Loeb och Neuville fick böter i Mexiko, tillnyktring i Södras RS-DM, funktionärsbrist ”world wide” och motorsport bra för naturen.

Två gånger har Eslövs Mats Andersson och kartläsare Jörgen Jönsson tagit sin Opel Adam R2 till Spanien och WRC Rally de Espania. Bägge gånger har man också fått sådana problem att man fått stopp på en specialsträcka. Dessutom har man då även missat att trycka in ”OK-knappen” inom en minut för att signalera till ”race control” att allt är just okej. Detta har gett förargliga böter men nu kan Mats och Jörgen trösta sig i skamvrån, det finns betydligt namnkunnige förare som gjort samma sak.
I Rally Mexico stannade som bekant Sebastien Loeb/Daniel Elena på SS14 för att byta sitt punkterade däck och så klart glömdes det bort att trycka på ”OK-knappen”. Misstaget upptäcktes och det blev betydligt drygare böter för den niofaldiga världsmästaren än för ”Asfaltskungen” som även han har nio i sitt CW, men då snackar vi raka DM-titlar i RS.
I egenskap av ” FIA Priority 1-driver” landade böterna på 2000 euro men ”ordningsmännen” var snälla och gav Loeb chansen att överklaga, något han dock avböjde. Enda försvaret i frågan kom från Citroëns team koordinator som menade att ”detta var parets första rally med det nya säkerhetssystemet och dom var inte vana vid hur det fungerade”. Ett försvar visst, men i mina öron ett väldigt tunt försvar. Lite positivt för Mats och Jörgen som på gamla dar nu berätta.
Minns när Loeb och vi gjorde samma misstag…
Böta samma summa fick även Thierry Neuville men i hans fall var det för att mekanikerna glömt att ansluta säkerhetssystemet mellan ”Service B och C” under fredagen. Det var när man jobbade med styrningen på Hyundai #5 som det blev lite bråttom och då kom inte alla sladdar på plats.
För Sebastien Ogier blev det inga penningböter när han puttade på två av tre hinder i chikanen på avslutande ”power stage”. Ogier hävdar att han tjänade på sin höjd en eller två tiondels sekund på detta medan ”The Stewards” dömde hårt och gav honom tio straffsekunder och därmed även minus fyra poäng. M-Sport har överklagat och har fått medhåll av flera tunga namn bland annat FIA:s säkerhetsansvariga Michele Mouton som menar att straffet inte står i proportion till tidsvinsten. Återstår att se om Ogier får rätt eller trion, Waltraud, Hugo och Carlos som skrev under beslutet…

*
Om nästan exakt på dagen en månad, den 15 april rullar Södras RS-DM igång med SMK Hörbys numera lite klassiska ”Express-Specialen”. Som jag redan berättat den här gången som ”Varvlopp” istället för som tidigare med vanliga specialprov. Den uppmärksamme har säkert också noterat misstaget som finns på Resultatservice där det står att sista anmälningsdag är den 10 april vilket är fel. Rätt dag för detta är istället den 5 april och inget annat, den 10 april är det betalningen som ska vara klubben tillhanda.
Har skett en tillnyktring hos de sydsvenska RS-arrangörerna och i år består DM-serien av mer rimliga sju deltävlingar. Inte mer än ett par år sedan som arrangörerna försökte överträffa varandra med nya RS-tävlingar och där det klubbades igenom en serie med 14 tävlingar. Något som jag reagerade emot och menade var på tok för många. Fick då kraftiga mothugg från flera håll som menade att ju fler tävlingar desto bättre. Därför var det lite lustigt att samma röster sedan körde mindre än hälften av de 14 tävlingarna…
Nu är det en mer hanterbar serie där alla sju tävlingar också räknas vilket i min värld är självklart, har aldrig förstått varför det ska plockas bort resultat. Därmed får regerande mästaren Rolf Grybb det lite lugnare i år när han ska försvara sitt DM-guld, bara sju gånger behöver Asconan luftas.

Serien sträcker sig från den 15 april i Hörby till finalen Dalby med Arlövs MC som arrangör den 9 september. Lite synd att serien haltar tidsmässigt med tomrum mellan Österlensprinten fredagen 6 juli och Dalby den 9 september. Är inte säker på om Trelleborgs MK dragit en vinst eller nitlott med sitt datum då tävlingen körs dagen efter ”SM-i Sprint” borta i Helsingborg. Torsdagen den 5 juli är det tid för den tv-sända asfaltsprinten och då kan man tänka sig att det är för tätt inpå tävlingen på Svamapabanan. Eller så blir det precis tvärtom att långväga RS-deltagare passar på att köra tävling dagen efter då man ändå är på plats i Skåne. Framtiden får utvisa vilken sorts lott Trelleborgarna dragit.
Även Asfaltcup kommer att genomföras 2018 och med i stort sett samma tävlingar som RS-DM. Undantaget är Österlensprinten som inte ingår i ”AC” och istället tillkommer Ryds, Tingsryd Rallysprint 10 maj och Uddevalla City Race den 25 augusti.

*
Funktionärsbrist är en av motorsportens stora bekymmer och kanske allra mest i rally där det går åt väldigt många frivilliga krafter. Återväxten av funktionärer ska också vara av SBF prioriterad men jag kan inte precis påstå att detta märks speciellt ute i verksamheten. Istället känns det förr tvärtom, att nya regler tillkommer som inte på något vis gör det enklare och mindre personalkrävande att arrangera rally. Någon större tröst är det inte heller att problemet verkar vara samma ”world wide” och inför 52:a upplagan av Plains Rally den 12 maj går nu den walesiska arrangören ut och försöker ragga funktionärer till sin tävling.

*
Ingen har väl missat hur naturtalibaner och deras kamrater så ofta man får en chans kastar skit på allt med motorer. Är det dessutom motorer som kan hänföras till ”sport eller fritid” så är det att jämföras med något dj-len släpat in. Därför blir jag både glad och positivt överraskad när jag läser Kommunekologen i Landskrona Olle Nordell med 25 års erfarenhet, summering av en undersökning gjord på Landskrona MK:s motocrossbana.
Om man gjorde ett kommunalt naturreservat här skulle det stå motocrosskörning u skötselinstruktionen, konstaterar Nordell med sina 25 års erfarenhet av naturvård.
Banan har funnits sedan 1926 och nu har klubben med ordförande och VOC-åkaren Ingemar Månsson i spetsen ett samverkansprojekt med kommunen för att ytterligare förbättra för småkryp och växtlighet.
Antalet arter ökar när man stökar runt i jorden, menar Nordell.
Tänk på detta miljövänner, även motorsport kan faktiskt vara positivt för miljön…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *