Torsby kvar som power stage, Rally Blekinge årets höjdare, Stoffe vann SSRC, Tom K. imponerade, Pontus lirade, WRC-seger i Norge oc hWilliam säkrade första SM-guldet!

I veckan blev det klart med tävlingsdatum för Rally Sweden 2018 vilket innebär flytt till vecka sju mot tidigare vecka sex. Ett stort frågetecken har varit om FIA och WRC-promotorn skulle ge dispens för den avslutande ”power stage” i anslutning till slutmålet på Torsby Flygplats. Ett koncept som alla upplevde som en succé i år och som nu Glenn Olsson & Co gärna vill upprepa till nästa år. De nya reglerna för användande av fartdämpande hinder kan dock sätta stopp för detta, men då hoppas man na hittat en ny lösning.
Vi har dialog med promotorn och Fia. Det är både tv- och säkerhetsfrågor som styr. Vi har två alternativ. Båda har samma slut som tidigare. Markägarfrågor och allt ska falla på plats, men det ser betydligt mer lovande ut nu än för någon månad sen. Inom någon vecka ska vi förhoppningsvis ha satt ner till foten hundra procent, säger Olsson till NWT.
Värmlänningarna är dessutom sugna på att få J-WRC till rallyt vilket skulle innebära premiär för de allra yngsta WRC-förarna 2018. Här har dock M-Sport som driver serien sista ordet.
Ett orostecken är att Volkswagens samarbete med Svenska Rallyt AB upphör från 2017 och någon ny huvudsponsor har inte dykt upp. Inte bara rent ekonomiskt i kronor och ören utan man har även sett till att ett hundratal bilar stått till rallyts förfogande.
Det finns ingen bilfirma som kan gå in och matcha den nivån. De vi haft dialog med är intresserade att vara med 2019, men 18 är för tidigt i deras budgetarbete. Förutom bilar stoppade VW in en hel del pengar. Det handlar om stora pengar, säger Glenn Olsson,till NWT.
Som jag redan sagt, lite av självmål om inte Volvo hoppar på tåget redan 2018…

*
Har sagt och skrivit detta otaliga gånger, landets absolut fränaste rallyvägar finns i sydvästra hörnet av Blekinge. Ännu ett bevis på detta levererade Asarums MS och Olofströms MK i lördags när man ansvarade för SSRC-finalen Rally Blekinge. Den här gången fick jag och Roland Brorsson dessutom chans att verkligen kolla in vilka fina sträckor som SM-åkarna kommer att erbjudas 2019 då samma tävling blir final i Rally-SM. Detta genom att ”allt i allon” Åke Månsson erbjöd oss att köra förbil och om man säger som så, vi var inte svåra att övertala. Inte nog med detta, Åke fixade till och med en bil (banchef David Pettersson var ännu generösare och erbjöd oss att låna hans 940-VOC, men där fegade jag ur…) och det är nu man ser skillnad på hyggligt folk och riktigt hyggligt folk. Åke överlämnade nämligen nycklarna till en blåmetallic läcker Opel Corsa och det hör till saken att domarna fick en Hyundai och det ryktades till och med om att en Ford fanns tillgänglig. Men Åke tänkte med hjärtat och erbjöd oss Opeln, men jag vet andra, betydligt elakare som sprungit benen av sig för att fixa fram till exempel en giftgrön Ford…
Nu fick vi alltså chansen att i lugn och ro träffa alla trevliga funktionärer och ännu bättre verkligen se vilka fantastiska vägar som arrangören plockat fram. Precis så här ska rally vara när det är som bäst och det blir onekligen spännande att se hur vissa av dagens ”Autobahn-skolade” SM-åkare kommer att hantera ”Stengrepen” och allt vad de heter 2019…
Noterbart är att bara elva av de totalt 32 som bröt gjorde detta för avåkningar och av dessa elva olyckliga förekom bara en enda rullning ( bilden från Bengt Johansson visar Växjös Anton Johansson) . Behöver jag även skriva att det ”ovanligt ” nog inte kördes en enda ambulans under dagen som kunde relateras till rallyt.

*
Att Stoffe Nilsson/Jesper Johansson hade bästa utgångsläge för att få lov att parkera den snygga Opel Karl som utgjorde första priset var solklart. Enda chansen för tvåan Henrik Levin/Ida Isaksson att få en ”Kalle” i sitt garage var att Stoffe skulle bryta.
Men det kan man så klart inte önska, vore väldigt osportsligt även om vi gärna vill ha bilen, konstaterade Ida.
Nu gick luften ur ”Opel-striden” nästan direkt när Levin dunkade högerbakhul i en sten bara fyra kilometer in på sträcka ett. Bromsoket sprack och i nästa sväng hamnade den turkos VOC-940:an i skogen. Publiken fick upp bilen på vägen men det tog fyra minuter och sedan blev det ytterligare två bromslösa sträckor innan allt fungerade igen för SMK Hörby-paret.
Samtidigt hade Stoffe och Jeppe ännu en dag på jobbet och när dessutom Robin Adolfsson, Växjö fick bromsproblem på första sträckan så var saken klar.
Fy f-n så dj-la skönt, utbrast Stoffe vid målet i Karlshamn medan han lystet tittade på sin vinst-Opel.
Har varit så nervöst i veckan och allra mest vilken Subaru jag skulle köra. Till slut blev det ändå den vassare som jag använt under året, men lite oroligt var det om den nyrenoverade motorn skulle stå pall…
Nu gjorde motorn detta och då kunde Stoffe och Jeppe summera ett riktigt kanonår. Enda plumpen kom i TV-Svängen där en punktering innebar bruten segerrad.
Annars har vi vunnit nio av de tio deltävlingarna och jag tror inte vi tappat mer än en handfull sträcksegrar under året. Då kan man inte klaga!
En förlorad sträckseger tappade Stoffe när han åkte av vägen i våras vilket påpassligt fångades av en fotograf. När så Stoffe fyllde år kom Adam Andersson med en tröja med just avåkningen som motiv och med den passande texten texten ”Det är inte varje dag det händer”.
Måste även nämna Henriks kartläsande sambo Ida som verkligen är en tjej med tåga i. Ida har lite problem med åksjuka och tar lite medikamenter för att lindra detta. Men det är viktigt att inte överdosera för då händer saker under hjälmen. Samma sak om det blir häftiga grejor på sträckorna som i lördagens avåkning. Då är det precis som kroppen stöter bort den åksjuke lindrande medicinen, förklarade Ida och berättar.
När vi kom upp på vägen igen sa jag direkt till Henke, nu kommer jag att spy i bilen. När jag gör detta så stanna inte, vi måste komma i mål, bara så du vet!
Årets kämpe eller?

*
När SSRC-striden var avgjord knöts istället det största intresset till SMK Hörbys Tom Kristensson/Henrik Appelskog som gör sin andra säsong och även leder tyska ADAC Opel Rallye Cup. I fjor körde Tom hemmatävlingen TV-Svängen och chockade de flesta (dock inte hans promotor Christer Håkansson som häcklade mig för att jag inte trodde på seger) genom att vinna med en Grupp H Golf där bäst före datum passerats. I år blev enda starten inom landets gränser denna i Rally Blekinge dit han kom med SM-vinnande Anders Åbergs R2-Peugeot (bild Henrik Åkeson) . En bil han satt iför första gången i mitten av veckan och som var ett helt oskrivet blad hos Tom. Nu spelade detta mindre roll, för direkt på sträcka ett nitade han hela 2WD-gänget och etablerade fortåkaren Mattis Olsson, Toyota fick däng med 18 sekunder. Följd sedan upp detta med fyra nya snabbare sekunder på tvåan innan Mattis vaknade och plockade tillbaka två tiondelar.

Tom och Henriks avslutning var sedan magnifik och det hela slutade med seger, 43 sekunder före Mattis som istället fick glädja sig åt ännu ett DM-guld.
Det har gått lugnt och stabilt hela dagen, summerade Tom.
Trots allt måste man tänka på att det är en lånad bil och då pressar men inte precis…
Inga problem alltså även om Tom och Henrik tyckte det var svårt att ställa om till arrangörsnoter när man är van att göra egna.
– Egentligen det enda problemet och vilken fantastisk bil jag fick köra. Nu ska det bli kul att jämföra med den R2-Opel jag kommer att göra EM-debut i om två veckor i Rally Liepaja, menade Tom med längtan i rösten.
Jag har redan en känsla av att Opeln inte är sämre, snarare tvärtom så det kommer att bli jättekul!
Kul var absolut inget som Johan Green tyckte det var i lördags och orsaken var att man enligt honom själv skruvat lite för mycket på stötdämparna.
Går för h-e inte att köra med bilen, muttrade ”Kalle” vid servicen.
Nu blev han ändå trea till slut och vann även Södras Rally-DM sedan tidigare ledaren Johan Kastenman inte blev mer än elva efter en lättare avåkning.

*
Blir en jämn fajt om titeln ”Matchens lirare” mellan klubbkompisarna i SMK Hörby, Tom Kristensson och Pontus Berglund. Men Tom får ursäkta trots den för mig oväntade segern (jag skäms hade honom bara som trea i tipset) så var ändå Pontus insats med Julia Thulin som kartläsare ett snäpp upp. Tror inte att någon vågat satsa någon större slant på Pontus som bästa bakhjulsdrivna, klassfyra och femma totalt i Rally Blekinge med sin i sammanhanget tämligen tama Volvo 940? Jag gjorde det inte kan jag erkänna och är enormt imponerad, kanske allra mest över Julia som inte kan ha mer än max tio tävlingar som notläsare i ryggen. Matchens lirare känns inte orättvis eller hur Tom?

*
Vinnaren av 2WD-klassen för A-förare i SSRC blev Kullings Jimmy Wessbo med småländska kartisen Nina Jonasson. Femma i lördags och det räckte för att vinna cupklassen.

Har inte full koll på de olika SSRC eller DM-vinnarna men vet att Henrik Levin vann båda klasserna även om han i lördags blev sist i A-klassen. För ovanlighetens skull var det B-förarna i VOC som var snabbare än kompisarna i A. Snabbaste VOC:are rattades av Munkfors Patrik Fredriksson med Oscar Hedén vid sin sida. Detta före familjen Tobiazon, Arvid och Carl från Ryd. Trea slutade DM-tvåan Filip Svensson, Eslövs MK och bäste A-förare Jim Svensson/Rickard Frick, SMK Hörby hade inte blivit mer än femma bland B-förarna.

*
Imponerade gjorde också Kristianstads Grupp E-åkare Jesper Larsson som hade Erika Ledin vid sin sida i Toyotan. 26:a totalt med en Grupp E-bil bland de 77 som kom i mål skojar man inte bort.
Vet att Magnus Sigvardsson gärna vill bli omnämnd i Motorbloggen och då blir han detta genom att berätta att ”Max-Golfen” nog kan betraktas som döende. Allt för hårdhänt kontakt med blekingsk natur modifierade fronten betänkligt. Frågan är om ”Doktor Wessberg” kan förlänga livet på patienten, jag tvivlar…
Därmed sätter jag punkt för Rally Blekinge och det mesta av rallysäsongen i sydsverige.

*
Svenska Rallycupen och Badhotelletrallyt som enligt uppgift lockade storpublik, fick se Patrik Åkerman/Joakim Gevert, Ljusdal som vinnare och även ny i cuptoppen. Detta sedan både Jimmy Olsson och Stig Andervang fått ge upp.
I Trimmat 2WD tog Volvoåkande Eric Johansson/Christoffer Bäck hand om segern före Golf-åkaren Fredrik Eriksson som även toppar cupklassen. Albin Nordh var inte speciellt skakad av ESR-rullningen utan tog hand om segern i B-klassen för trimmade bilar och detta för Rasmus Lundh.

*
Som ni märker så börjat bloggen lite väl lång så därför speedar vi upp på slutet och i norska mästerskapets Rally Hedemarken blev det WRC-seger genom Mads Østberg/Emil Axelsson. Tvåa slutade Ole Christian Veiby med nya norske mästaren Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson (bilden) som trea. Tätt efter Brynildsen slutade Marius Aasen i sin comeback medan Anders Grøndal körde in som femma.
Bästa Grupp N-bil kördes av Steve Røkland/Joakim Sjöberg och bästa 2WD var Sindre Furuseth/Jim Hjerpe i Opel Adam. Strax bakom i en vassare Golf, blev det svenskt genom Kristian Johnasson/Fredrik Livh.

*
I Uddevalla Citysprint blev det dubbelt Stenungsund i toppen genom Bjarne Rutgerssons Ford Escort som var 14 sekunder före Peter Börjessons Volvo 242. Bästa skåning blev Rolf Grybb som trea, ytterligare två sekunder efter. Lunds Jörgen Lundgren gick som fyra medan SMK Hörbys Ingvar Hansson slutade sjua med BMW:n.
Bäst Grupp E bil kördes även den av en skåning, Hässleholms Björn Hansson i Mazdan (bilder Jan Gustavsson)

*
Det blev skånskt SM-guld i lördags när 17-årige Tomelilla-föraren William Nilsson fick kränga på sig guldhatt i Strängnäs där finalen för Rally X Nordic.
Det här känns ju fantastiskt bra såklart. Det har varit mitt mål så länge. Men allt har inte sjunkit in än, säger Nilsson (bild Lollo)
Inför tävlingen ledde Simon Olfosson, men jag slog honom verkligen på ett rent och ärligt sätt. Säsongen har inte varit någon dans på rosor, men jag har fortsatt kämpa. Så att ta hem det trots allt känns riktigt, riktigt bra. Idag kunde jag visa att jag har nerver av stål!
I Supercar-klassen blev det Thomas Bryntesson som även han fick klä sig i guldhatt och detta redan efter kvalomgångarna. Med titeln i hamn kryssade sen Bryntesson vidare till en andraplats i tävlingen och firade tillsammans med teamet i JC Raceteknik efter finalen.
Det känns riktigt jäkla skönt att det äntligen är klart, även fast jag var sjukt sugen på att ta hem även segern i tävlingen när titeln var klar. Men jag är extremt nöjd att vara RallyX Nordic mästare igen, sa Bryntesson.
I Supercar-finalen dominerade 16-åringen Oliver Solberg från start till mål. I sin Citroen DS3 flög han fram heatet igenom och tillsammans med Oliver Eriksson (bild Pierre Skytt) fick Solberg göra Bryntesson sällskap på prispallen.
Bronsmedaljen säkrades under finalen av Peter Hedström som i sin VW Polo slutade på en fjärdeplats i tävlingen. Ramona Karlsson svarade för sin starkaste insats under säsongen genom att ta sig till final där hon slutade femma.
Det är nu jag upptäcker hur mycket kvar jag har att skriva om, men då blir Motorbloggen allt för lång, så resten får komma i morgon…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *