Vilda Ryd Racet nästa för VOC:en, flest WRC-Fordar i Finland och Collin jagar regeringen!
I dag hittade jag ”äntligen” en inbjudan till Vilda Ryd Racet sista lördagen i juli. En rejäl bit att tugga i sig med nästan sju mil specialsträckor och när man dessutom vet hur sträckorna ser ut lär det bli en svettig lördag…
I fjol tvingades Ryds MK ställa in med sitt ambitiösa två-dagars upplägg, den risken lär man knappast löpa i år. När Ekratten inte körs det här året kan Vilda Ryd racet istället bli lite av årets ”rattvridarövning”, om vägarna är som de brukar vill säga.
Förhoppningen är också att detta blir nästa framträdande för mig, Roland och VOC:en. Nu lär väl inte detta besked förstöra sommaren för Håkan Ståhl, Peder Johansson och mina andra nya Original-kamrater och jag lovar redan här och nu, att inte bråka om pokalerna!
Egentligen skulle jag kunna avstå själva tävlingen, för mig blir huvudmålet att lasta Volvon på släpet och dra iväg till Ryd, lagligt. Blir en härlig känsla…
Noterade att Rally Finland slår lite av rekord med 124 bilar i VM-klasserna. Bland WRC-bilarna är det som vanligt Ford som är ”vanligast” med elva WRC-Fiestor på plats. Kul är att Mini kommer med sex bilar, medan Citroén som vanligt är minst, bara fyra bilar. De är inte så många, men tråkigt nog har man oftast flest bilar i toppen när det är färdigkört!
Fast jag tror på Ford-seger i Finland och det blir med Miko Hirvonen bakom ratten. Någon gång måste det lossna i årets VM för den sympatiske hemmaåkaren, den här gången tror och hoppas jag blir helgen den 28-30 juli!
Noterar också att Patrik Flodin får det tufft i P-WRC med den ryska Subarun. Totalt arton bilar i klassen och i de flesta sitter vilda finnar. Ingen lätt nöt att knäcka!
Normalt sett är Aftonbladets Robert Collin lite av min husgud, helt klart landets bästa motorkrönikör. Men jag är inte riktigt inne på hans hätska linje mot regeringen vad gäller Saab och dess engagemang i det sjunkande skeppet. Nu är jag inte på långa vägar lika påläst i ämnet som Collin men jag förstår inte riktigt hur regeringen skulle göra för att få fabriken på fötter. Är det genom att i lag tvinga folk att köpa Saab? För det är väl detta som är grunden till om inte alla, så de flesta problemen i Trollhättan, att folk väljer andra märken. Då hjälper det föga att producera om man inte har någon marknad för bilarna. Eller ska skattebetalarna genom bidrag istället rädda fabriken för att kunna fortsätta producera bilar som ingen vill köpa…
Det märks att du inte är påläst och det medger du (inte ofta tredje statsmakten erkänner det) men jag kan förstå frustrationen rörande regeringens handlande. Det enda regeringen behöver göra är att ge Saab en ärlig chans. Det finns ju intressenter men regeringen skyller på än den ena och än den andra. Nu har ju Reinfeldt verkligen visat sin okunninghet i ärendet genom att igen hänvisa till Riksgälden i ett ärende som var utklarat för två månader sedan (aka Antonovs ägardel).
Några skattepengar har Saab aldrig velat ha men en ärlig chans på lika villkor utan byråkratiskt mumbo jumbo vore på sin plats.
Lycka till i Ryd!
Hej Bengt.
Du och Collin har säkert rätt, men jag förstår fortfarande inte hur man ska få fart på försäljningen av bilar. För det är väl ändå detta som är huvudproblemet, att Saab sålt alldeles för få bilar under allt för många år eller har jag fel där också…
Lycka tillet behövs, tack!
Tommy