Pontus testar Polo, Paddon vann på hemmaplan, rekar för Rally Sweden, rallytankar och nytt konferenskoncept i södern.

Den såg jag faktiskt inte riktigt komma, att Pontus Tidemand var inblandad i utvecklingen av Volkswagen Motorsports nya R5-Polo. Hur som helst så är detta en realitet och tänker man bara efter lite så är det ganska naturligt med tanke på de täta banden mellan Volkswagen och Skoda.
De första testerna har körts i Frankrike och i Fontjoncouse och under tre dagar har Polon fått känna på både grus och asfalt. Förare i bilen har varit VW-rutinerade Dieter Depping och så Pontus. Volkswagen Motorsport Director Sven Smeets beskrev de första testerna med ord som ”framgångsrika” och som ger ökad motivation för framtiden. Depping höll med efter de första kilometerna med VW:s ”Skoda-killer”. Faktiskt även han som en gång i tiden körde första testerna med WRC-Polon.
En lite speciell känsla att vara tillbaka till platsen där de första testerna med WRC-Polon kördes för över sex år sedan.
Nu gäller det att hitta optimal set up för nya Polo GTI R5 och att få många mil i bilen för att ge ingenjörerna så mycket data som möjligt.
Testerna började med asfalt för att de två sista dagarna använda snabba men kurviga vägar för att pressa bromsar och väghållning maximalt.
Trots att man verkar ligga i fas med tidsplanen blir det ingen tävlingspremiär förrän tidigast andra halvan av 2018 och då lämpligen i WRC Rallye Deustchland.
Med dagens pressmeddelande från Hannover misstänker jag att en ny pusselbit hamnat på rätt plats inför nästa år. Tror nu inte längre att vi kommer att hitta Pontus i någon WRC-bil till nästa säsong. Istället tänker jag att han kommer att fortsätta i WRC2 med Skoda och parallellt agera testförare ihop med Depping. Sämre förutsättningar som rallyförare kan man onekligen ha och jämför man med att vara en ”WRC:s Marcus Ericsson” och sitta i någon halvsliten bil som ”pay driver” måste detta alternativ var skyhögt mycket bättre…

*
Vet inte om det var i rena ilskan eller om det var för att han återigen fick sin gamle co-driver John Kennard vid sin sida som Hayden Paddon återigen blev en vinnare? Nu var det ju i lite lättare sällskap men ändå så vann Paddon på hemmaplan och med en Hyundai i20 AP4 (lite som vårt Grupp H men för 4WD) när paret var snabbast i f.d WRC-rallyt, Rally New Zeeland.
Nu var det inte så att ordinarie notläsare Seb Marshall satt hemma och surade utan han var med och stöttade, bland annat skötte han exemplariskt uppdateringar på sociala medier.
Härligt att få mitt och Johns namn på prisbucklan för Rally NZ för andra gången, jublade Hayden vid målet efter två tuffa dagar.
Självklart tackade han alla som gjorde segern möjlig och speciellt till Hyundai-importören på NZ.
Jättetack till Hyundai NZ för deras otroliga support!
Nog också så att det är mycket tack vare dom som Hayden finns med i WRC-teamets line up för 2018. Inte ens Michele Nandan kan dj-las hur mycket som helst med dom som står för slantarna…

*
På tal om Nya Zeeland så är det säkert med glädje som man här tar del av all kritik som årets WRC-final Rally Australia fått ta emot. Från världens största Kiwi-producent är åsikten glasklar, australiensarna snodde vår WRC-tävling. Man vill hellre inget hellre än att ”sno tillbaka” den så fort som möjligt och argumenten är många för att köra WRC här istället hos storebror. En källa från Paddons hemland listade följande starka argument under parollen ”BRING BACK RALLY NEW ZEALAND”.
NZ är ett land som älskar och hyllar rally.
NZ är ett land som fyller WRC-sträckorna och serviceplatsen.
NZ har grusvägar som ligger klara och bara väntar på världens bästa förare.
NZ kräver inte att få arrangera finalen.
Själv har inget argument som slår ut något av dessa istället håller jag med både Hayden och hans ”Paddon Pack”, ta tillbaka Rally Nya Zeeland!

*
Med runt två och en halv månad kvar till Rally Sweden känns det som att WRC:s eget tv-gäng är ute i väldigt god tid. Men så är fakta och man rekade bland annat på Vargåsen där ett tunt snölager gav gott hopp inför februari månads ”great show on ice”…

*
Det ville sig inte hela vägen för Sebastien Loeb och Daniel Elena i Rallye du Var. Trots tidig ledning föll Loeb i sin Peugeot 306 Maxi tillbaka till andra platsen på lördagseftermiddagen. På söndagen började han jobba sig tillbaka i matchen och med bara drygt fyra sekunder upp till ledaren började motorn gå tungt för Loeb. På näst sista sträckan var det över och istället blev det seger för David Salonon i en WRC-Ford. Tvåa i R5-Skoda blev Sylvain Michel och trea, även han i en Skoda Quentin Giordano.

*
Som väntat kunde inte Ole Christian Veiby rå på Guarav Gill i kampen om guldet i Asia Pacific Championship och orsaken var tidiga problem med växellåda och koppling. När detta var fixat radade Veiby upp sträcksegrar men det hjälpte föga, i mål skilde ändå 17 minuter och 38 sekunder. Därmed vann indiern också mästerskapet precis som Pontus Tidemand gjorde i fjol.

*
Om ni minns så flaggade jag ihop med lite tunga SM-namn för möjligheten att köra ett ”Skandinaviskt Mästerskap” med Sverige, Norge och Danmark. Då var tanken, vinter med snö och is i Norge, grus i Sverige och så asfalt i Danmark.
Någon återkoppling från dom som bestämmer kom aldrig och nu drar Norge istället i gång en egen asfaltcup med tre deltävlingar planerade för 2018.
NMK Gardermosprinten 23 juni
KNA Rally Sokndal 4 augusti
KNA Sommer Rally Grimstad 25 augusti

Vi tror att det finns intresse för en sådan här cup, säger initiativtagarna Arne Ingar Stulen, Anders Stene och Rune Danneborg (bilden från Hässleholms GP).
Än så länge är det bara på planeringsstadiet och vi önskar fler arrangörer som är välkomna att ta kontakt.

*
När nyheten om comeback för Sydsvenska Mästerskapet kom i förra veckan skrev jag även lite om mina tankar kring alltifrån SM ner till DM-nivå och för vem de olika tävlingarna borde vända sig till. Detta fick mångåriga FIA/RU-delegaten Jan Sandström att vilja kommentera med följande:
”Hej Tommy,
Du skulle inte ha avslutat din nivåindelning med ett frågetecken, du har helt rätt men detta har rallyutskottet fått kritik för att ha framfört under 1980-90 talen från förarsidan. SM skall vara för alla, framför allt för bredden!
Några argument för denna synpunkt har aldrig framförts utan bara konstaterats. Nu finns det som bekant en sakägare till, dom stackars arrangörer som kämpar för att få arrangemangen att gå ihop. Ett startfält på 50 bilar lockar inte en arrangör som försöker göra en stor tävling. Anders (Martinsson min anm.) är nog inne på rätt spår med sitt resonemang så länge man inte hittar sponsorer som ger SM-arrangörer tillräckligt med muskler. Fast då kommer nästa problem, sådana sponsorer är precis samma som eliten jagar, alltså intressekonflikt.
För 25 år sen sa dåvarande ordf i Södra till oss i utskottet: diskuterar ni däck, det gjorde vi redan för 20 år, nöj er med att kräva svarta runda. Lite så verkar det fortfarande vara med SM och den historiska pyramiden.
Med vänlig hälsning
Jan S.”.
Så kanske det kan vara och jag minns Jans gamla travestering på hur Saab-teamet reagerade på nyheter under sina glansdagar, Nyheter som man inte ansåg var bra på grund av tesen ”Not invented here” alltså kom man inte själv på det, så var det inget bra…

*
I helgen var det ”Öppet Rallyforum” i Jönköping och vad jag förstått ett välbesökt sådant. Har fått lite information från olika håll om vilka frågor som lyftes under eftermiddagen och även svaren på dessa (alla verkar inte hålla med om att det verkligen var svar…). Istället avvaktar jag till jag kan ta del av den nedskrivna dokumenteringen från mötet, för en sådan kommer väl?

*
Efter massor av år i samma hjulspår tar nu Södra Bilsportförbundet ny sats med sin årliga Bilsportkonferens nu omdöpt till ”Nya Bilsportkonferens Syd 2018”. De största skillnaderna mot tidigare år är att man bantar ner konferensen till en dag, lördagen den 27 januari. Man skiftar även från Åhus till Malmö och Quality Hotel View Malmö ute i Hyllie. Tidigare har det börjat med lunch, sedan prisutdelning, därefter konferens och så fest på kvällen med ny konferensmöjlighet på söndag förmiddag. Nu däremot blir det så här enligt inbjudan, ”Nytt för 2018 är att konferensen omfattar en dag. Lördagen har vi skapat tillsammans med våra sportgrensansvariga och utskott, för att ge en bild av var vi står i dag och vart utvecklingen är på väg. Det är vår bestämda uppfattning att det finns ett behov av en naturlig mötesplats och ett gränsöverskridande forum för motorsporten.
Efter en hel dag av information, utbildning och diskussioner avslutas kvällen med gemensam galamiddag där våra pristagare få ta emot sina priser. Efter middagen finns det möjlighet att boka logi.”.
Kul att man vågar prova ett nytt koncept, det tidigare kändes lite förlegat om jag får ha en mening.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *