Fyra bilar i WRC öppnar för Pontus, Kopecky leder i ERC, Stoffe vann igen, samma sak för Tobias och Fredrik men Mattias L. lyckades inte säkra SM-guldet!
Vill man få reda på vad som händer kring Pontus Tidemand är det nästan nödvändigt med en prenumeration på Värmlands Folkblad som har ”koll”. Nu berättar man att strategin för stegen upp till WRC är klar enligt EVEN Managements vd Erik Veiby. Ett positivt tecken fick man dessutom när det nu avslöjas att det från FIA och dess World Motor Sport Council finns ett förslag att utöka från två till tre ”poängplockare” per tävling. Ett förslag som innebär att teamen troligen utökar från tre till fyra bilar per tävling.
– Det är klart att det hade varit jäkligt bra, det skulle öppna helt nya dörrar, säger Tidemand till VF.
Då är där plötsligt fyra nya rattar att slåss om för Pontus och fortfarande verkar det enligt Veiby som att M-Sport är hetaste spåret. Dock kvarstår att man inte tänker betala för att Pontus ska få köra en WRC-Fiesta. Istället är möjligheten att Pontus kör utan lön och får fixa livets nödtorft med hjälp av egna sponsorer.
Höstens tävlingsprogram är oklart, enda helt klara tävlingen är den i WRC2 obligatoriska WRC Wales Rally GB. Kanske blir det även start i VM-seriens enda mixade rally det i Spanien med både grus och asfalt. Dessutom avslöjar Pontus i VF att det även finns planer på att köra SM-finalen East Sweden Rally.
– Men jag har inte riktigt hunnit leta efter en bil till den tävlingen.
*
Ganska exakt 24 timmar har nu Pontus på sig att hitta den där bilen för SM-finalen i Linköping för då stänger anmälan, exakt 18.00 på söndag är det färdig anmält till ESR. Vågar knappt skriva detta, men så här långt består SM-fältet enbart av 52 bilar som sedan kompletteras med 15 bilar i ”Östgötaklassen”. Vadå vågar tänker du? Jo det menas från vissa att Motorbloggen har del i att intresset för Rally-SM inte når de euforiska höjder som vi alla vill att vårt finaste mästerskap borde befinna sig i. Det menas, hade bara jag varit mer positiv till Rally-SM (jag är positiv vill jag påpeka…) så hade intresset också automatiskt ökat för SM. Nu känns detta lite smickrande att mina rader skulle ha så stor påverkan på SM-sugna rallyförare att man lägger upp tävlingskalendern efter Motorbloggen. Riktigt så tror jag inte det fungerar men jag kan ha fel…
Hur som helst, två skånska ekipage finns med i anmälningslistan till ESR och så klart inte så förvånande att ledaren i Otrimmat 2WD, Anders Åberg/Björn Johnsson går att hitta i den sex bilar stora klassen. Då är det inte riktigt lika självklart att se SMK Hörbys unge Andreas Andersson med pappa och gamle SM-åkaren Tommy som kartläsare, att se dom i listan. Hondan har Andreas tidigare bara kört i Hörby-Sprinten och nu kastar han sig rätt in i hetluften i J-SM och Otrimmat. Friskt vågat hälften vunnet och bara att önska lycka till!
*
I Barum Czech Rallye Zlín går det efter sex sträckor helt enligt plan för Skoda Motorsports Jan Kopecky som leder på hemmaplan. Men det är tufft för bara 6,7 sekunder bakom hans Skoda ligger Alexey Lukyanuk med R5-Fiestan. Det är också de här två som dominerar och trean Vaclav Pech Jr. har dryga halvminuten upp till Kopecky. Tätare bakåt där Bryan Bouffier bara är två sekunder långsammare.
Illa gick det för Jari Huttunen i ”The ADAC Opel Rallye Junior Team” som på sträcka fyra rullade sin Opel Adam och landade upp och ner i en bäck. Något som britten Chris Ingram säkerligen inte hade något emot då hans chanser på J-ERC guldet därmed kvarstår trots att han fick bryta redan på Superspecialen med trasig styrled. Omstart i dag och när så finnen passerades i bäcken spreds nog ett litet leende hos Ingram som nu behåller EM-ledningen.
Bäst av nordborna är dansken Kenneth Madsen, Suzuki Swift 2000 på 31:a plats totalt. Lite långsammare är Sindre Furuseth/Torstein Eriksen, Opel Adam R2 på en 39:e plats totalt och fjärde i klassen.
*
Om Skilling 500 vill jag bara säga, kolla mitt tips i 4WD igår mot dagens resultatlista och du finner dom identiska. Stoffe Nilsson/Jesper Johanssons (blide Henrik Åkeson)segerrad i SSRC fortsätter och marginalen till tvåan Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson blev hela 44 sekunder. Trea slutade Bengt ”Abris” Abrahamsson, fyra Ingvar Andersson och femma Nils Jensen precis som jag förutspådde…
Även i 2WD fick jag ihop det hyggligt med Christopher Zeijlon/Chritoffer Svensson som knappa vinnare, 1,8 sekunder före Johan Green/Kevin Athley. Till saken hör dock att Zeijlon även fick 20 transportprickar så egentligen skilde 20,8 sekunder mellan 240:an och Corollan. Håkan Ståhl och brorsan Peter fick därför maka på sig från min tippade andra plats till tredje, 8,8 sekunder efter Volvon. Fyra blev Kristianstads Johan Kastenman, tio efter och så som femma och bästa Opel, Kristoffer Thörjesson. Enda riktiga bakslaget var att otursförföljde Mattis Olsson (trea i tipset) återigen fick bryta. Den här gången var det vänster framhjul som höll på att lämna resten av bilen på sträcka två. Kul var att kartläsare Marcus Sundh rapporterade med livesändning på facebook från skogen…
I SSRC:s prispottlista ”ryckte” nu Stoffe lite grann ifrån SMK Hörbys Henrik Levin(bild Henrik Åkeson) som med sambo Ida Isaksson fick nöja sig med andra platsen i A-förare VOC. Inför Skilling 500 skilde tio poäng mellan dom och Stoffe och nu var Oskarshamns Thomas Grönberg ofin nog att vara snabbast (8 sekunder skilde) och därmed ge Stoffe lite mer andrum inför de två avslutande deltävlingarna, TV-Svängen och Rally Blekinge.
Än är inte Skilling 500 avslutad och ber att få återkomma med lite mer på söndag.
*
Samtidigt i Åtvidaberg körde Svenska Rallycupen, Gruvrundan och ännu en succé för Tobias ”Lill-Eken” Johansson (bild Pierre Skytt). Med Mitsubishin kopplade Tobias och Bosse Holmstrand ett ännu hårdare grepp om slutsegern i 4WD även om Patrik Åkerman tvåa i dag, fortfarande skuggar. Skillnaden i tid mellan de båda var runt halvminuten. Som trea rullade Jimmy Olsson in över minuten efter.
Golf-åkande Fredrik Eriksson (bild Henrik Åkeson) höll för favorittrycket i 2WD och vann än en gång och som tvåa, Johan Svensson, Volvo. På tredje plats en Ford Escort i händerna på Tomas ”Lången” Pettersson.
Två utmanare till den gula vinnar-Golfen körde Volvo, Emil Karlsson och Daniel Wall men båda fick bryta och där åtminstone Wall får ta fram strykjärnet för att få ut alla veck på 240:an…
”Matchens lirare” blev utan tvekan Ydres B-förare Albin Nordh/Johan Karlsson i den lilla R2 Renault Twingo. Bästa 2WD-ekipage på power stage, klasseger med nästan halva minuten och dessutom nästa bästa 2WD, bara Fredrik Eriksson var snabbare. Imponerande!
I 1300 Rallycup föll äntligen alla pusselbitar på rätt plats för nestorn i sammanhanget Ola Strömberg med fru Britt-Marie Ålund vid sin sida. Lite av storseger också, hela sju sekunder skilde till ner till tvåan Joakim Rydin medan trean Marcus Moren var 19 sekunder efter.
*
I FIA-serien för Historiskt Rally, Rally Alpi var Mats Myrsell enda nordbo men den här gången utan Esko Juntilla i högerstolen. Här satt istället norske Pedersen och han lotsade runt Mats och Porschen i det svintuffa alprallyt till en tredje plats i klassen efter två italienare och fina åtta totalt. Vann gjorde erkänt snabbe italienaren Comas i en Lancia Stratas.
*
Det lyckades inte för Vankivas snabbaste V8-förare Mattias Lindberg att säkra SM-titeln redan på Mantorp. Detta stod nästan klart redan på fredagen då Mattias åkte av med Mustangen och när det så var dags för nytt heat hann mekanikerna inte med att få dit alla prylar på bilen. Något som innebar att Mattis resultat räknades bort och han fick starta sist i bägge heaten på lördagen.
Istället grep regerande mästaren Alexander Graff, Memphis Racing sista halmstrået och vann bägge heaten och är därmed fortfarande kvar i guldstriden.
– Jag struntade i mästerskapsställningen när jag åkte hit, jag kom hit för att göra allt rätt och göra mitt bästa och vi åker härifrån med två segrar, vi gjorde det bra, jag och teamet, säger Alexander Graff.
Mattias svarade för en stark insatts och körde in som fyra och femma vilket ökade på poängskörden inför finalen den 15-16 september. Faktum är att han där bara behöver ytterligare tre poäng för att sno åt sig andra SM-guldet.
– Det känns ändå okej att bli fyra och femma, det gick inte att göra mycket bättre än så, säger Mattias.
–Vi hade dåligt med däck och det blev inte bättre när vi fick starta från sista led. Nu har vi sparat fräscha däck till finalen och då ska jag försöka avsluta säsongen med en dubbel.