FIA:s ”Porschechock”, vrålsnabbt på Paddons hemö och på onsdag start för Midnattssolsrallyt, vinner Mats igen?
Utan någon närmare motivering meddelar nu FIA via SBF:s ”Officiella Meddelanden” att homologeringshandlingen: PTRGT-007 upphör med omedelbar verkan”. Det handlar om klassningen av Porsche 997 GT3 Cup som gjordes 2015 01 06 och gick ut 2016 12 31. Men trots detta har bilen använts i rally och så sent som i Ypres Rally kördes åtta Porsche 997 GT3 Cup. Bland annat kördes en av superkända hemmaföraren Patrick Snijers. Lite märkligt att dom fick starta med tanke på att FIA drog in klassningen 2018 06 20, två dagar före rallystarten?
Här hemma är det om jag förstår rätt, bara Mats Myrsell som har en sådan Porsche och den har ju redan fått ”körförbud” av Rallyutskottet på grund av att däckdimensionen inte stämmer med vårt reglemente. Något som gjort att Mats valt att istället köra nya asfaltcupen i Norge där bilen är/varit tillåten. Hur det blir med detta framöver är för mig oklart. Även i Danmark finns en Porsche 997 GT3 som körs av Jørgen Hansen (bilden) och även den borde hänga löst. Nu vet jag inte om Hansen redan snappat upp FIA-meddelandet för i helgens YM Vest i Ringkøbing körde veteranen med sin BMW M3. Som där står efter vissa tv-serier, ”to be continued…”
*
Hastigheten i rallyskogen är ett alltid lika omdiskuterat ämne, vissa menar att det inte kan går fort nog medan andra med enligt min åsikt större fantasi, gärna ser att farterna av säkerhetsskäl sänks. Kör du av vägen i 150 km/t är trots allt skaderisken större än om du gör det med halva farten.
Rally Sweden är ett av WRC:s absolut snabbaste rallyn och har så varit i många år men i jämförelse med sträckorna på Nya Zeeland är det mycket långsammare. I årets Rally Sweden var SS5 Hof-Finnskog 2 snabbast av alla WRC-sträckor körda hitintills 2018 med en snittfart på 123,54 km/t och som näst snabbast, SS12 Torntorp 2, 120,22 km/t. I Argentina gick det långsammare bara 116,39 km/ på Los Gigantes-Cuchilla.
Dock är både Sverige och Argentinas sträckor inget mot vad som presteras på Hayden Paddons hemö. I ”Otago” klockades den snabbaste föraren på sträcka sex, ”Circle Hill” för ruggiga135,89 km/t och detta i snitt. Inte ens fartglade norrmannen Anders Grøndal som roat sig med att skicka ruggiga videoklipp från norska sträckor till mig, lär sitta med ett leende i R5-Fiestan när det går så fort, eller har jag fel?
Inte nog med toppnoteringen i Otago för efter denna plussas det på med ytterligare nio NZ-sträckor innan man är nere på samma nivå som Hof Torntorp. Med andra ord, det som ser så idylliskt ut på filmer med vindlande grusvägar i sagolandskapet är i verkligheten en rallyform av dragracing…
*
I morgon rullar årets största rallyfest igång med utgångspunkt från Vimmerby, snackar alltså om Midnattsolslrallyt. Även om jag personligen saknar lite av våra stora rallyprofiler i startlistan finns där dock flera välkända namn, Stig Blomquist, Mats Jonsson och Björn ”Nalle” Johansson har ju tillsammans så många SM-medaljer att det krävs en ”rullebör” för att frakta runt. Medan Stig och Mats kör 2WD, Ford Escort respektive Opel Ascona B väljer fjolårsvinnare Jonsson att åka 4WD och Mazda 323.
Mats är i mina ögon favorit till ännu en seger medan det i 2WD lär stå mellan ett gäng Volvoåkare. På pappret borde det först och främst handla om värmlänningen Arne Rådström (bilden) som i hyrd 240 utmanas av Ola Axelsson, Västerås med f.d hockeyprofilen Curre Lundmark i högerstolen. I 240-gänget finns även fortåkare som Harry Joki, Daniel Wall, Arne Bäckström för att inte glömma Göran ”Dyngsväng” Fredriksson som dock valt att åka Turbo-240 i motsatsen till resten av gänget.
Finns en flock Ford Escort-förare som kan sticka upp och tänker då främst på Martin Hagman, (bilden) Peter Engström och självklart Stig Blomquist. På topp-tio placerar sig säkerligen också några ur gruppen, Kjell Fransson, Renault Alpine, Peter Strid Opel Manta 400, Nalle Johansson Ascona B och som jag tror snabbaste utlänningen Andrew Robinson, Escort.
Mitt hjärta klappar även för tidigare MSR-vinnaren Kenneth Bäcklundh som lyssnat på sitt hjärta, bytt bort Escorten mot en hederlig Opel Ascona A, ”Go for the win Kenneth”!
Rallyt drar igång onsdagkväll med första sträckan inne i Vimmerby och med start klockan 18.00. På torsdag börjar allvaret med SS2 ”Bölllerum” där första bil går iväg 09.00. Två sträckor körs sedan innan det är uppehåll i Kisa från klockan 11.30.
Eftermiddagen inleds med SS5 Kinda-Ydre Sparbank och redan vid 14.48 startar dagens sista sträcka, SS7 Hökhult.
Även på fredagen är det start vi niotiden på SS8, Norrhult innan sträcka 10 avslutar före uppehållet i Oskarshamn. Tre nya sträckor väntar innan man har en TK inne i centrala Hultsfred strax efter klockan 16.
Rallyt avslutas på lördagen med första bil på SS14 klockan 08.23, serviceuppehåll på Stora Torg i Eksjö innan man ger sig i kast med rallyt sista sträcka, berömda Ränneslätt. En riktig bilåkarsträcka ute på övningsfältet som verkligen föll mig i smaken i fjol även om avslutningen kunde varit bättre, dock inget som sträckan kunde rå för. Här startar första bil klockan 12.47. Målgången i Vimmerby sker sedan runt halvtre på eftermiddagen.
Hit hoppas jag att Thomas Ravelli och Miriam Walfridsson tar sig i VM-hjältens rallydebut. Sjävklart valde Ravelli att åka Opel och dessutom en i korrekt gul/svart GT/E-kostym. Förlåter även Thomas för att i Radio P4 Riks ha kallat rallyt ”Midsommarrallyt”…
*
Avslutar idag med en tänkvärd bild i ämnet fotboll men även med lite rally anknytning.