Inga Supercars i GRC, Solberg har köpt Polo R5, STAR-Elias har Adam-traditioner att försvara, aldrig vinter i Skåne och välkommen tillbaka Nisse!

Gårdagens stora snackis i rallycrossleden var onekligen avslöjandet att amerikanska motsvarigheten till World RX, Red Bull Global Rallycross förbjuder Supercar-bilarna och detta redan i år.
Vi vill ge tillbaka rallycrossen till förarna, lyder arrangörens motivering till det dramatiska beslutet.
GRC-serien lyder inte under FIA:s reglemente och har diverse olikheter mot World/Euro RX men gemensamt är att man kör med Supercar-bilar. Självklart något som underlättat då man kunnat utveckla ”beasts” för bägge serierna. Detta är dock historia från i år och istället väljer nu amerikanerna en billigare variant baserad på den av OMSE utvecklade Supercar Lites-klassen. Nytt namn blir det också på klassen, ”Gold Class”.
Med ”Guld-klassen” ger vi sporten tillbaka till förarna med en ny lättare och jämnare (läs även in billigare) generation rallycrossbilar på toppnivå, menar GRC-bossen Colin Dyne.
Guld-klassen blir en plattform där förarna får visa sina ”driving skills” och kommer att skapa ännu mer dynamisk racing för publiken!
GRC-säsongen 2018 består av sju tävlingshelger med totalt 12 omgångar. Till nästa år introduceras ännu en ny klass ”Platina-klassen” men med vilka bilar och syfte är oklart.
Nu ställer man sig så klart frågan vad som händer med alla Supercar-bilar som tidigare använts i USA? Kommer dom att få en lapp med ”Sale” (i Sverige sa man förr Rea) i vindrutan och skeppas till Europa eller vad händer?
Att beslutet inte är populärt hos rallycrossfansen på den här sidan Atlanten framgår tydligt på sociala medier. Supercar-klassen är något man absolut vill ha kvar men själv är jag inte lika övertygad. När man hör att ett enda Supercar-heat kostar ungefär en tredjedels årslön för normalsvensken och det körs minst 20 heat i snitt per blir åtminstone jag betänksam. Med den uträkningen är det inte så konstigt att amerikanerna söker billigare alternativ.

*
Medan WRC-åkarna varit i Spanien (det jag skrev skedde i Mexiko) och testat inför Rally Mexico har Pontus Tidemand och österrikaren Raimund Baumschlager varit i Portugal för fortsatta grustester med Polo GTI R5.
För Pontus var det även en chans att slipa bort ”grusrosten” inför nästa WRC2-race i Mexiko där det som vanligt blir Skodan som får tjänstgöra. Tidsplanen håller för Polon och framåt midsommar väntas bilen bli FIA-homologerad. Premiären är fortfarande tänkt ske inför hemmapubliken i Rallye Deutschland i slutet av augusti.

*

Som väntat kunde inte Petter Solberg hålla sig utan nu är det beställt en VW Polo GTI R5 som ska hålla den nyinköpta Ford Escort BDA:n sällskap i rallygaraget hemma i Värmland. Trots sina intima kontakter med Volkswagen Motorsport i Hannover ruckade man inte på turordningen utan Petter får snällt vänta på sin tur, de första 15 bilarna är redan utlovade. Petter har ju tidigare sagt att det vore kul att få köra Rally Wales GB där sonen Oliver förväntas köra men då troligen med sin R2-bil. Kanske blir pappa-drömmen verklighet…

*
Elias Lundberg och co-driver David Arhusiander har stolta traditioner att försvara när man på fredag kör första sträckan i ADAC Saarland-Pfalz Rallye och första steget mot en internationell karriär. Tyska ”Adam-Cup-teamet” Audex Motorsport har dominerat här sedan starten och dessutom med svenska förare, först Emil Bergkvist och senast Tom Kristensson. Mellan de här båda stack så Hyundais nya WRC2-förare Jari Huttunen sig in. Nu blir det Elias som tar över stafettpinnen när cupen drar igång i sydvästra hörnet av Tyskland och med staden St. Wendel som centralort. Härifrån utgår 13 mil sträckor fördelat på tolv stycken och vad ryktet säger, för tillfället mest snötäckt asfalt.
Med 20 bilar och förare från elva länder är onekligen Adam-Cup en riktigt internationell affär.
Äntligen är det dags att dra igång säsongen i Tyskland efter att ha kört två SM-deltävlingar i vinter. Det kommer med all säkerhet bli ett utvecklande år och jag hoppas det kommer kunna hjälpa mig vidare i min karriär, förklarar SM-trean.
Vädret blir tufft, med minusgrader, plusgrader, snö, regn och troligtvis även is på vägarna. Elias är ödmjuk inför uppgiften, asfaltdäck på snö är inget att leka med.
Jag tror att helgens tävling kommer vara väldigt lärorik och mest handla om att göra allt för att ta sig igenom med så lite problem som möjligt.
I fjol körde Elias en deltävling i cupen som ”gastfahrer” med hjälp av talangprojektet STAR för att samla erfarenhet inför en möjlig satsning på cupen. En satsning som nu är verklighet.
– Att jag fick den chansen förra året är obeskrivligt viktigt för mig inför detta år, att komma till första deltävlingen i helgen och veta hur mycket av sakerna funkar där nere känns bra. Jag vill också tacka STAR och övriga samarbetspartners som fortsätter tro på mig och gör denna satsning möjlig, säger en förväntansfull Elias.
Att förvänta sig stordåd direkt av Elias och Daniel med sin begränsade erfarenhet av både asfalt och bil, är nog att vilja för mycket. Ligger där dessutom snö på asfalten måste taktiken vara samma som där stod på min fars ”S-märke” Opel Rekorden, ”Safety first”…

*
I år tar svensken Philip Gehrman och norrmannen Anders Braten steget upp till Supercar och Euro RX. Satsningen görs med hjälp av Per Eklund och Eklund Motorsport i teamets två Volkswagen Beetle Supercars. Båda har tidigare kört i Touringcar-klassen och Gehrman gjorde Supercar-debut i ”Pelles Folkvagn” i Riga i höstas.

*
Som frekventa bloggläsare säkerligen lagt märke till har jag inte alls engagerat mig lika mycket denna vinter i frågan, dubbdäck eller odubbat. Hade också tänkt behålla denna låga profil vintern igenom men den målsättningen höll bara fram till idag. Som bekant ”blir det ju aldrig vinter i Skåne” och därför behövs knappast ens vinterdäck enligt vissa ”trafikexperter”. Skulle vinterdäck ändå behövas eller egentligen för att lagen kräver så, räcker det absolut med odubbade sådana enligt den gruppen. Som bekant håller jag inte alls med om detta och för att sänka påståendet om ingen vinter i Skåne räcker det att kolla lite lätt med folket nere på Österlen eller Söderslätt.

Själv åkte jag till Degeberga på tröskeln till Österlen och där det var totalkaos med runt 100 lastbilar som varken kom fram eller tillbaka inne i den lilla byn. Vågade inte ens ställa frågan till de frysande chaufförerna i färd med att lägga på snökedjor om detta verkligen stämde, med ingen vinter i Skåne…
Inte bara här det snöar, i Barcelona fick man ställa in Formel 1-testerna av samma anledning. Dessutom tror man att ”the wintry conditions” gör att hela testperioden ställs in.
Med snudd på kirurgisk precision har Kung Bore också valt att skicka vinter och massor av snö just där årets gruspremiärer i rally ska avgöras, först Anderslövsrallyt den 24 mars och så första deltävlingen i SSRC, Simrishamnsmixen två veckor senare. Frågan är nu vad den tuffa vintern innebär för deras del och med många minusgrader att vänta ända fram till åtminstone söndag, ser det så här långt lite knivigt ut. Kollar man på SMHI:s snödjupskarta ser man också att just Kristianstad utgör en liten grön ö i ett annars nedkylt och snötäckt Sverige.
I Anderslöv har antalet anmälda tvärstannat och står nu på 150 bilar, en tredjedel mer än vad som kommer att få lov att köra enligt maxantalet i tävlingsinbjudan. Lite färre anmälda till Simrishamnsmixen men å andra sidan har man ända fram till den 28 mars på sig att anmäla. Kul är att Mercedes-kämpen Nisse Schön, Tomelilla är anmäld med sin Appendix K-Mercedes efter att under 2017 tagit en ofrivillig time out. Detta på grund av en axel som Nisse skadade när han jobbade som brandman vid den stora eldsvådan i Simrishamn strax före jul 2016. Tror att jag har hela rallyskåne bakom mig när jag säger välkommen tillbaka Nisse!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *