Joel E. tog första DTM-segern, MSR till Hässleholm (?), rally i Tjeckien inget för amatörer, Liam Doran gör World RX comeback, Saab-seger i Back-SM och Time Attack vinnare Henrik!

I mörker på italienska Misano skrev Tomelillas Joel Eriksson lite racinghistoria när han tog sin allra första DTM-seger. Det var på söndagens avslutande lopp som Joel tog en fräckis och körde på slicks medan de övriga valde regndäck. Fräckisen lyckades då asfalten efterhand blev allt torrare och när det obligatoriska däckbytet kom så bytte Joel till regndäck då det börjat regna kraftigt. Då hade konkurrenterna redan gjort sitt byte från regn till slicks och fick därför ta ett extra depåstopp. Några varv från slutet gick Joel upp i ledning när han passerade Robin Frijns.

En klar revansch från race ett då Joel fick nöja sig med 12:e platsen när Paul di Resta, Mercedes vann. I race två blev Edoardo Mortara tvåa i Mercedes och René Rast, BMW trea. Med sex race kvar att köra leder Paul Di Resta nio poäng före Gary Paffet. Joel håller tolfte platsen.

*

Blir det Midnatttssolsrally till Hässleholm 2019? Att intresse finns från Hässleholms kommun är uppenbart och nu kallar man till möte i frågan den 6 september.  Då kommer MSR-bossen Lars Jonsson att informera näringslivsansvariga från ett stort antal kommuner som bedömts vara intressanta som samarbetspartners i frågan. Nu är det som bekant ingen kommun som kan arrangera ett rally, utan till detta krävs även motorklubbar. Här menar man att nio klubbar från Örkelljunga i väster, Asarums MS i öster, Ryds MK i norr och Eslövs MK i söder är lämpliga plus så klart de klubbar som finns inom denna radie. Hässleholms MK blir navet i ett eventuellt rally och här skriver CG Wlke: ”Hässleholms motorklubb har identifierat följande  motorklubbar som lämpliga att vara med och stötta evenemanget, vilket naturligtvis gör att vi ser ett behov gränsöverskridande samarbete med både motorklubbar och kommuner för ett lyckat evenemang. ”.

Intressant…

Tror aldrig att jag sett så mycket bilder/videos på avåkningar och annat skit som från ERC Barum Czech Rally Zlin. I alla fall inte från någon tävling så högt på statusskalan som helgens EM-deltävling. Om det inte var naturbesök så var det rallybilar med fälgar utan däck eller för vissa helt utan hjul. Med andra ord gör tjeckerna skäl för epitetet,  dom som har den tuffaste ERC-tävlingen. En som skriver under på detta är mångåriga svenske FIA-representanten Jan Sandström och han berättar.  ”Jag har också räknat brutna och kan inte förstå att man fortfarande inte bemödat sig om att finna bättre sträckor. Så här har det sett ut åtminstone sedan1986 när jag var där första gången som observatör.  Problemet är att ingen i tävlingsledningen har tävlat själva utan använder inhemska aktiva förare för att placera ut och dimensionera chikaner. Det är synd om dom tävlande som blir utsatta för så mycket risk i rallyt. Det skulle vara intressant att jämföra dom 35 procenten brutna här med utfallet i övriga EM-rallyn. Jag har varit observatör eller domare där många gånger men i motsats till andra arrangörer i landet, har dom inte tagit åt sig vare sig kritik eller råd. Tom gjorde ett klokt rally, inte alldeles vanligt i sporten. Sur gubbe, men så känner jag det.”.

Tom Kristensson som slutade trea i Junior U.27 håller med Jan.

Detta var nog den tuffaste tävling jag kört i min karriär, även om alla tävlingarna hittills i EM-serien har varit krävande.

Under de förhållanden och omständigheter som var blev vår plan att få ett bra tempo, men ändå köra med så mycket säkerhet som möjligt och undvika misstag, berättar Tom. 

Vi lyckades med detta till 100%, inte ett misstag på hela tävlingen och ändå tog vi två sträcksegrar på lördagen! 

Med detta tog sig Tom upp på andra platsen efter vinnaren Martins Sesks som toppar med 132 poäng efter poäng i samtliga fyra körda tävlingar. Tom har fått ihop 73 poäng men då från bara tre tävlingar. 

*

I helgen körs World RX i Loheac och i går gjorde franska GC Kompetion Prodrive Renault World Rallycross klart med ny förare till sin hemmaplan. Ut försvann Jerome Groseet-Janin och in kommer ”sprängladdningen” Liam Doran, en förare det ofta osat krut omkring. Doran lämnade serien 2016 när han och ”GC” i teamnamnet Guerlain Chicherit tävlade med Mini-RX ihop och nu sluts cirkeln. I fjol tävlade inte Doran alls då FIA dragit in hans licens efter slagsmålet på norska Gatebil-Festivalen och nu är det dags för comeback. Riktigt vad som är orsaken till förarbytet är inte helt klarlagt.

*

Det blev en tredjeplats för JC Raceteknik-föraren från Tomelilla  William Nilsson i Kouvola när Rally X Nordic gästade Finland. William klättrar därmed upp till tredje plats i mästerskapet.
Även om det är långt mellan Tomelilla och Finland kommer jag sitta med ett leende på läpparna, säger William.Redan till helgen är William återigen i hetluften då ha kör RX International Series i franska Loheac.

Jag kommer i princip bara åka hem, tvätta bort champagnen från overallen och sen vidare till Frankrike och en helt magisk tävling. Dels är banan bra, men det jag njuter mest av är atmosfären, berättat William.

  Förra året var det runt 85 000 entusiastiska personer i publiken, och sånt gör mig bara mer taggad. Dessutom var jag snabb på banan i fjol, och vi har testat där tidigare i år. Så jag åker dit med ett gott självförtroende!

*

Skrev i går om att Oliver Solberg slutade tvåa i Rally X Nordics Supercar-klass i Finland men glömde att nämna vem som vann. Segrade gjorde en annan Oliver men med Eriksson i efternamn.

*

I söndagens Back-SM ”Röforsloppet” skrevs även där lite historia då Magnus Karlsson från Norrköping för första gången på 20 år tog en Saab  till seger. Med 32/hundradelar vann han klassen Rallybilar 2WD före Gestrikes Jimmy Holmkvist, Volvo. Ny Saab på fjärde plats genom Johan Eriksson, Ludvika och mellan sig och Volvon smet Golf-åkaren från Gävle, Mikael Lundberg in. Namnkunnige Escort-föraren Thomas ”Lången” Pettersson slutade femma nästan sekunden efter Saab 9-3:an i topp.

*

Bilsportgrenen ”Time Attack” är för mig helt outforskad mark och då hör det till saken att en av de mera framträdande förarna i sporten faktiskt kommer från Hörby ursprungligen, Henrik Krondahl. Han kan med sin Mitsubishi se tillbaka på en säsong som bäst beskrivs som extremt framgångsrik till skillnad från 2017.
Fem raka vinster och  fem nya banrekord i klassen samt serie vinnare 2018, konstaterar Henrik nöjt. 

Nu blir det nya tag inför 2019 i tyngsta klassen Pro!

Gissar att pappa Per själv gammal rallyåkare av rang med både Ascona A och Escort, är stolt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *