Ekström tog RX-silver, Kristoffersson avslutade på topp, Mikkelsen/Neuville delar bil, Elias Lundberg prisad och mer Traktorrace, mindre krig…

Med tanke på dagens jobblista så fanns där inget utrymme för mig att kolla SVT:s sändning från World RX-finalen i Kapstaden. Därmed är jag hänvisad till efterhandskällor och att i det läget göra någon djupanalys av finalen känns bara dumt. Så mycket har jag dock koll på att PSRX Volkswagen Swedens Johan Kristoffersson med eftertryck visade vem som är kung i rallycross, dominerade och vann även finalen. Därmed kan ingen komma och säga annat än att han är just ”Kungen” (jo juryn till Idrottsgalan har säkert någon annan åsikt…). Den gamle kungen, Mattias Ekström fick finna sig i att bli bortpetad men som han före start uttryckte det ”att bli best of the rest är inte heller så dåligt”. Nu blev Mattias också ”Vice Champion” och Petter Solberg fick därför kliva ner ett steg på pallen och slutar trea i slutställningen. Solberg tog sig till final men när den gröna startlampan tändes stack Kristoffersson i väg och den som bäst hängde på var även detta en svensk, Timmy Hansen, Peugeot. Så på tredje plats rullade Mattias Ekström in med EKS-Audin med Solbergs Polo halvsekunden efter. Totalt skilde sedan fem poäng till Audi-åkarens fördel.
Självklart vill vi alltid vinna men olyckligtvis var vi inte snabba nog i finalen så även silvret är klart känns det lite att vara ”the first loser”, konstaterade Mattias efteråt.
Nu skulle silvret firas och sedan berättade han att det skulle bli skönt med lite semester efter en lång intensiv tävlingsperiod. Vad som händer 2018 är ännu oklart, Ekström har försökt sälja alla tre bilarna men om detta lyckats är för mig okänt. När detta berättades avslöjade Mattias att det skulle byggas nya bilar under vintern. Om så verkligen sker är oklart och likaså om Audi fortsätter att stötta EKS även 2018. Helt klart vore det ett svårt avbräck för World RX om även Audi gör som Ford och lämnar serien.

*
För Johan Kristoffersson innebar helgen att det blev tionde pallplatsen av tolv möjliga vilket känns nästan overkligt och Johan håller med.
– Säsongen har varit helt otrolig!
Jag kan knappt tro vad jag lyckats med. Än en gång måste jag tacka Petter Solberg (ägare av teamet PSRX Volkswagen Sweden) och hela teamet – tillsammans har vi varit så starka hela säsongen. Jag trodde att det skulle var möjligt när vi pratade om det i början av säsongen, men att vi lyckades så här bra är fantastisk, menar Johan.
Det här var ett fantastiskt sätt att avsluta säsongen. Den sjunde segern innebär att jag vunnit mer än hälften av loppen – det är inte ett dåligt år!
Teamägare Solberg var av naturliga skäl inte lika nöjd över hur helgen utvecklade sig.
Det är naturligtvis en liten besvikelse att jag inte tog silvret men se bara vad teamet, som inte ens existerade för ett år sedan, lyckats med och jag är så stolt över vad vi gjort.
Att förlora fajten mot Ekström kunde han dock svälja.
Mattias Ekström är en tuff förare och vi visste att det skulle bli en hård kamp, och det blev det. I slutet på semifinalen var vi så nära varandra att det var helt otroligt, och samma sak i finalen. Jag försökte allt men det gick inte att passera honom, menar Solberg men tilläger lite med glimten i ögat.
Men det är OK, vi har tagit tillräckligt många guld för ett år…

*
Tydligen populärt mellan WRC-förarna att köra ihop, för någon vecka sedan satte Jari-Matti Latvala sin Toyota-kompis Juho Hänninen i sin egen Toyota Celica GT4 vid en tävling i Finland. När det första helgen i december är dags för Monza Rally Show kommer de båda kompisarna Andreas Mikkelsen och Thierry Neuville inte bara dela bil utan även dela sysslorna i bilen. Nu när båda kör för Hyundai har deras kompisskap förenklats och till Monza får man låna en av teamets 2016 Hyundai i20 WRC. I denna ska man skiftas om vid ratten och notblocket.
Thierry Neuville slutade tvåa för två år sedan bakom Valentino Rossi och har sedan dess önskat att komma tillbaka och så för att vinna.
Jag gillade verkligen detta och att nu dela bil med Andreas gör det ännu roligare. Publiken är otrolig och det är alltid lika kul att köra inför sådana fans, menar WRC-tvåan.
För Mikkelsen blir det premiär i den italienska rallyshowen men även han ser framemot helgen.
Har hört så mycket om detta och alla dessa fantastiska fansen som kantar sträckorna. Vi ska absolut göra vårt bästa för att underhålla dom!
Tävlingen startar med två sträckor under fredagen, fyra på lördagen och avslutas med tre sträckor på söndagen. Avslutningen sker inne på Monzas F1-bana med en helt separat kamp mot klockan. Det körs med en del moderna bilar dit Neuville och Mikkelsen är anmälda plus en del med klassiska rallybilar. Oftast denna som är allra populäraste bland åskådarna…
Samtidigt med detta kan även Thierry Neuville glädja sig åt att ha fått ny tjänstebil av Hyundai, nummer ett i en speciell ”Thierry Neuville i30 Edition”.

*
Då blev det ändå en relativt tung titel för Volkswagen Polo R WRC-16 trots att VW dragit sig ur WRC och alla annan rally på toppnivå. Trotjänaren hos VW, österrikaren Raimund Baumschlager säkrade i helgens final i Österrikiska Mästerskapet, ” 37. Int. Rally Waldviertel 2017″ titeln
”STAATSMEISTER 2017”. Detta betyder inte att han blivit statsminister i landet utan signalerar att 58-åringen återigen kört hem segern i mästerskapet som ende förare i världen att köra WRC Polo.
Den här gången blev det oväntat tufft och tvåan i finalen, Herrmann Neubauer i en WRC-Fiesta var bara lite drygt fem sekunder efter Polon. Trea, blev även detta en WRC bil av förra generationen, en C3 WRC körd av Meinhof Mayer.

*
Det är inte bara P4 Västmanland som förstår att det även inom motorsport finns många aktiva som är värda att uppmärksammas. Sala Kommun tilldelar till exempel STAR-talangen Elias Lundberg sitt finaste pris ”Silverskölden” för sina framgångar under 2017. 19-åringen fick ta emot kommunens pris för att han anses vara deras främste idrottare under 2017. Elias och Jim Hjerpe vann i år Junior-SM i klassen Otrimmat och tävlar för SMK Sala.
Nu blev inte Elias förste rallyförare att ta emot Silverskölden som delats ut sedan 1962, redan 1987 tilldelades Roger Öhman samma utmärkelse. Fyra år senare var det dags för Harry Joki att kliva fram som Salas främste idrottare. Kan faktiskt ha varit samma år som jag försökte ta en tuff bild på Harry inför det årets South Swedish Rally i ett försommarvackert Bjäre (bilden).

*
Som jag redan berättat har det varit en intensiv helg för mig med många olika fotojobb, allt ifrån Champions League-handboll (IFK Kristianstad tog första CL-segern), allsvensk damfotboll på en höstruggig Kristianstad IP, ombyggnad av järnvägen Kristianstad-Hässleholm, flumdans i Bromölla och så dagens sista jobb, Sten & Stanleys konsert inför ett nästan fullsatt Kulturkvarter.

Men allra roligast trots att det även här var ruggigt väder dessutom ackompanjerat av en isande vind, var ändå Nävlinge LRF:s årliga Traktorrace. Ibland är det så befriande att komma ut bland ”vanliga” okomplicerade människor som tycker livet är kul, som gillar när det brummar och sprutar lera. Att locka någonstans mellan 1500-2000 åskådare i alla åldrar att titta på två traktorer som kör slalom ute på en vindpinad blöt skånsk åker, visar att det finns hopp för mänskligheten.

Allting behöver inte handla om kränkningar eller vem som har gjort rätt eller fel. En gammal traktor på full gas med leran sprutande om hjulen kan ge så mycket mer glädje än kvällstidningarnas löpsedlar om all möjlig skit som människor håller på med.

Hade kanske inte varit helt fel om krigsherrar och krigsdamer i framtiden hade gjort upp på en slalombana i varsin traktor, istället för att stormskälla och idiotförklara varandra offentligt. Om inget annat hade det varit f-n så mycket roligare för oss andra…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *