Elias L. klar för Adam-Cup, Matton till FIA, inte mycket kvar att avslöja, Stugemo till Rally Sweden och Loeb fick bita i gruset.
Idag släpper jag ner WRC-nyheterna till andra plats och börjar istället med en riktigt glad svensk rallynyhet. En nyhet som jag faktiskt upptäckte redan i går kväll nämligen att STAR-talangen Elias Lundberg är klar för ADAC Opel Rallye Cup 2018. Därmed fortsätter Elias i Emil Bergkvist och Tom Kristenssons spår som båda vunnit tuffa ”Adam-Cup” vilket gett ägaren av Audex Motorsport Guido Deppe stor tilltro till att ha svensk förare i sitt team. Nu har inte bara Emil och Tom lyckats bra hos Audex även Pontus Åhman hade en bra period hos Guido även om han aldrig lyckades vinna cupen.
– Vi gläds över att Elias Lundberg blir förste förare kommande år i Audex Team, konstaterar Deppe belåtet.
– Ser framemot ännu en spännande säsong med ADAC Opel Rallye Cup 2018!
Elias kommer att ha David Arhusiuander vid sin sida i Audex-Opeln och är så klart belåten över hur hösten utvecklats.
– Det ska bli riktigt roligt att få ta steget att köra en hel serie utomlands och få massor av nya erfarenheter. Jag vill också passa på att tacka våra partners och STARs medlemmar som gör denna satsning möjlig, förklarar han.
Att det är Emil och Tom som varit lite ledstjärnor för Elias är helt klart.
– Att följa deras resultat blir förstås en stor utmaning, men jag och David kommer göra allt vi kan och det känns bra att få vara en del av det teamet som presterat bäst de närmsta åren.
Med Elias intåg i Adam-Cup väntar nu ännu ett spännande svenskår i Tyskland.
Måste erkänna att jag blev lite orolig över Elias när det presenterades att han skulle köra Volvo i Juniorernas Trimmade SM-klass och trodde ett tag att det var ännu en lysande förarkarriär som skulle gå förlorad i ”Grupp H-träsket”. Men det dröjde inte länge innan jag blev informerad om att det bara var lite som pausunderhållning Volvon skulle köras, målet för Elias var att köra internationellt. Innan ni börjar skjuta på mig så med ”Grupp H-träsket” menar jag att mången karriär har stupat här, efter rasade motorer, växellådor och allt annat dyrt/skört som finns på en trimmad bil. Dessutom menar jag att Grupp H är mer en klass för förare med mål att enbart tävla för att det är kul och utan något annat egentligt syfte. Något som man absolut inte ska se ner på, men om målet ät att uppnå internationell framgång tror jag inte att vår hembyggda klass är rätt väg att gå.
*
Redan före jul fick jag tips om att Citroën-bossen Yves Matton var på väg att lämna sitt jobb men ”tipsaren” ville då göra gällande att detta inte skulle vara frivilligt, något jag var lite skeptisk till. Igår kom uppgift om en mycket bättre anledning för Matton att byta jobb, han spås nämligen bli finnen Jarmo Mahonens efterträdare i FIA som ”Rally Director”.
Redan före jul skulle en efterträdare till Mahonen ha utsetts men förhandlingarna strandade på något vis och nu börjar saken jäkta på. Mahonen vill lämna snarast men om Matton är beredd att redan nu lämna Citroën är oklart. Några officiella kommentarer från de inblandade har inte getts men det är som vanligt ”ingen rök utan eld”.
Vad detta skulle betyda för Citroën är oklart och om jag tolkar allt rätt så tror jag inte att Kris Meeke blir den som sörjer att Matton byter jobb. Ingen hemlighet att de två inte alltid haft samma åsikt om hur man drivet ett WRC-team och nu senast var nordirländaren starkt kritisk till Craig Breens bantade program för 2018. Till efterträdare hos Citroën säger ryktet att Peugeots motsvarighet Bruno Famn blir den som tar över. Kanske har han en annan åsikt om Breens program framöver…
*
Går bra för Volkswagen Motorsport och nu uppges alla 15 VW Polo R5 vara sålda och dessutom står ännu fler köpare och knackar på dörren till fabriken i Hannover. Lite tvärt emot vad som sades från början kommer VW att även själv köra med R5:an och förväntas göra premiär i Rallye Deutschland.
Att Raimund Baumschlager skulle få loss bilar var tämligen klart med sin gedigna VW-bakgrund men nu visar det sig att även belgiske rallyprofilen Bernard Munster skrivit order på minst två bilar. Med detta väntar vi bara på ett pressmeddelande från Marcus Thomasfolk på Volkswagen Sverige att även hit kommer en R5-Polo för att köra Rally-SM. Att hitta förare till bilen lär vara det absolut minsta problemet, kanske Pontus Tidemand kan åta sig detta mellan WRC2-styrningarna? Redan nu lär Pontus ha kört flera testmil med nya Skoda-utmanaren…
*
I morgon är det ”Dagen W” då WRC-teamen ska avslöja sina nyheter för 2018 på Autosport International i Birmingham. Inte så mycket kvar att avslöja för ”The big four” då allas ”line up” för säsongen i stort sett är helt klara. Sista pusselbitarna var M-Sports Bryan Bouffier och Teemu Suninen, något annat WRC-nytt har jag svårt att tänka mig. Enda som återstår är nog att visa upp nya designen på WRC-bilarna och inte ens detta är helt hemligt längre. Hyundai kunde inte hålla sig utan släppte idag bilder på hur nya i20 Coupé WRC ser ut.
Dock är där en etablerad förare kvar av årets WRC-gäng som inte avslöjat några planer för 2018, norrmannen Mads Østberg. Fjolårets WRC-Fiesta är till salu och vad den ska ersättas med är ännu inte officiellt även om jag har mina misstankar. Men i morgon klockan 14.45 ska Mads presentera sitt 2018 enligt tidsschemat för ”The WRC launch” och då lär dimmorna skingras. Utan att på något sätt vilja ta bort överraskningsmomentet är jag nästan helt säker på att det blir både märkesbyte och delvis klassbyte för i fjolårets WRC-tabell, 15.e placerade Mads. Troligtvis kommer även co-driver för säsongen bli aktuell. Enligt mina källor lär det stå mellan Torstein Eriksen och Emil Axelsson.
*
Överhuvudtaget är där en hel del spännande rallynyheter i ”pipelinen” men då jag som vanligt inte är ute efter att spräcka nyheter innan huvudpersonerna själva önskar, så håller jag tyst fram till dess. Kan ändå ge lite smakbitar att suga på som till exempel att det blir en svensk som ska kombinera delar av Rally-SM med full ERC-säsong och detta i en R5-bil. Likaså lär en annan svensk toppförare att vid sidan av Dennis Rådström vara på gång med JWRC med internationellt stöd, sug på den…
*
Lugnt i anmälningslistan till både Rally Sweden och Rally Sweden Historic men igår avslöjade Lars Stugemo att hans och Kalle Lexes anmälan är på väg in.
– Jag anmälde mig till WRC2 eftersom vi tyckte det var bra om vi ska åka i Finland plus något annat äventyr i WRC men bara Finland är bestämt, berättar HiQ-VD:n.
– Däremot kommer jag att stå över SM både i Vännäs och Östersund, hinner helt enkelt inte!
Närmast väntar nu ”SM-deltävling 1” i Rovaniemi, Arctic Lapland Rally den 26-28 januari på Lars och Kalle plus den Printsport-drivna nya Skoda Fabia R5 med #33 på sidorutorna.
*
Lite svårt att hålla full koll på Dakarrallyt men har förstått så pass mycket att flera av favoriterna antingen kraschat eller stött på tekniska problem. Idag blev till exempel Sebastien Loeb fast i en sanddyn i nästan tre timmar och tappat alla möjligheter att vinna. Istället ser det som att Stephane Peterhansel är på väg mot ännu en seger och leder en dryg kvart före Peugeot-kompisen Carlos Sainz.