmland i februari. Sydsvenska Mästerskapet blir arena för Golf-åkarna Fredrik Karlander/Victor Svensson och Johan Fasth/Alexander Glavsjö. Nu nöjer sig inte Team Ramudden med detta utan går även in sponsor hos Rallyradion och Sydsvenska Mästerskapet.
*
Som jag skrev igår så misstänkte jag att där var fler svenskar i Krakow för att känna på nya Fiesta R2 för J-WRC 2019. Gotlänningen Sebastian Johansson var den tredje svensken vid sidan av Tom Kristensson och Dennis Rådström. Men där fanns även norskt i Polen den här onsdagen nämligen Sindre Furuseth med svenske kartisen Jim Hjerpe. I Parc Ferme berättar Sindre att hans Opel Adam R2 är såld och att han nu jobbar för att få ihop sponsorer till att kunna åka J-WRC. Mer otur än vad paret kunder uppvisa i sina ERC-starter i år är svårt att tänka sig. Allt precis allt, strulade för dom båda och det blev inte en enda poäng trots flera bra sträcktider när Adam svek hela tiden. Sindre delade också Toms åsikt att nya Fiesta var en grym bil.
– Fick en chock, ingen WRC-bil men något helt annat ä vad jag varit van vid, konstaterade Sindre i Parc Ferme.
Nu siktar han på att jobba i hop budget, enligt hans uppgift krävs 1,5 miljoner för att köra de fem deltävlingarna i J-WRC. En summa som han inte bedömer är omöjlig att få ihop…
*
I helgen är Johan Johansson i Sankt Petersburg i egenskap av vinnare av Co-driver VM. Johan satt under året i Dennis Rådströms Fiesta och där föraren missade Världsmästar-titeln som istället togs av Emil Bergkvist. Men då Emil hade tre olika co-drivers under året, Ola Floene, Joakim Sjöberg och Patrik Barth satt Johan troget vid Dennis sida hela säsongen. Därmed fick han också den åtråvärda och välförtjänta statusen som Världmästare. Medan Johan frotterar sig med allt från Sebastian Ogier och Julien Ingrassia till Jean Todt och Vladimir Putin så laddar Dennis upp med landslagsläger på Bosön.
*
Frågan är om någon kan klå helgens Monza Rally Show vad gäller antalet häftiga rallybilar i en och samma tävling? Alla fyra WRC-teamen har bilar av senaste snitt på plats, totalt 19 WRC-bilar. Till detta kommer så över 60 R5-bilar. Bland förarna märks Teemu Sunninen som för första gånge ska få sina noter från Marko Salminen. Vad gäller VM-titlar står han sig dock slätt mot Valentino Rossi där mc-åkaren nu sätter sig i en WRC-Fiesta. Har för övrigt vunnit tävlingen sex gånger tidigare. Två hjul brukar också Tony Cairoli använd när han vinner Motocross-VM men här sätter han sig i en WRC-Hyundai. Att han inte är tappad bakom någon ratt visade han direkt och slutade med tredje bästa tid på SS1. Snabbast var Rossi medan Sunninen bara lyckades få till en fjärde tid.
*
TREVLIG HELG.