Finskt i WRC-topp, Veiby snabbaste R5, danska co-drivers i TER-Madeira och ….
Som vanligt känns det trist att behöva skriva Motorbloggen innan dagens etapp i WRC Neste Rally Finland är avslutad men som ”tysken säger that´s life”. Nåväl med tre sträckor kvar av etapp 1 (ok kördes en sträcka i går men ändå…) så leder för mig extremt överraskande Esapekka Lappi med nästan minsta möjliga marginal, bara 0,3 sekunder skiljer ner till Toyota-kompisen Jari-Matti Latvala. Han ledde faktiskt fram till SS10 drygt två mil långa och utslagsgivande Lankamma men här passerade Lappi med 1,4 sekunder och blev ny ledare.
– Wow, den här känslan är faktisk ganska ”nice” och här inne gav jag faktiskt allt jag kunde, konstaterade Lappi belåtet vid sträckmålet men var ändå ödmjuk.
– Jag ”pushade” så mycket jag bara kunde och att ändå bara vara lite över sekunden före Jari-Matti visar hur stenhårt det är i toppen!
Jari.Matti i sin tur verkade inte speciellt skakad över att ha tappat ledningen, väl medveten om att rallyt är långt, mycket långt. Dessutom drog han i lite lätt i en halmbal med höger bak vilket kan ha kostat den dryga sekunden.
– Inget att snacka om, var rallytvåans enda kommentar.
Att kolla in resultatlistan är minst sagt imponerande med fyra finska flaggor i topp eftersom Teemu Sunninen är trea, så klart bästa Ford och så lika överraskande som Lappi i topp, Juho Hänninen och detta bara 24 sekunder efter ledaren. Än mer imponerande då Hänninen kom i mål med vänster bak på Toyotan skadad.
– Körde på en sten sex kilometer före mål, förklarade den otursförföljde Toyota-åkaren.
”Best of the rest” är Citroëns Craig Breen som femma följd av Elfyn Evans som sexa.
Mads Østberg med nye co-drivern Torstein Eriksen jobbar på bra och var ett tag uppe och snusade på pallen men har nu trillat tillbaka och håller nu en sjunde plats. Tyvärr verkar Mads ha fått samma tekniska problem med Fiestan som i Argentina och Sardinien med ”the universal joint on the track control arm”.
– Försöker överleva och får se vad vi kan göra, förklarade Mads sammanbitet.
För övrigt så har Kris Meeke inte kommit in i matchen riktigt vilket förvånar mig, trodde stenhårt på att han skulle vara med i toppfajten. Ligger nu nia och med nästan minuten upp. Mellan sig och Østberg ligger Thierry Neuville som här har alla förutsättningar att knappa in på WRC-ledaren Ogier då Hyundais ”number one”ligger åtta. Men för att lyckas med detta behöver belgaren avancera uppåt ett par steg även om det går ännu sämre för Sebastien Ogier. Fransmannen var tidigt ”running wide” och träffade en sten som knäckte hela höger bak på Fiestan. Därmed är han definitivt borta från toppstriden och jag vågar nästan lova redan nu, att det inte blir något femte rakt WRC-guld 2017…
Nu återstår cirka två mil special innan dagens etapp är avslutad och så klart kan mycket hända på dessa mil…
*
I klassen RC2 där även WRC2 ingår är det två ”icke poängplockare” som är snabbast och allra värst är Ole Christian Veiby i Even-Skodan men bara före Ford-åkaren Eric Camilli som även han räknar bort Finland för WRC2.
Istället är det Jari Huttunen som är snabbast med Grönholms Skoda och leder WRC2 före Quentin Gilbert. Lars Stugemo/Kalle Lexe blir väl medvetna om att det åks fort i Finland och är så här långt bara placerade som 18.e bil i RC2-klassen.
I J-WRC fortsätter Dennis Rådström/Johan Johansson att imponera med sin stabila körning. Efter tio sträckor ligger paret trea runt halv minuten efter ledaren Ciamin.
*
Låter min ”stringer on location” Pierre Skytt avsluta Finland.
”En kort rapport så här vid middagsvilan.
Var kommer alla människor ifrån. Köer, köer och åter köer, folk, folk och åter folk. Sen lite snabba VM-förare sen köer igen. Det är underbart att så här i typiskt Jyväskyläväder med lite småregn och lagom varmt se att intresset för rallysporten är enormt. Och att hemmakillarna, Lappi och Latvala inte gör någon i publikleden besviken. Idel applåder och påhejningar när grabbarna far förbi. Inte lika uppståndelse när Rådström och Stugemo dyker upp men dom gör det bra på lite lagom Svenskt vis”.
*
Nästa helg är det tid för ny deltävling i Tour European Rally (TER) och detta långt ut i Atlanten på portugisiska ön Madeira där Rali Vinho da Madeira körs. Av tämligen logiska skäl är det tunt med skandinaver och vad jag sett så är det bara danska co-driver duon Jeanette ”Live life flat out“ Kvick och Ditte Kammersgaards namn jag hittar i anmälningslistan. Förra helgen satt ”Kvicken” vid sidan av Kenneth Kolbe i den ettriga 205-Peugeoten men nu i TER är det åter hos holländaren Henk Bakkenes. Han kör som vanligt med sin Heuvel-trimmade Mitsubishi Lancer EVO X och förhoppningsvis detta på alla 19 sträckorna. Samma förhoppning har säkert även Ditte Kammersgaard som sätter sig hos österrikaren Roland Stengg i en Opel Adam R2.
Inget dåligt startfält som rallyt bjuder på där först i spåret är WRC-åkaren Stephane Lefevbre och med nummer två på en identisk Citroën R5 Simone Tempestini. De båda Cittrorna jagas av TER-ledande Giandomenico Basso, Hyundai i20 R5.
Totalt kan arrangören räkna in strax över 60 bilar i rallyt som bjuder på totalt 20 mil SS.
Nästa deltävling körs i Tjeckien med Rallye Liezen 29-30 september. Sedan återstår schweiziska Rallye Int. du Valais en månad senare och finalen körs i Italien med Rally Tuscan Rewind den 24-26 november.
*
Hade mer att berätta, men som i Gevalia-reklamen när du får oväntat besök måste jag avsluta här och nu. Vi hörs i morgon och då med Opel-Spotting och även hur det går med ”Rädda en Kadett”. Trevlig helg.