Mikkelsen före Neuville i Monte, allt ljus på Østberg, Jonna Eson till Rally Sweden, Petter lånar bil till Stecka och familjen Rådström laddar…

I dags släpptes ”List of entries in seeded order” till ”86e RALLYE AUTOMOBILE MONTE CARLO” och där elva WRC-bilar är anmälda. Lite förvånad blev jag över att Andreas Mikkelsen har nummer #4 på sidorutan till sin Hyundai i20 Coupé WRC medan fjolårets WRC-tvåa Thierry Neuville går ut med #5. Sist ut av de elva som är nominerade för WRC-poäng är Craig Breen, Citroën.
I WRC 2 är sex förare anmälda och där segern kommer att stå mellan Skoda-åkaren Jan Kopecky som utmanar Fiesta-duon Teemu Sunninen och Eric Camilli. Fast det är kanske utanför de WRC 2-anmälda som tjecken kan förvänta sig ännu tuffare motstånd och detta från Skoda-trion, Ole Christian Veiby, Oliver Burri och inte minst Kalle Rovanperä som förresten hoppar över Rally Sweden. En som inte heller kan räknas bort är ansvarige för Hyundais R5-tävlande Stephane Sarazzin. Lite hemmavägar plus stor asfaltrutin kan räcka långt för honom i detta som mer liknar rysk roulette är starten på WRC-året.
En som däremot inte lär blanda sig i toppstriden är från Irland utflyttad till USA Edna McCormack. ”Over there” en hyggligt stor rallyprofil men det lär inte räcka långt när han nu möter betydligt tuffare motstånd. Även om han kör en konkurrenskraftig R5-Fiesta får nog 47-åringen mest se Rallye Monte Carlo som en exklusiv utflykt.

*
Det var nog ingen tvekan utan att Mads Østberg lyckades få allt ljus på sig och sin comeback hos Citroën när ”avslöjandet” kom på bilmässan i Birmingham. Alla sociala medier jag har koll på så om inte dominerade, så var det åtminstone väldigt mycket Norge i de olika inläggen. Tvivlar inte heller en sekund på att Mads glädje var helt äkta och att han kände det lite som att ”komma hem” efter ett par tuffa år med M-Sports Fiesta.
Det blir lite som att börja om igen men ”in a good way”, förklarade Mads.
Tror att detta är det första viktiga steget mot att komma tillbaka till toppen av WRC…
Att driva ett privatteam på den här nivån blev säkert betydligt tuffare än vad Mads och pappa Morten tänkt sig när man tog kontakt med Malcolm Wilson för att få köpa loss en egen bil. Strulet började ju redan före Rally Sweden i fjor när 2017 Fiestan inte blev test/tävlingsklar förrän några få dagar före start. Inte så många mil Mads och Ola Floene hann med innan det var dags att ta sig an travbanan ute i Färjestad. Sedan gick tävlingen mest åt till att sortera ut allt från väghållning till att få bitarna att ”lira ihop”.
Dessvärre ser det även i år ut att bli lite tajt schema om man får tro Mads i SVT-intervjun. Han förklarade där att han hoppades åtminstone få några mil med nya C3 WRC innan start. Nu är Yves Mattons folk fullt koncentrerade på att leverera max till Kris Meeke och Craig Breen när en av årets viktigaste tävlingar för en fransk biltillverkare står för dörren. När prisceremonin framför fursten palats är avklarad på söndagen den 28:e har ”Vinkel-gänget” bara två och en halv vecka på sig innan Mads och nya co-drivern som förresten blev Torstein Eriksen, ska köra för både WRC-poäng och en fortsättning på 2018. Oavsett hur det blir så fick Rally Sweden ett energitillskott som heter duga och inte minst de norska fansen får för förutom Andreas Mikkelsen, ytterligare en chans att vifta med sina flaggor…

*
Ännu är det bara Hyundai av de fyra WRC-teamen som anmält sig till Rally Sweden och det är bara att konstatera att detta med att anmäla sig i ”elfte timmen” inte bara är ett ofog på DM-nivå utan genomsyrar sporten hela vägen till toppen. Utgår från att Citroën, Toyota och Ford även de ska köra i Värmland så vad är vitsen med att vänta?
Två nya kul namn är där i listan, kul för oss som vill se fler tjejer bakom ratten på rallybilar. Ambitiösa, seriösa och snabbe Jonna Eson Brådhe är nu anmäld till sitt unga livs största äventyr och detta ihop med duktige notläsaren Filip Wernefur. Färdmedlet i Värmland/Norge blir en Peugeot 208 R2.
Är det första gången vi ser en tjej i en R5-bil i en WRC-tävling när italienskan Tamara Molinas kommer till Rally Sweden? Frågan har dykt upp på flera internationella sajter där den diskuteras flitigt och så här långt verkar det som att Tamara som kör en F5 Fiesta är först ut.
I den historiska delen är det nu 55 anmälda och där senaste tillskottet blev Bodens Peter Engström som kommer till Torsby med nyriktad Escort efter rullningen/segern i North Rally Boden. Återigen tar Asarums oförtröttlige rallyälskare Ida Lidebjer Granberg plats i högerstolen.

*
Släkten kom till undsättning när motorn i Stig-Olov Walfridssons nya Appendix K-Escort började krångla inför den flerfaldige SM-medaljören comeback i rallyspåret. Då räddade Petter Solberg situationen genom att låna ut sin nyinköpta systerbil till morgondagens Finnskogsvalsen. Nu blir det alltså start för ”Stecka” och dotter Felicia trots att han ett tag plockade bort sin anmälan från listan.
En bra värdemätare för Stecka blir om han kan hålla jämna steg med den andre hemmafriskusen Arne Rådström i hans orangea Volvo 240. Något som dock Arne är väldigt ödmjuk inför.
Jag hörde att jag var favorit till segern i den historiska klassen. Men det kommer inte bli lätt för oss, menar han
Det är många bra förare med i bra bilar, men vi ska göra vårt bästa. Framförallt är det kul att Stig-Olov ”Stekka” Walfridsson är tillbaka, det ska bli kul att tampas med honom.
Pappa Arne har sällskap av sonen Dennis som även han tar hemmatävlingen som lite uppmjukning inför den betydligt viktigare uppgiften Rally Sweden. I hans fall även premiär i J-WRC i par med Johan Johansson i R2-Fiestan.
Det ska bli helt fantastiskt att få inleda säsongen på hemmaplan, säger Dennis.
Vi har kanonfin vinter här i Torsby och det blir en bra uppladdning inför Rally Sweden.
Jäktigt för Dennis som nu jobbar för fullt för att säkra budgeten för hela J-WRC så att det inte blir som i fjor när han fick hoppa över Rallye Detuschland.
Vi har haft fullt upp hela vintern med många besök hos samarbetspartners och knutit många nya kontakter och haft väldigt kul på vägen, avslöjar Dennis.
Vi kommer självklart fortsätta med det tills budgeten är klar, men vi ska köra flera tävlingar och test framöver för att komma in i rutinerna igen.

*
Finnskogsvalsen är premiär för såväl Supercupen som VOC Mekonomen Rallys Sverige och VinterSerie. VOC-General Roger Fransson är nöjd med att återigen få dra igång ”VOC-SM” just i Torsby.
Det är jätteroligt att vi får möjlighet att köra här igen, Värmland måste väl av de allra flesta anses vara svenskt rallys hjärta och Torsby bjuder oss på en tävling som till största delen består av forna VM-sträckor, menar Fransson.
Klassen svarar också upp med ett riktigt stort vinterstartfält med knappt 50 bilar till start. Extra kul att vi också får äran att välkomna inte mindre än tre ekipage från vår Tyska VOC klass.

Vem som blir snabbaste VOC:are är alltid svårt att sia om men Fransson har åtminstone en teori.
Som det ser ut så skulle man nästan vilja helgardera. Unge fortåkaren Isac Nordström är numera i Elit A, liksom Patrik Fredriksson och Emil Andersson. Vem som helst av dom kan vinna. Detsamma gäller för Oscar Larson och Dennis Askling och varför inte Kristoffer Karlsson? Både Håkan Süld och Kent-Ola Björklund gör intressanta comebacker i klassen.
I Supercupen hålls så klart de skånska tummarna för Johan Green/Kevin Athley och Johannes Haraldsson/Kenny Andersson som även hunnit med ett testpass i Likenäs. I synnerhet blir det spännande för Haraldsson som premiärkör sin nya Grupp H Peugeot.

*
I dag avslöjar South Swedish Rally-vinaren 2017, Frank Tore Larsen att han i par med Torstein Eriksen sätter R5-Fiestan på färjan till Azorerna och premiären för ERC. Redan 2016 åkte paret Azores Airlines Rallye och nu är det alltså dags igen för trean Norska Mästerskapet 2017.
Vi ser verkligen fram emot att få köra ERC igen, atmosfären är bra, tävlingarna perfekta i synnerhet eftersom R5 är huvudklass, menar Frank Tore.
Detta ger mycket utrymme i media!
Efter Azorerna hoppas Frank Tore och Torstein på fler ERC-framträdande berättar dom avslutningsvis.

*
Avslutar fredagens blogg med en härlig bild som visar att ränderna aldrig går ur en rallyförare. De något äldre läsarna minns med all säkerhet SMK Hörbys Volvo-åkare Sten- Åke Stenberg som på 80-talet var en av Sydsveriges absolut snabbaste 240-förare. Fast första segern i hemmatävlingen TV-Svängen togs med en Opel Kadett 2,0E bara så att vi får lite balans i Volvo-euforin.
Nu är Sten-Åke på väg tillbaka och hemma i garaget i Linderöd håller en Volvo 142:a för Appendix K på att växa fram till mångas glädje. Fast färgen Sten-Åke, du vet vad jag har sagt om gröna rallybilar…

*

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *