Två Polo R5 till Spanien, Joel E.sitter säkert hos BMW, Adolfsson toppar SSRC före Levin, superjämnt i Asfaltcup och Myrsell åter i Sverige med Porschen.

Idag avslöjade Volkswagen Motorsport hur nya Polo R5:s närmaste framtid är planerad. Premiär blir i WRC RALLYRACC CATALUNYA – RALLY DE ESPAÑA i slutet av oktober, dit man kommer med två bilar och som fabrikseam. Vem som ska köra bilarna är inte officiellt men källor nära Sven Smets och hans gäng hävdar att en är vikt för Pontus Tidemand och den andra för mer överraskande, Petter Solberg. I sammanhanget nämns även Eric Camilli som gjort åtskilliga testmil med Polon precis som Tidemand. Än fler mil i Polon har testföraren Dieter Depping (bilden) som även han kan räknas som tänkbar förare i Spanien.

I dag har Volkswagen Motorsport sålt 15 exemplar av  Polo R5  och detta till kunder i såväl Europa som Sydamerika som jag berättade häromdagen. I Europa är det i Österrike, Belgien, Finland, Italien, Portugal och så glädjande nog även Sverige. Här ryktas det att Petter Solberg är nybliven Polo-ägare men ryktet säger även att där finns fler svenskar som beställt det som förmodas bli en ”Skoda-killer”.

Efter premiären förväntas Volkswagen dra sig tillbaka från att själva delta aktivt i WRC och ERC utan överlåter detta till privatteam. Inte heller framgår det om an tänker anmäla sig i WRC 2 i Spanien och därmed ”stjäla” poäng i mästerskapet eller om man nöjer sig med att tävla i ”RC2” utan poängmöjlighet.

*

Är lite oroligt i både World RX och DTM. I rallycross är det tämligen klart att det inte blir något fortsatt fabriksstöd för ERX-teamet. Detta betyder inte automatiskt att Ekström & Co försvinner utan man kan kanske fortsätta som ett privatteam men då med ny ägare. Tror absolut inte att Mattias är intresserad av att gå tillbaka till rollen som både ägare, chef och förare.

I DTM är det inte riktigt samma sak, där Mercedes försvinner till nästa år. Snackas om att andra märken kan komma in (Aston Martin skulle vara ett av dessa) men i dag är det bara BMW och Audi som är helt klara för 2019. I dag slår båda två fast att man inte är intresserade av att plocka över arbetslösa Mercedes-förare i sina fabriksteam. Vad som händer hos privatteamen menar de båda har man ingen anledning att styra. På frågan om Joel Eriksson på något sätt skulle kunna påverkas för 2019 lugnar BMW-bossen Jens Marquardt.

Vi är extremt nöjda med vår föraruppsättning och vi har dessutom ”some great juniors”!

*

Efter TV-Svängen återstår enbart Rally Blekinge den 22 september av Sydsvenska Rallycupen 2018. Då räknar jag inte mer jippobetonade ”Mästarmötet” på Millebygden om två veckor  eller ”SSRC-finalen” i Eslöv i oktober. Tycker det är konstigt att man kallar detta för ”Final” då tävlingen inte har något med själva serien att göra utan är e tävling med inbjudan cupförare. Själva SSRC har som bekant final i Karlshamn om tre veckor och i Eslöv är det mer prisutdelning och fest med lite rally före… 

Efter TV-Svängen är det fortsatt Robin Adolfsson från Växjö som toppar på 537 poäng. VOC-vinnaren i Hörby, Henrik Levin plockade in fyra poäng på Mitsubishi-åkaren och inför finalen skiljer nu 12 till smålänningen fördel. 

Bara en enda poäng mindre har nästa Växjö-förare Simon Johansson som kör i C-förare VOC/Grupp F. Klassegern är säkrad och med lite flyt kan Simon även vinna cupen totalt. Ända ner till åtminstone åttonde plats i Prispottlistan finns chans till cupseger. Kanske är det inte helt realistiskt att Carl Ryke ska rycak ifrån de sju före i tabellen och vinna. Men teoretiskt finns chansen då bara 47 poäng skiljer upp till Adolfsson.

Tätt även bland SSRC:s ungdomar där Nässjös Calle Carlberg toppar, sex poäng före Simon Axelsson, Älmhult. Trea är Anton Johansson, Växjö och fyra Sebastian Lindeborgh. Det är också i den här kvartetten en segrare kommer att finnas på kvällen den 22:e september. Intressant är att Prispotlistan för klasserna 1-9 innehåller 277 namn men där de 40 sista enbart startat i någon deltävling och fått fem poäng vardera för detta. Siste förare som plockat in ”riktiga” poäng är SMK Örkelljungas Lars Lindberg med 10 poäng… 

*

Superätt är det i Asfaltcup efter att näst sista deltävlingen i Uddevalla nu körts. Inför finalen på Sturup Raceway med Svedalas Fönstersprinten, är det Hässleholmaren Björn Hansson/Lyn anDersson, Mazda som leder. Tre poäng bakom kommer så klubbkamraten Peter Vestlund/Magnus Larsson, BMW. Dock räknas bara sex av de åtta deltävlingarna och om vilket inte skulle överraska, båda vinner på Sturup kan klubbkamraterna hamna på exakt lika många poäng. Särskiljning sker då genom ”inbördes möten” och där den snabbaste av de två koras som vinnare. Om nu poängen blir lika, innebär det att Vestlund står som vinnare då hans BMW oftast varit snabbare än Mazdan. Totalt 39 förare har tagit poäng i Asfaltcup vilket är sju färre än 2017.

*

Till Fönstersprinten den 29 september är det fortfarande lite trögt med namn i listan, bara 13 anmälda i dag. Å andra sidan stänger Svedala MK inte förrän den 18 september. Intressant bland de 13 är premiärvinnaren Mats Myrsell, Hedemora med landets häftigaste rallybil, Porsche 997 GT3. En bil som det dock blev omöjligt att tävla med i Sverige efter att man uppmärksammat att den kördes med  felaktig däckdimension, FIA-klassat men ändå inte godkänt enligt våra svenska regler. Därmed såg det ut som att segern i Express-Specialen blev både första och sista på svensk mark. Efter denna valde Mats att tävla i Norge med sitt ”monster” och där han fick åka på däck anpassade för bilen. Vad som nu skett eftersom masen är anmäld till Svedala vet jag egentligen inte. Vad jag förstår, så antingen körs Porschen på smalare däck eller har där skett någon form av dispens. Hur som helst blir Myrsell en given publikfavorit och vågar jag lova, storfavorit på den nyanlagda asfalten på Sturup Raceway. 

*

Ingen tvekan utan att Ken Block verkligen älskade sin Ford Escort Cosworth 4X4 som han så olyckligt åkte av med i en deltävling i Amerikanska Mästerskapet. Inte bara åkte av utan bilen fattade eld direkt så att Ken och hans kartläsare fick kasta sig ur bilen för att inte bli innebrända. 

Flera gånger har Block på Twitter bedyrat kärleken till sin ”beloved Cossie”, tryckt upp speciella tröjor  och annat till minnet av ”Cossie”. Nu har även ”liket” lastad i en container kommit hem till Utah där Block bor för sista vilan. Men nu är det inte så att Gymkhana-profilen åker till närmaste bilskrot med resterna. Istället funderar han på bästa sätt att bevara sin älskling, troligen som någon formar konstinstallation i trädgården. Vet inte riktigt vad sambon sagt hemma om jag placerat en utbränd bil i trädgården… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *