Loeb kraschade, Torstein får WRC-chans, Felix R. testar IndyCar och Micke firade nya motorn…
Sebastien Loeb och Daniel Elenas test av nya Peugeot Dakar Maxi i tuffa ökenrallyt ”Silkway Rally ” mellan Moskva och Zhongwei-Xian i Kina slutade med en rejäl krasch. Den abdikerade WRC-Kungen ledde rallyt efter en dryg veckas körning och siktade på att ta sin allra första ”ökenseger” när han missade en uttorkad flodfåra. Trots att stoppet inte blev så kraftigt fick bilen svåra skador i fronten och vad värre, Loeb själv skadade sin handled. Detta så illa att läkare avrådde honom från att fortsätta rallyt trots att mekanikerna lyckades få ihop bilen på den efterföljande nattservicen.
Med sin skadade hand var det inte möjligt för Loeb att fortsätta med rallyåkandet fram till målgången på lördag.
– Känner mig inte ”great” och kan inte fullfölja rallyt, berättar Loeb.
– Omöjligt att hålla i ratten på ett bra sätt…
Även om Loeb är besviken över att ha missat möjligheten att ta första segern menade han att det han redan kört med nya ”Dakar-killern” var tillräckligt för att få känslan av det är en vinnarbil. Detta understryks av att rallyt nu leds av Cyril Despres med Stephane Peterhansel är tvåa, båda i systerbilar till Loebs.
Någon omedelbar fara för att Loeb inte ska kunna köra i nästa deltävling i World RX med Team Peugeot Hansen i kanadensiska Trois-Rivieres finns inte. En tävling som körs första helgen i augusti.
*
I en intervju för norska rallysajten ”Parc Ferme” berättar Torstein Eriksen om hur lycklig han är över att få chansen att åka WRC-Fiesta med Mads Østberg i kommande Rally Finland. Sedan 2012 har Torstein varit involverad hos Mads genom att ingå i hans ”gravel crew” vid sidan av den fasta högerstolen hos gamle kompisen Frank Tore Larsen. Att målet för Torstein är att bli co-driver på toppnivå sticker han inte under stol med i Parc Ferme -snacket.
– Det er så sjukt alt dette her, vet du. Og det sjukeste, det er jo at er Finland av alle løp det er snakk om.
Nu väntar inom kort test och notskrivning inför WRC Rally Finland som startar i nästa vecka och förhoppningen är så klart att ”provanställningen” byts mot fast anställning hos Mads. I nästa deltävling, Rally Deutschland provar Mads svenske Patrik Barth och vad man kan förstå är det mellan de här två som Mads har att välja på inför framtiden.
Torstein är dock noga med att påpeka att det primära just nu är ändå att fullfölja åtagandet med Fredrik Åhlin i jakten på BRC-guldet. Dessutom har han några ”NM-løp” med Frank Tore framför sig så än så länge är inhoppet hos Mads bara bonus.
Vad som händer framöver om högerstolen i OneBet-Fiestan viks permanent åt Eriksen är dock oklart, men att han inte vill ta på sig allt för mycket står klart i intervjun.
– Två mästerskap som kartläsare är max vad jag kan få till, avslutar han intervjun i Parc Ferme.
*
I mitten av veckan får Felix Rosenquist chansen att testa IndyCar med team Chip Ganassi och detta ihop med mästerskapsledaren Scott Dixon. Tidigare har Felix enbart tävlat i Indy Light där han med begränsat program ändå körde hem tre segrar på tio starter.
Ett test har redan genomförts och detta på ett imponerat team efter att Felix kört 90 varv.
– Han satte inte ett hjul fel en enda gång, rapporterades det till teamägaren Ganassi.
*
Om det inte hade varit för fälgarna och att reg.skylten är utsuddad så skulle detta kunnat ha varit Glasmästare Thore Svensson från Hörby alltså min far, i sin nya Opel Rekord från 1959. Under ”suddet” skulle där då stått att läsa ”MA8181” och den lille knasten i högerstolen är så klart jag själv. Nu är det inte så utan detta är en bild från en bilträff i Rättvik som jag fått från Fred Hörnquist men i mina ögon blev det en flykt bakåt med snart 60 år…
*
En stor del av arbetsdagen för mig går åt till Åhus Beachhandboll och jag säger som så, värre jobb kan man ju ha även om det i längden blir ganska tröttsamt att knalla runt i sanden. För många är ju handbollandet en del av semestern och bland dom som tillbringar ledigheten här finns Volvo 940-fantomen Mikael Larsson, SMK Hörby. Under tisdagen firade ”Micke” med familj att nya motorn fungerat klockrent i AM Eltekniksprinten…