Brynildsen fin ERC-fyra trots problem, Martin Berglund SM-vann för han var snabbast, Tom K.tog sin allra första SM-seger, far och dotter Nilsson vann hemmasprinten och RX-Klara i sin första final!

Det blev ingen ny rysk raketseger i ERC Acropolis Rally när Alexey Lukyanuk i likhet med så många andra körde punktering på de steniga grekiska sträckorna. Nu nöjde han sig inte med detta utan knäckte även en drivaxel. Istället tog ERC-tvåan Bruno Magalhaes från Portugal sin allra första EM-seger och knaprade nu in rejält på ryssens ledning. Han i sin tur fick nöja sig med en 18:e plats och utan att kunna öka på sin ledning.

Eyvind Brynildsen med inhoppande notläsaren Veronica Engan gjorde succé på de tuffa sträckorna. Men även han drabbades av punktering och tvingades byta hjul inne på sträckan med mycket tappad tid som resultat Tråkigt nog fick norrmannen mer problem mot slutet.

Hade bara framhjulsdrift på sista sträckan men redan på första sträckan i dag började det krångla och vi tappade tid, berättade Brynildsen.

Har varit en tuff helg för oss men en fjärde plats är ändå inte allt för illa!

Tuff helg hade också ERC-debuterande Juuso Nordgren och även här var det punkteringar som satte stopp för en annars säker pallplats. Placerade sig precis framför Lukyanuk som 17:e man med Skodan.

Nästa stopp för ERC är på Cypern om två veckor med ungefär samma förutsättningar som i helgen, dåliga sträckor och stekande värme. Dock är rallyt enda i serien som har mixat underlag, knappt 30 procent av banan är asfalt.

*

På hemmaplan för Brynildsens landsmän kördes femte deltävlingen Norska Mästerskapet Aurskog Høland Rally och där Frank Tore Larsen, R5 Fiesta tog hand om segern. Men det satt hårt inne för bara 0,02 sekunder efter slutade Anders Grøndal men kunde istället trösta sig med att ha säkrat ännu ett ”NM-gull” trots att en deltävling återstår. I finalen Rally Hedmarken får tvåan Oddbjørn Røed fokusera på att behålla samma positionen även efteråt.

För svenska VOC-åkarna Patrik Fredriksson/Alexander Glavsjö tog det norska äventyret slut på näst sista sträckan. ”Sten inner” är lika oförlåtande i Norge som i Sverige

*

Då jag själv hade ”jobblördag” men med möjlighet till en ultra snabb avstickare till Vinslöv och ”Temahallen Grussprint” (mer om detta längre ner) blev min koll på Rally Askersund lite från läktaren så att säga. På plats däremot var min trogne ”stringer” Pierre Skytt som berättar.

” Torrt, hårt, dammigt och varmt blev det då den 4:e SM-deltävlingen kördes i Askersund. 70 till start, 49 i mål och 25 på brutet-listan är väl ett facit som visar på tuffa förhållanden och att det inte alltid är dom mest favorittippade som drar det längsta strået. Att köra samtliga 10 sträckor på samma dag uppskattades av dom flesta ekipagen,

Riktigt bra även om kvällssträckorna också har sin charm, som Andreas Johansson, Adielssons co-driver kommenterade det. 

Väl ute i skogen tyckte jag att publiken svek Askersunds fina arrangemang. Askersund centralt beläget i tävlingsområdet med serviceplats på idrottsarenan som tyvärr inte heller blev någon välbesökt plats under dagen. Varma chaufförer gjorde som vanligt sitt yttersta på specialsträckorna och alla ville slå ryssen, Nikolay Gryazin, däribland Mattias Adielsson och Johansson som laddade friskt. Adielsson som startade först bland fyrhjulingarna fick lite mycket löst att spåra i men gjorde jobbet väl även om en punktering satte sina spår tidigt i tävlingen för göteborgaren. Skam den som ger sig, nya tag men en sten prickades med höger framhjul och dagen var över och poängjakten i SM-tabellen för Göteborgaren. 

Men problem blev det även för Gryazin som tappade något och resterande förare lyckades knapra in. Eskilstunas Per Göthberg med vapendragaren Robert Eriksson gjorde en riktigt fin insats med sin Skoda Fabia WRC. På servicen sa Robert att ”vi skiter i ryssen” och menade att avståndet var för stort. Göthberg och Eriksson låg tvåa men även för Eskilstuna-expressen blev det stopp med en trasig bromsslang och gjorde bilen bromslös när jakten var som intensivast. Den alltid lika trevliga gotlänningen Johan Holmberg med Christoffer Bäck var fokuserade och gillade hur Forden betedde sig.

Det gäller bara att hitta rätt och få den rätta känslan, menade Johan vid service. 

Och visst hittade han känslan när ekipaget kunde räkna in en andraplats. Men bäst känsla av dom alla hade väl i alla fall Martin Berglund med Joakim Gevert vid noterna som vann, även om många kommentarer var att ”Berglund vann när favoriterna föll”. Men är inte Berglund favorit efter årets tävlingar och nu segern, så vet jag inte? Berglund och Gevert gjorde allt rätt och är absolut att räkna med i SM framöver. Tobias ”Lill-Eken” Johansson med Bo Holmstrand i högerstolen åkte återigen stabilt och med stort självförtroende vilket resulterade i ytterligare en vinst i sin Mitsubishi.

När man tittar på tvåhjulsdrivet så föll många favoriter även här, Kristian Johansson med trasig koppling och Daniel Röjsel med en kabelbrand. Men den som hade mest eld i baken var ändå Ilsbo-föraren Patrik Flodin med Göran Bergsten i M3an. Såg inte ett dugg dramatiskt ut på sträckorna vi besökte men rakt och snyggt kan man sammanfatta Flodins Askersundsäventyr. Tvåan Elias Lundberg i Ola Axelsson-Volvon med David Arhusiander gjorde så gott det gick mot Flodin och försvarade sig hedersamt mot Hällefors-föraren och trean för dagen Emil Karlsson med Jessica Larsson vid noterna. 

Tom Kristensson med John Stigh till höger hade lite ”svajig gång” i Opeln, men menade att det totalt sett gick bra. Seger i klassen med Jimmy Joges tidigare kartis visade på Toms kapacitet och Opelns förträfflighet trots lite svajig motorgång. Juniorseger blev det i form av Sandvikens Jari Liiten och Mikael Kjellgren i sin Peugeot.

Askersund gjorde en riktigt fin insats som arrangör, allt fanns där, vädret, även om det var lite väl varmt. Fina sträckor, en kompakt slinga som kördes över en dag vilket uppskattades av de flesta jag pratade med. Men vart tog publiken vägen? Och mängden deltagare? Tråkigt att se den trenden. Men om man samtidigt ser till att Svenska Rallycupen lyckas skarpa ihop 200 bilar till start så borde det inte vara en omöjlighet att göra SM till det mästerskap som borde locka flest.”. Bilderna här är tagna av Skytt.

*

Jag nöjer mig med lite kommentarer och så klart börjar jag med min klubbkompis Tom Kristensson som tog full pott i sin första målgång i en SM-tävling. Med tillfällige kartisen John Stigh i Opel Adam R2 visade Tom sin kapacitet och krossade suveräna SM-ledaren Jonas Bodin genom att vara nästan två minuter snabbare och blev nu även åtta totalt bland 2WD-åkarna. Riktigt kul också att Jonna Eson Brådhe fick kliva upp på prispallen som trea. Fler tjejer vill vi se i rally!

*

Hoppar vidare till nya SM-ledaren i Trimmat 2WD, Elias Lundberg som i ”Axelsson-940:an” än en gång visade vilken talang han besitter. Med David Arhusiander vid sin sida spelar det ingen roll om han kör en motorsvag Adam-Cup Opel eller en supervass Volvo med drift i helt andra ändan, Elias är ändå i topp. Nu var visserligen ”Ilsbo-Expressen” Patrik Flodin/Göran Bergsten drygt 20 sekunder snabbare men det känns som att detta ”ska han bara vara” med all rutin plus en välljudande BMW att hantera.

*

Ende skåningen Johan ”Kalle” Green och Kevin Athley låg ett tag femma i med Corollan men tappade mot slutet och slutade sexa. Känns ändå som att Kalle börjar få ordning på körningen och inför nästa SM-stopp på hemmaplan i Snapphanerallyt utfärdas en varning. Här tror jag absolut på pallen för Kalle och Kevin!

*

Hade Martin Berglund som trea i mitt tips men han och Joakim Gevert ville mer än så. Att han skulle vinna på grund av andras missöden är som vanligt bara skitsnack, det handlar om att komma i mål och ha snabbaste tid. Det hade Martin och Joakim, end of discussion.

Annars var ryssen Nikolay Gryazin snabb, ruskigt snabb och bevisade än en gång vad jag påstår, att ERC-åkarna är snabba och långtifrån de ”rikemans åkare” som belackarna hävdar. 

Även Tobias Johansson infriade mina förväntningar och vann 4WD övriga med Bosse Holmstrand vid sin sida. Ludvikas fines´t kan med all säkerhet kvittera ut ett SM-guld i höst.

*

Samma sak med Jari Liiten/Mikael Kjellgren som nu tog fjärde raka segern i J-SM Otrimmat. Lite över 20 sekunder till Hampus och Jens Jakobsson som var tvåa och som trea slutade Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magner (precis som jag tippade…)

Hörbys Victor Hansen fick i all hast kalla in ny kartläsare sedan ordinarie Ida Lidebjer fick avbryta på grund av familjeskäl. Nu kom rutinerade Martin Holmdal till Victors räddning och bidrog till en stabil femte plats.

I J-SM Trimmat hade jag inte en siffra rätt och mina ”vinnare” ersattes av trion Pontus Lönnström, Pontus Jakobsson och Simon Karlsson. Närmast pallen av ”mina grabbar” var Markus Theorin som slutade fyra. Bilderna ovan kommer alla från Henric Åkesons kamera.

*

Som sag mellan Broby Marknad och fotboll i Bromölla lyckades jag klämma in ett besök på Nävlingåsen där sträckan i Temahallen Grussprint kördes. Två gånger på den knallhårda och fina knappt sex kilometer långa vägen Kialt-Nävlinge var vad tävlingsledare Morgan Green och Hässleholms MK bjöd på. Att klubbens sprintpremiär blev lyckad är ingen överdrift, till och med superlyckad om man skulle tro dom jag pratade med vid lunchuppehållet i Vinslöv.

Att Stoffe Nilsson för första gången med 14-åriga dottern Julia i högerstolen skulle vinna var ingen överraskning. Inte heller för Stoffe själv.

Nej detta var inte så jobbigt men ändå en viktig test inför kommande SSRC i Växjö, menade Stoffe.

Har värmeproblem som vi ständigt jobbar med och i dag med runt 30 grader i luften låg tempen på gränsen så vi får se om det bli lika varmt om två veckor och ännu längre sträckor…

Julia skötte sig perfekt enligt pappa och att sätta sig i Subarun var helt hennes egen idé.

Har absolut inte pushat Julia, hon frågade själv om hon inte kunde få åka, berättar Stoffe.

Julia är tuff och ganska orädd så hon tyckte bara det var kul när vi gasade på!

*

Efter första rundan var det en annan Vinslövs-åkare, Hampus Larsson med kusin Tobias Larsson vid sin sida som var närmast Stoffe. Dock var den blå Hondan så klart rejält avhängd men Hampus var nöjd och siktade på klasseger. Men i andra omgången blixtrade Hässleholms Görgen Persson/Thomas Hallén till och förbättrade sin tid med ofattbara 11,1 sekunder samtidigt som Hampus körde två sekunder sämre.

-Fattar inte var Görgen hittade alla dessa sekunder, undrade Hampus.

Men jag är så klart ändå nöjd, andra gången jag blir trea totalt i en sprint så man börjar ju bli lite van…

Bakom den blå Hondan kom den cerisfärgade Volvo 940:an i händerna på publikfavoriten Johan Kastenman med Johan Svensson vid sin sida. Någon riktig chans att gå förbi Hampus hade aldrig Johan då det skilde över fem sekunder mellan de båda. 

*

Mer Larsson, storebror Jesper hade Emil Mihlberg vid sin sida i  då man blevoch den kombon visade sig lyckad snabbaste ”Standard-bil” och sjua totalt. För att få lite perspektiv så sexan totalt i en grupp H Corolla, Mikael Andersson med dubbelt så många hästkrafter var bara 0,7 sekunder snabbare…

Imponerade gjorde också vinnaren av Ungdomsrallyt Jacob Johannesson/Anette Pettersson, Gullabo RC. Klar klasseger och 13:e totalt känns som att Jacob vet vad han sysslar med.

Nämnas bör också vinnaren av B-förare Trimmat, Jimmy Möllerström, Hässleholm som skjutsade sponsorer men så fort att det även blev en fjärde palts totalt med Asconan.

Snabbaste tjej blev Lunds Terese Lennartsson, femma i samma klass och 18:e totalt med GSi-Kadetten. Näst bäst blev Josefin Ingvarsson, Hässleholm och slutade fyra i B-förare Standard på 26:e plats totalt med Corollan.

*

Sträckan krävde också en del framtida garagetimmar även om Arlövs Ola Schönström klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Däremot snabbe B-föraren från Kristianstad, Jörgen Hildingsson och VOC-åkande Fredrik Persson, Simrishamn lär inte ha några problem att fylla fritiden om allt ska vara klart ill Dackefejden om två veckor…

*

I Arvika var det dags för Junior-SM i Rallycross och där då Magda Anderssons lillasyster Klara tog sin BMW till första heatsegern någonsin och detta i si blott andra tävling. I Q1 var Klara snabbast men drabbades senare av ett 30 sekunders tidstilägg efter problem med intercomen som gjorde att hon missade ”Jokern”.

En clean semifinal gav till slut en femte plats i finalen, berättar SMK Hörby-Klara.

Jag är extremt nöjd med helgen och mina mål uppfylldes!

*

DTM-racetHungaroring blev dramatiskt efter att ett skyfall drabbade banan utanför Budapest i andra racet. När förarna så skulle in för att byta till regndäck var betongen i ”pit lane” såphal och flera mekaniker blev påkörda. Räddningstjänsten fick träda in och loppet rödflaggades. I första heatet slutade Joel Eriksson sexa.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *