Ekström i ny DTM-ledning, Lukyanuk gör ERC-come back, ”Dicken” snabb på Åland och Kalle i Lettland samt tid att stävja regelbrott!

BloggEkström kopia 18Nu är åter Mattias Ekström i DTM-ledning efter en andra plats i Race 2 när serien drog till Moskva. Bara 0,3 sekunder skilde mellan Ekström och vinnaren Maro Engel som nu tog sin allra första DTM-seger.

*
BloggLukyanukHar varit väldigt tyst om ”Mad Alex” eller snabbe ryssen Alexey Lukyanuk efter den tragiska testolyckan inför ERC Rally Acropolis som kostade en kartläsares liv. Nu är dock Alexey helt återställd och är även anmäld till kommande ERC-tävling i Polen, Rally Rzeszov där han som vanligt har Alexey Arnautov vid sin sida i R5-Fiestan. Här får han möta både Mads Østberg och hemmafavoriten Kajetan Kajeteanowisz.

*
BloggMads1Efter dagens test inför WRC Rally Finland summerar Mads Østberg sina och Torstein Eriksens känslor i OneBet-Fiestan.
Ryggen gör ont, nacken gör ont så det har varit en perfekt dag!
Tror inte att norrmännen är ensamma om de här känslorna utan det är nog ungefär samma hos alla de som åkt de snabba finska sträckorna med sina både höga och långa hopp. BloggMads2
Så klart extra spännande för Eriksen som höll med Mads om att det varit en bra dag.
Både snabba och långsamma kurvor medan vi hela tiden försöker utveckla vårt samarbete och vi tog några väldigt bra steg den här gången
Nu borde förberedelserna för ”Finlands GP” vara avslutade och på torsdag är det dags för det klassiska ”when the flag drops, the bullshit stops”

*
BloggBaumschlagerOm någon mot förmodan trodde att Ogier, Latvala och Mikkelsens framgångar i WRC Polo R berodde på att bilen var så totalt överlägsen eller som vissa uttryckte det ”även en apa skulle kunna vinna med den bilen” , till dom säger jag bara fel, fel. Ett bevis på detta är österrikaren Raimund Baumschlager som trots många testmil i en Polo av både förra och nyaste ej tävlade modellen, ändå har lite svårt i det österrikiska mästerskapet med Ogiers fjolårsbil. I helgen kördes deltävling fem, asfaltrallyt Rallye Weiz på runt 17 mil special och där blev inte Baumschlager bättre än tvåa. Till sitt försvar kan Polo-åkaren dock dra till med att han fick köra några sträckor i häftigare regn än vinnaren Herman Neubauer i en WRC-Fiesta av fjolårsmodell. Mellan de båda skilde över två minuter och Neubauer utökade nu sin mästerskapsledning.
Bästa 2WD-förare blev föga överraskande 2016-åars Adam Cup-vinnare Jari Huttunen nu med R2-Adam och detta före märkeskollegan Julian Wagner.

*
Hade igår ingen aning om varför Joachim Grahn gav upp i danska KOMO Rally Sprint efter att ha varit snabbast i första heatet. Exklusivt för Ericsson Motorsport berättar han dock vad som hände i ”grusgraven” något som jag ändå tar mig friheten att citera.
Det var inte riktigt vår dag idag. Först gick höger drivaxel av vid genomkörningen. Ingen större fara då den byttes till första tidskvalet som vi var snabbast i. I andra åket hinner vi bara starta så går höger drivaxel igen! In och byta igen, nu var vi tvungna att vinna de två resterande kvalen, startade tredje heatet och första varvet går kanon men på andra varvet händer det igen, men denna gång är det vänster drivaxel som går av och nu var det slutåkt för dagen!”.
Så nu vet vi alla detta…

*
Åland kördes i lördags ”Eckerölinjen Rallysprint” och där Dick Larsson, Rasbo i den av Kjell Sandberg lånade R5-Skodan satte dagens bästa tid. Näst bäst av 4WD-åkarna var något så udda idag som en Mazda 323  körd av Johan Wesslen med Håkan Eriksson, Escort Cosworth som trea.BloggPlombo
Tvåa totalt och då även bästa 2WD-förare blev finske Toyota Starlet-åkaren Marko Heikkilä och där var det tätt bara fem hundra delar skilde mellan honom och ”Dicken”.
I Grupp H-klassen blev det Emil Karlssons röda Volvo 940 som gick bäst med klasseger och en tid som räckte till fjärde plats totalt. Tvåa i klassen slutade Pontus Westman medan David ”Plombo” Lindström tog ”Silver-940:an” till en tredje plats.

*
BloggKalleEfter mycket motgångar på sista tiden gick det äntligen Kalle Rovanperäs väg igen när han vann Rally Latvija med mer pålitliga R5-Skodan än den Peugeot R5 han kör i Italien. Tävlingen som ingick lettiska mästerskapet vanns enkelt av Kalle med över en och en halv minut tillgodo till hemmaföraren Vorobjovs i en R5 Mitsubishi Mirage. Trean Berkijs var mer än två minuter efter ”Skoda-Kalle”.
Oliver Solberg och Veronica Engan hade hela tiden en tuff utmanare i letten Sesks som kör en likadan R2-Peugeot. Till slut blev det ändå så att Sesks vann, men bara med 26 sekunders marginal.

*
Det är tämligen välkänt att i rally förekommer bestraffningar ungefär lika ofta som jultomten används som modell för årets strandmode. Det är ju inte heller så att alla utövare av sporten är födda med änglavingar och sjunger i diverse kyrkokörer på sin fritid så det är därför det inte bestraffas. Utan även i rally förekommer både fusk och tummande på regler i ungefär samma utsträckning som i övrig sport, skillnaden är bara den att det är extremt sällsynt med påföljder.
En anledning till detta är om jag drar till det lite grovt, att det i princip är upp till medtävlare att anmäla kompisarnas regelbrott alltså inte som i andra sporter domarna.  Domarna som  borde stå för rättskipningen har inom bilsport inte alls den uppgiften och i de ”gemensamma reglerna” kan man läsa.
Rätt att bestraffa
– Tävlingsledare eller biträdande tävlingsledare beslutar om tävlingsstraff.
Domarjury, eller enskild domare, får inte på eget initiativ besluta om tävlingsstraff.”.
Här tror jag gömmer sig en stor anledning till varför bestraffningar är så sällsynta. En som tycker likadant har vänt sig till mig för att få i gång en liten debatt i ämnet och för att inte ”råka illa ut framöver” önskar brevskrivaren vara anonym. Så här tycker ”han-hon-den”.
Hej,
Jag har funderat lite senaste tiden, kanske något som ska lyftas för debatt?
Vilka krav man som tävlande kan/får ställa på arrangören och varför har man regler som inte följs eller får konsekvenser om de bryts?
Lite exempel mest från RS:
Man skriver i inbjudan/PM 1 samt tar på förarmöte, att om man inte startar på sin plats i startordningen så får man x sekunder i straff. Ännu har jag inte sett någon som fått detta. Däremot har jag sett flera förare/team som verkligen försöker hinna blir färdiga trots att man har problem med bilen. Detta medan andra bara struntar i det och kommer till start lite när det passar.
Man skriver ut att inte tänt halvljus ger straff men förare kör utan och får ändå inget straff…..
Arrangören har ingen funktionär som ser/bevakar koner (RS) och de som har fel utfört prov slipper bestraffning. Inte ska väl publik/förare själv anmäla detta jag kan tänka mig hur det skulle påverka den härliga sammanhållning/sportsmanship som finns nu. Resultatet i tävlingen ligger ju till grund för DM/Cuper och får därmed följdkonsekvenser.
Jag var i kontakt med en arrangör för ett tag sedan där jag visste att den som var placerad före hade fel utfört prov utan åtgärd (Dels mina egna bilder och att föraren bekräftade även detta efter att ha tittat på sin incar). Min tanke var inte alls att ta ifrån någon pokalen utan bara att rätta till misstaget genom att även den som borde varit bättre placerad fick sina cuppoäng. Fick då till svar:
– XXXX kom oxå undan en kon annars hade XX varit 4:a Tyvärr är det ju så att om inte faktadomarna ser det så spelar det ingen roll hur många andra som sett det. Det var domare som såg XXXXX, men det hjälpte inte.
Så två förare som körde fel jag stod vid konen som åsyftas tillsammans med tre andra som även tog bilder och närmsta funktionärer var vid starten (som hade fullt upp) och målet. Hur ska dessa funktionärer kunna bevaka?
Förare och team skruvar på kvällar/helger för att komma till start. Man avstår andra evenemang/kalas, stiger upp tidigt på morgonen och sedan har vissa inte råd att köra alla tävlingar utan väljer ut vissa och har roligt. Då tycker jag att det ska ske enligt reglerna annars kan man lika väl ta bort reglerna?
Det skylls ofta på att det saknas funktionärer men vilken status har våra funktionärer? Rally ligger nu i det läge delar av ridsporten hade för 25 år sedan men där lyckades man lyfta och få snurr. I rallyvärlden däremot har jag bara fått till svar.
Det går inte. Så klart det inte gör så länge man har den inställningen.”.

Kanske en fråga värd att lyfta som det så populärt brukar heta?

*

Ingen Motorbloggen måndag, andra åtaganden sätter stopp för detta…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *