RU godkänner ”4WD Övriga” i SM, Paddon sista pusselbiten i WRC, Bakkerud lär sig sladda och het regeländring (?) i BRC…
Har onekligen blivit lite rörigt med vilka 4WD-bilar som ska få köras i Rally-SM framöver. Nu går Rallyutskottet ut med ännu ett förtydligande och skriver idag att det endast är WRC-bilarna som körs över ättestupan nyårsafton 2020. Bilar enligt ”4WD-övriga” kommer även att tillåtas i SM efter denna datum meddelar RU. Viktigt är också att detta gäller även sådana WRC-bilar som homologerats om till ”Nationell Special”, även de omfattas av SM-förbudet.
*
Har varit väldigt lugnt på WRC-fronten senaste tiden, delvis beroende på att det mesta i pusslet för 2018 nu är klart. Enda frågetecknen nu är väl i stort ett bara hur Citroën kommer att mönstra ”första femman” till nästa år. Kris Meeke är klar och på pappret lär även Craig Breen och Stephane Lefebvre kunna fira jul i lugn och ro i vetskap att man kör WRC även till nästa år. Det som möjligtvis kan oroa lite i deras julfirande är hur Hyundais nerpetade Hayden Paddon ser på sin framtid hos koreanerna? Kan ett teambyte bli aktuellt då han inte är nöjd med Hyundai medan Citroën och Matton å sin sida inte verkar vara helnöjda med sina två förare bakom Meeke. Ett byte hade då kunnat bli lite ”win win”.
Tävlingsprogrammet för Paddon och Dani Sordo har nu presenterats och med sju tävlingar vardera. Med 13 tävlingar ingående i WRC innebär detta att i minst en tävling kommer Michele Nandan att ställa upp med fyra bilar. Såvida inte Thierry Neuville eller Andreas Mikkelsen även de får får vila i en deltävling på bekostnad av ”bänknötarna”.
Paddon har också visat att han inte är nöjd med detta men alternativen är få, för att inte säga obefintliga. Nu ska han tydligen utöka tävlingsprogrammet hemma på Nya Zeeland med importörens inhemska R5-variant och med denna hålla sig i form mellan WRC-framträdanden. Kanske inte helt feltänkt, att varva ner och hitta tillbaka till den Paddon som fanns före den tragiska olyckan i Rally Monte Carlo för ett knappt år sedan. Efter denna har formkurvan bara gått neråt och den Paddon som avslutade 2017 var långtifrån den Ogier-utmanare som många trodde att ”The Kiwi” skulle bli.
*
Igår avgjordes finalen i Bettega Memorial och även här blev det Kalle Rovanperä som segrade. I två raka race fick Teemu Suninen se sig slagen av Kalle och i då hade Oliver Solberg kört så pass bra att han tog den andra finalplatsen. Här gick det dock sämre för ”Petters gutt” då han la WRC-Fiestan på taket i andra åket vilket gav finnen en 2-0 seger. Suninen tog tredje platsen genom att besegra Marco Bulacia Wilkinson.
*
Norska World RX-stjärnan Andreas Baakerud har ännu inget klart för 2018 och har därför flaggat för att han vill skifta spår och köra WRC2 om inget rallycrossaktigt dyker upp. Nu ska Andreas även prova på att köra intensiva och publikvänliga rallycrossliknande Andros Trophy on ice. Nästa helg är det dags för tävling i Andorra och då ska f.d Ford-föraren sätta sig i en specialbyggd Renault Captur i par med dubbla Andros Trophy-vinnaren Jean-Baptiste Dubourg. Bilen kan Andreas inte skylla på om det inte går bra, då Dubourg vann förra helgens premiär i Val Thorens med samma Captur.
Inför helgen berättar Bakkerud att han alltid vealt köra i den här mycket speciella serien men ser ett liter problem även om han enligt experterna borde vara van vid snö och is, nordbo som han är.
– Jag har aldrig varit ” the totally sideways type of driver” så jar har helt klart mycket att lära!
*
Just nu är regeländringar i Bilsport Rallycup 2018 ”ute på remiss”, det vill säga att de tävlande själva får kommentera och diskutera huruvida dessa är bra på social medier och BRC:s hemsida.
En riktig brandfackla har kastats in och den som verkar hetast är denna ” 3:a förslaget: Ej tillåta Grupp H 2018 bilar i Bilsport Rallycup.”. Cupledningen skriver så, ”Orsak: Pga. högre effekt som dessa bilar får som gör att dom sprutar gruset längre ut i skogen och orsakar mer vägskador vilket gör det svårare att låna vägar av väghållare och markägare.”.
Själv säger jag som saligen avsomnade tv-advokaten Perry Mason ofta sa i rättssalen, ” I rest my case”…
Enklare kan kanske vara att få igenom förslaget från Kullings ordförande Conny Hansson,
”Jag föreslår en klass som enbart körs med standarddäck. Dessa går alldeles utmärkt att använda på alla ”1-hjulsdrivna”. -1400, R1, Bl.a. ”.
*
Bilderna i gårdagens blogg från Australien och Alpine Rally i Victoria väckte stort intresse. Fotografen var Bernt Andersson och han var på plats som mekaniker till den Saab 99 EMS som visades på bild. En bil som ägs av en utvandrad brittisk förare som även har sju andra rally-Saabar hemma i garaget. Lite exklusivt är också att i en av dessa finns en riktig fabriksmotor om än i reserv, som skulle suttit i Stig Blomquists bil 1977 eller var det -78 när Saab var på plats bland kängurur och allt. Motorn lämnades dock kvar och sitter nu i en annan 99:a.
På plats som åskådare i rallyt fanns även STCC och BMW-profilen Hans Bååth och han kunde inte låta bli att dela med sig av godiset.
– Tävlingen vanns som sig bör av en BMW, skriver Bååth.
– Men viktigast ur ditt perspektiv, det fanns bilar i din smak också som Manta 400 i Aussieversion!