Tung Hyundai inledning i Värmland, Tidemand taggad i guldjakten, Stig ”in the good old days” och Röjsel kör R5 i Östersund!

Mer eller mindre framför fötterna på SVT:s rallyexpert Jonas Kruse (som även tog bilden) tog ”PET” slut för Jari Huttunen inför sin första start för Hyundais WRC2-team Sarazzin Racing i Rally Sweden. Riktigt vad som hände har inte framkommit men Huttunens i20-R5 behöver både en hel del ny plåt för att inte tala om all plast som försvann ut i skogen efter ”taklägget”.
Någon fara för starten på torsdag ska det inte heller vara då buren av allt att döma klarade rullningen. Men oavsett vilket så är detta så långtifrån en optimal uppladdning för både team och Huttunen när man nu ska ta ”Skoda-skalper.
För att detta är huvudmålet är helt uppenbart då det idag berättas från Alzenau att i20 R5 2018 kommer att få mer power plus även andra förbättringar.
Förutom en mer ”powerful machine” har i20 R5 fått nya effektivare stötdämpare och fjädring samt även differentialer med större inställningsmöjligheter.
Nu kommer tyvärr inte Huttunen få tillgång till förbättringarna redan i Rally Sweden utan de blir tillgängliga först efter den 1 mars. Redan färdiga bilar kommer även de att kunna utnyttja allt det nyutvecklade berättar Hyundai. Frågan är om det räckt för Huttunen med allt det nya för att åka från en heltänd Pontus Tidemand på hemmaplan, jag tvivlar.

*
Tiden går och i år är det fjärde året som Tidemand och Jonas Andersson finns med på Skoda Motorsports lönelista och målet för 2018 är att försvara fjolårsguldet. Något som börjar i Värmland på torsdag.
Att få tävla i vårt svenska VM-rally är lika speciellt varje gång, berättar Pontus.
Det är utan tvekan årets roligaste tävling och förra året var något extra. Att få rulla över målrampen som vinnare efter en perfekt genomförd tävling med hemmafansen jublandes, det är något jag alltid kommer minnas. Men framgångar är en färskvara så nu börjar vi om på ny kula och har mycket att leva upp till. Det finns inget annat alternativ än att gå för guld i år också och visa att vi inte bara kan vinna mästerskap, vi har farten också.
Inte på många år har det varit lika mycket snö i Rally Sweden som i år vilket i sig utgör en ny utmaning för förarna. Ett enda litet misstag kan göra att man kör fast, särskilt om temperaturerna sjunker och snön blir mer porös.
Det är lockande att gå ut stenhårt från start när vägarna är så inbjudande och man vill så mycket. Men då kommer stora risker tidigt i tävlingen, menar Pontus.
Gäller att ge själv sig tiden att komma in i det och inte stressa upp sig. Har man en strategi och kör lika mycket med insida som utsida brukar det löna sig i slutändan!
I dag har Pontus och Jonas kört sin ”PET” vilket var välbehövligt då man inte kört en enda tävlingsmeter sedan oktober, tester har körts men ingen tävling. Trots favoritryck på sin axlar intar dock Pontus en ödmjuk inställning till årspremiären
Med många snabba och erfarna förare blir konkurrensen förstås stenhård, inte minst från vår teamkompis i EVEN Management och SKODA, Ole Christian Veiby, som ser riktigt vass ut efter ett par tävlingar under vintern, konstaterar Pontus.
Men vi ska göra allt vi kan för att utmana och få till en riktigt bra säsongspremiär!

*
Som alla säkert förstår skulle jag kunna fylla Motorbloggen med hur mycket som helst om Rally Sweden. Det formligen väller in material i mejlkorgen så det gäller att gallra hårt annars hade varken min eller er tid räckt till för att hantera alla information om Sveriges utan jämförelse största årliga VM-arrangemang.
I år sammanfaller rallyt med att jag samtidigt ska tömma min mors hus som blivit sålt. Om det nu bara varit ett vanligt hus, men det finns även en stor förrådsbyggnad intill som jag dessutom fyllt under snart 50 år med ”bra att ha grejor”. Min bror hävdar att det är skrot men han har också noll känsla över värdet på en frisk framskärm till en Volvo 240 eller hur svårt det är att hitta en fungerande ”tusen kubiks-motor” till Kadett A. Nu har jag dock nått vägs ände i min räddningsaktion och som tur är har jag även hittat ett nytt garage. Men att omvandla 170 kvadratmeter ”bra att ha grejor” ner till 30 kvadratmeter är inte det lättaste, fråga mig. Hur som helst nu är det gjort och bland det sista jag räddade var lite gamla rallybilder.
Vill inte säga att det är den allra bästa rallybilden som kommit ur min kamera men snudd på åtminstone, denna med en vilt sladdande Stig Blomquist i 1981 års International Swedish Rally. Detta var året efter att Saab lade ner sin tävlingsverksamhet och Stig med kartläsare Björn Cederberg stod utan fabriksstyrning. Då trädde halvskumma monegaskiska byggföretaget Publimo in och sponsrade en hel radda svenska förare, bland dom Stig. Även Anders Kullängs Opel Ascona 400 lackerades i samma klarblå färg liksom Ingvar Carlssons BMW 323 och även Per Eklund ingick  med sin Porsche 911.
Just denna smällkalla februarikväll stod vi på pass längs vad som verkade vara en nerlagd järnväg, en snabb sträcka uppe på en smal vägbank med en svag vänsterkurva. Där kommer Stig och Björn med ett mäktigt påslag, absolut full gas på högsta växeln och bara ett lätt tryck med vänsterfoten på bromsen. Saab Turbon glider ut exakt så mycket som behövs för att klara kurvan men samtidigt inte tappa mer fart än nödvändigt. Skulle tro att Stig körde någonstans mellan 170 och 180 km/t på bilden och det säger jag direkt, skulle aldrig bytt med ”Kapten Cederberg” för allt smör i Småland. Kan också slå fast, att det kvittar hur många WRC 2017 dom fraktar till Värmland, det blir ändå aldrig lika häftigt som ”in the good old days”. Till slut blev det en femte plats för Stig och Björn…

*
All snö som finns kring Torsby ställer till det för arrangören som bland annat måste ploga upp nya parkeringsplatser. Svårt blir det också för publiken att ta sig fram till publikplatserna med på sina ställen halvmeter djup snö.Uppkörda snöskoterspår vid sidan av vägen hjälper till men ändå blir det jobbigare att ta sig fram än vad som varit normalt de senaste åren.
Fick igår denna fråga från en som snart är på väg till Rally Sweden och som kanske någon bättre insatt kan svara på. ”En fråga. Jag var ut på Vinterpokalen igår och då var det inte tillåtet att ha pulka med sig ut på sträckan. Vet du om det är så på Svenska Rallyt.”.
Frågeställaren förklarade sedan att det inte var för att frakta barn utan bara ved som skulle finnas i pulkan, så vet någon?
Såg också på FB att det är lite ”nya regler” som gäller i år, regler som kan tyckas tuffa men som säkerligen är nödvändiga med tanke på all. snö Det är Andreas Arvidsson, Enthusiasts of Rally Sweden som skriver, ” Har ikväll varit på möte inför Rally Sweden. Där pratades det bl.a. om en sak som vi alla kan hjälpas åt med för att få det hela att fungera. Fr.o.m. 30 minuter innan start är det förbjudet för ALLA att gå på sträckan. Runt omkring på Röjden-sträckan där våran motorklubb ska vara finns skoterspår och trampade spår åt all världens håll. Det finns helt säkert sådana spår trampade på dom andra sträckorna också. Använd dom. 🙂 P.g.a. att det är mycket snö och höga vallar så det är svårt att ta sig av sträckan så kommer safety-bilarna att stryka sträckan om det är folk på sträckan mindre än 30 minuter innan start. Och det vill ju ingen. Så hjälp funktionärerna genom att använda dom trampade spår som finns istället för att gå på sträckan! 🙂 Bara en liten uppmaning som säkert alla vi entusiaster har koll på men hjälp varandra att påminna om detta så kommer det bli ett helt underbart vinterrally i år!!”.
Så detta är vad som gäller, en halvtimma före första bil ska sträckan vara tom på publik, inget att diskutera. Nu ser det även ut som att det blir riktigt hyggligt väder framöver, till och med lite plusgrader vilket inta lär ha någon som helst betydelse för underlaget när det kommer så här sent.

*
Då blev det ändå lite fler anmälda till Östersund Winter Rally än till premiären i Vännäs. Räkneverket stannade på 59 namn alltså en liten ökning, men trots allt en ökning. Bland de sista att komma med sin anmälan var Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson. Dock inte med Grupp H Opeln utan istället har man hurt Kenny Stavboms R5-Fiesta. Samma bil som Daniel tog till skrällseger i Lima 2017  i sin allra första tävling med ”fyrkrafs”. Dock är inte målsättningen lika hög i Östersund berättar Edvardsson.
Nja vi gör detta för att ha kul, man får inte glömma dom fyra Skoda-åkarna samt Holmberg där tre av dom kommer direkt från Svenska Rallyt.
Så man får nog va ödmjuk inför uppgiften då klassen är stentuff. Men riktigt roligt ska det bli, lovar Edvardsson.
Samtidigt avslöjar han sina egna Opel-gener med en bild från 1987.
Även jag körde Opel själv en gång med Tommy Högström som kartläsare!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *