Tre stora, Tom-Mats-Kris, Ogier när Citroën får välja, rally i Falsterbo, karting i Åsum och RX-Magda får köra bil…

Då är Motorbloggen tillbaka och jag får börja med att tacka alla er som genom mail eller på annat sätt med saknad undrat varför inte bloggen uppdaterats sedan den 25 september. I sista bloggen innan mitt ”pit stop” förklarade jag att det nu skulle dröja med uppdateringar men detta var så klart enkelt att missa.
Nästan tre veckor av motorsport är av lätt förklarliga skäl omöjligt att summera eller hinna ikapp och som vanligt väljer jag därför att inte se tillbaka i någon större utsträckning.
Men tre saker är omöjliga att förbise och det som varit allra störst för mig är självklart Tom Kristensson och Henrik Appelskogs verkliga internationella genombrott med klassegern i ERC-finalen Rally Liepaja. Visst är parets ledning i ADAC Opel Rallye Cup som kör sin final nästa helg stort, men att i premiären med R2-Adam köra ifrån Opel Motorsports fabriksförare, det är gigantiskt.
Satt borta i Florida och försökte följa Tom och Henrik mellan Budweiser-klunkarna och var mycket nöjd när SMK Hörby-åkaren var trea inför de avslutande sträckorna. Men när jag sedan öppnade upp ERC-sidan på söndagsmorgonen ”FL-time” fick jag inte ihop det, Tom  var före båda Opel-essen Chris Ingram och Jari Huttunen? Trodde att jag fått in något sträckresultat men till slut fattade jag. Tom och Henrik hade helt otroligt nog vunnit klassen, åtta totalt och dessutom bästa 2WD-bil i EM.
Vad detta betyder för framtiden är för mig oklart men nog måste Opel-bossarna bli imponerade. Ser dom inte ser potentialen hos Tom och Henrik inför 2018 måste man vara både blinda och döva.

Dessutom försvinner både Huttunen som fick platsen i Hyundai Motorsports talangprojekt (bilden) för nästa år. J-ERC vinnaren Ingram i sin tur fick ta emot miljonen i prispengar öronmärkta för ERC-satsning till nästa år och då troligen i en R5-bil. Därmed är saken i mina värld klar, Opel Motorsports line up 2018 måste bli Tom Kristensson-Henrik Appelskog och Jacob Madsen-Line Lykke Jensen.

*
På andra plats i min tillbakablick, Mats Andersson, Eslövs MK och Jörgen Jönsson, SMK Hörby som i år fick revansch på den tuffa asfaltkurvan 2016 i WRC RALLY RACC Catalunya – Rally de Espana. Då tippade den över parets Opel Adam R2 på taket med omfattande skador som resultat. Efter en heroisk insats av mekanikerna lyckades man dock starta om sista dagen och ta målgång långt ner i resultatlistan.
I år däremot gick det mesta parets väg så när som en punktering och när man nådde den fula böjen från i fjor gick det utan problem.
Gissa om vi blev glada när vi såg en annan spoiler i vägräcket den här gången, konstaterade Mats och Jörgen nöjt.
Nu blev det 37:e plats för den skånska Opeln och sexa i klassen vilket kanske kunde blivit någon placering bättre med luft i däcken…
Även om det blev en enklare Spanien-tripp den här gången var mekanikerna, Claire Mole, Östen Andersson, Erik Harrysson och Joacim Wessberg väl värda ett stort tack. Även ”kökschefen” Erika Lindblom som såg till att gänget fick rätt mat och dricka förtjänar ett tack.

*

Kan även nämna att andre svensken i rallyt, Dennis Rådström fullföljde sin målsättning, slutade placeringen precis bakom Mats. Men vad viktigare var, att fjärde platsen i Junior-klassen innebar att Dennis och Johan Johansson bärgade den åtråvärda titeln ”Årets Rookie 2017”.

*
Det sista på min ”to do-lista” blir att lyfta på kepsen för Kris Meeke som vann WRC i Spanien och tog därmed Citroëns andra seger för året. ”The Ulsterman” stal showen så fort gruset byttes mot asfalt (man kan undra hur viktig del i detta Sebastien Loebs tester har haft? Jag tror på mycket…). Därmed gav han hårt prövade Citroën-bossen Yves Matton ännu mer huvudbry inför 2018. Just nu tror jag att Meeke struntar i detta och njuter av sin seger och jag gör det lika mycket, för trots allt tillhör han en av mina stora favoriter i WRC. Detta trots att han var millimeter från att bygga om mig till ”trubbnos” när han drog igen dörren inför power stage i Rally Sweden (bilden).

*

Därmed går vi över till mer aktuella grejor och då blir det även här med Citroën som första anhalt. Detta sedan brittisk motorsportmedia går ut med nyheten att Sebastien Ogier är den ende som Yves Matton i nuläget vill se som ny förare i en DS3 WRC 2018. Samtidigt med detta visar det sig att det även försiggått snack mellan Ogier och Hyundai, men den dörren smällde Andreasen Mikkelsen igen med full kraft med sitt nya tvåårs-kontrakt.
Matton slår fast att Kris Meeke, Craig Breen, Stephane Lefebvre och Khalid Al Qassimi så här långt är givna för nästa år och den ende som skulle kunna ändra på detta är om Ogier skiftar från M-Sport.
Samtidigt med att Matton har en önskelista sticker han inte under stol med att hans budget är begränsad och konstaterar syrligt att dom problem inte verkar finns hos Hyundai som troligen kommer att köra fyra bilar under stora delar av 2018. Något som är ekonomiskt omöjligt hos fransmännen om man ska tro Matton, det blir tre bilar även 2018.

*
Noterar även att den tekniska undersökningen efter olyckan i danska Randers där två funktionärer omkom nu är färdig. Denna fastslår att olycksorsaken var en punktering på Jörgen Hansens Porsche som gjorde att bilen i hög fart åkte rätt in i några stora stenar placerade intill den avstängda gatan. Troligen var det också dessa stenar som träffade de båda unga funktionärerna så olyckligt att de dog. Därmed avslutas ärendet och klassas som en ren olycksändelse utan några efterräkningar för de inblandade. Ett helt korrekt beslut som jag ser det…

*
I morgon körs Falsterbo Rallysprint på skjutfältet i Falsterbo med Trelleborgs MK som arrangör. 63 startande ska ge sig ut på den bitvis väldigt krävande slingan med Östersjön som fond. Första start klockan 10.00 där hemmaföraren Lukas Hägg går ut allra först med nummer 1 i Ungdomsklassen.
Första omgången ska vara slutkörde cirka klockan 11.30 och en halvtimma senare är det dags för omgång två. Omkring 14.00 ska allt vara färdigt..
– Tävlingsbanan består av två specialsträckor och körs som varvlopp, berättar Anders Anderholm..
Det innebär att det startar ungefär fem bilar med cirka 10 sekunders mellanrum i varje heat.
En riktigt kul start gör SMK Hörbys Anders Sörensson som lånar dotter Sofias Mitsubishi EVO IX och gör mig veterligt 4WD-debut. Dessutom comeback efter runt 30 år med hjälmen på hyllan och då med en Opel Ascona som tävlingsredskap. Hemma i verkstaden står snart även en långtidsprojekt startklart, en Opel Manta för Grupp H…

*
I andra hörnet av SkåneÅsum Ring och på söndag är det säsongsavslutning för kartingåkarna med ”Grande Finale”, dessutom för 25 året.
Efter både SM och EM-tävlingar avrundar vi på Åsum Ring med en nationell tävling där våra yngre förmågor får stå i rampljuset, berättar Jörgen Andersson, Kristianstad Kartingklubb och tillägger.
…och Kristianstad Kartingklubb har bra chanser att vara med i tätstriden!
Bland favoriterna bland hemmaförarna nämner Jörgen, tvillingarna Albin och Fabian Stureson med racing i blodet som har via far och STCC-profilen Johan och farfar DTM-stjärnan Per.
I Mini och Junior 60 är det Isak Oskarsson och Sixten Odenberger som har hemmatryck på sina unga axlar.
Tävlingarna inleds på lördag med tidskval från klockan 11.30. Finalprogrammet på söndag ser ut som följer.
13:00 Micro
13:20 Mini
13:41 Junior
14:02 Junior
14:26 Senior
14:52 KZ2

*
Tomelillas Joel Eriksson med dubbelseger senast på Red Bull Ring jagar medalj i säsongsavslutningen för EM i Formel 3. Inför helgens final återfinns Joel som trea i mästerskapstabellen medan EM-titeln lär, om inget extremt oförutsett händer, landa i händerna på Norris. Men i kampen om silvret spelar Eriksson en central roll.
Det är nu det ska avgöras, och jag ser fram emot den här kampen, säger Joel.

Mitt mål i år var ju att vinna titeln, vilket jag inte lyckats med, men nu är det fokus på silvret istället. Jag hoppas förstås att vi ska vara med lika bra i helgen som vi var senast på Red Bull Ring.

*
Avslutar med att gratulera Magda Andersson till ”lappen” och att hon inte längre är hänvisad till enbart Euro RX-tävlingar för att få lov att köra bil. Nu kan hon även ta ut sin egen Volkswagen Beetle på vägarna kring Löberöd. Grattis Magda!

*
Inte så mycket till Motorbloggen som jag skulle ha velat men lite extra seg i bollen efter tidsomställningen plus ett fullspäckat första jobbpass gör att det får bli så här…
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *