Åhlin vann i Wales och leder BRC igen, dramatiskt Västkustlopp, Grahn tvåa i TCR-Holland, Green tog inte semester, Emelie A.tvålade till de flesta killarna i Edane och Felix R. på japansk pall!
”YES WE DID IT AGAIN, third victory of the year and back into the championship lead”, konstaterade Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen som tog tillbaka ledningen i British Rally Championship, BRC efter en fantastisk insats i tuffa Wales-rallyt Nicky Grist Stages. Efter de 20 körda sträckorna kunde Åhlin rulla i mål med sin svart/guldlackerade Skoda R5 med nästan en minut ner till tvåan Matt Edwards. 47,5 sekunder för att vara mer exakt medan trean Rhys Yates var ”ljusår” efter, 2:08,0, båda med R5-Fiesta.
Inför dagens etapp på asfalt ledde Osian Pryce som hade stor fördel av att köra först på lördagens extremt dammiga grussträckor men sedan arrangören beslutat om två minuters startmellanrum var det Fredrik och Torstein som tog över. Efter sträcka elva skilde bara åtta sekunder mellan Pryce och Åhlin vilket säkerligen stressade ledaren i sin Fiesta för på sträckan efter var det ”game over. Vad som hände är för mig oklart då man använt den heltäckande orsaken ”mechanical”?
Efter detta var det värmlänningen som ägde i Wales och den här gången kunde inga dj-la stenar eller annat fanstyg sätta stopp för ännu en välförtjänt BRC-triumf. Inte bara återtagen mästerskapsledning utan även utökad då ingen av de andra i toppen hade någon lyckad Waleshelg.
– Säger stort tack till alla i teamet som gjorde ett perfekt jobb och så klart ett speciellt tack ”to the magic man Torstein Eriksen in the co-driverseat”, jublade Fredrik efter målgång
Jublade gjorde säkert inte Oscar Solberg/Patrik Barth som inledde så bra men sedan föll tillbaka och var inför dagens omstart, sist i Junior-klassen. Men det skulle bli ännu värre då det på SS9 dök upp ”Off road” efter Solbergs namn…
*
Ett större strömavbrott drabbade området där jag bor i Hörby strax efter lunch idag. Att det var allvarligt förstod jag när kommunen till och med engagerade personal som normalt sysslar med vatten som till exempel VOC-fantomen Rolf-Arne Nilsson. I sin silverfärgade ”utryckningsbil” rullade Rolf-Arne in på Lågedammsbadet med förhoppning att kunna lösa elfelet. Självklart erbjöd jag även mina tjänster men det erbjudande avvisades märkligt nog av Rolf-Arne och resultatet blev därefter. Först efter klockan 16 kom strömmen tillbaka och min planerade STCC-koll via SVT gick om intet.
Därför har jag bara andrahandsuppgifter att gå på men så mycket har jag förstått att det bitvis var ”punka-fest” i Falkenberg. Vinnarna i de tre heaten blev Fredrik Blomstedt VW, Johan Kristoffersson VW och i sista heatet Fredrik Ekblom även han i en ”Folkvagn”. Men stabilast var ändå Robert Dahlgren, Seat som med två andra platser och en tredjeplats utökade mästerskapsledningen.
— Det har tippat åt helt fel håll vid några tidigare tillfällen på den här banan och nu tippade det åt rätt håll. Jag är jättetacksam och det känns väldigt bra inför fortsättningen, sade Dahlgren.
Är det en ”ny” Robert Dahlgren som STCC-publiken ser i år? Seat-föraren plockar stadigt poäng, trots att bilen inte alltid har varit optimal.
— Målet har hela tiden varit att ta maximal poäng för vad vi har fart till och hela tiden ta rätt beslut och det bar frukt i dag. Det var otur för Fredrik att han fick punktering, vi hade med det i kalkylen att något sådant kunde hända oss också, men vi klarade oss, sade Dahlgren och han fortsatte:
— Tidigare säsonger har det varit lite berg och dalbana men i år ska jag hålla ihop det. Jag älskar det jag gör, jag älskar att köra racerbil och jag vill ju helst vinna. Men har vi inte fart för det tar jag de poäng jag får. Jag är jättetacksam för utdelningen och det känns väldigt bra inför fortsättningen!
Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, blev helgens bästa poängplockare med placeringarna 2, 4, 1. Men som de flesta känner till missar han de två sista STCC-deltävlingarna på grund av sitt deltagande i World RX och har inget med slutstriden att göra
Glad var Reuben Kressner, Brovallen Design som med placeringarna 7, 5 och 3 gjorde sin bästa helg i STCC och tog dessutom sin första pallplats.
— Den här helgen har varit grym. Ända från första testpasset har jag haft bra känsla och vi har jobbat därifrån.
Lycklig var också Micke Ohlsson, Brink Motorsport, som slog till med säsongens bästa placering genom att bli fyra i det avslutande heatet efter en kanonstart.
– Äntligen. Det här har vi sökt efter sedan premiären på Ring Knutstorp, jublade skåningen, som emellertid var nervös efter omstarten i heatet.
– Det kändes precis som om jag hade fått punktering och ropade in till teamet ”jag har punka, jag har punka”. Men det var luft i däcket, det funkade.
För teamkompisen Tobias Brink slutade Västkustloppet med resultatraden 6, 5, 9.
Fredrik Blomstedt hade en omtumlande söndag i Falkenberg och vann första racet men kraschade tungt i andra racet och kom inte till start i tredje.
*
Trots att Mattias Lindberg var kvalsnabbast i V8 Thundercars fick han starta sist efter att man upptäkt att Bryntesson-Mustangen var 0,5 millimeter för låg. Med en fajting spirit över det vanliga avancerade Mattias genom fältet och slutade tvåa. I heat två var det sedan som vanligt med att Vankivas snabbaste fick klättra upp överst på prispallen.
*
Det blev en total åttonde plats i Tour European Rally-tävlingen GTC Rally för Simrishamns Joachim Grahn och Rickard Nilsson. GTC Rally som även ingick som deltävling fem i holländska mästerskapet vanns av hemmaföraren Bob de Jong i en R5-Citroën och bara 6,1 sekunder efter kom välkände Jasper vad den Heuvel i en Mitsubishi.
Jocke i R5-Fiestan låg stabilt med sträcktider runt fem-åtta på de 16 sträckorna med varierande underlag, asfalt, grus, gatsten och sand vilket gav ett rejält gap fram till vinnaren, runt sju minuter. Ett gap som blev onödigt stort efter punktering på sträcka 12. Men i TER-klassen slutade den skånska Fiestan som tvåa bakom Skoda-åkaren Herman Kobus, trea totalt.
Danske Steen Andersen/Mie Petersen hade det tyngre och körde in som elva totalt ytterligare tre minuter efter Jocke och Rickard.
*
Det blev totalseger för Hässleholms Johan Green med tillfälliga kartläsaren Emelie Svensson i Södra Sunnerbos ”Semesterturen”, detlävling två i Bilsport Rallycup. Den annars så trilskande Toyotan fungerade bättre på de två sträckorna runt Traryd och tvåan Håkan och Peter Ståhl var med den lilla ettriga ”Peggan” bara 2,7 sekunder efter. Fortåkande Kristianstad-föraren Johan Kastenman/Ronny Espmarker tog den silverlackade 940:an till en tredje plats, totalt 4,8 bak ”Kalles” blå Toyota. (bilder från Henrik Åkeson).
Hässleholmsseger blev det även i klassen ”Classic” där Görgen Persson med snabba VOC-bruden Josefin Ingvarsson i högerstolen vann före BMW-åkande Olofströmarna Björn och Daniel Borgqvist.
Den på åttiotalet snabbe Volvoåkaren Svante Arthursson med Anders Fransson till höger tog sin första seger på 36 år i den nyligen påbörjade comebacken med Appendix K-240:an. Nu behövde inte Svante ta i då bägge klasskonkurrenserna bröt. I den äldre gammelbils-klassen var det bröderna Thelin, Nils och Magnus som var snabbast med den vad det verkar som allt populärare, VW 1302S. Tvåa efter Thelinarna slutade SMK Hörbys far och son Nilsson, Rune och Elias med den vita Opel Asconan.
Imponerade gjorde Vetlandas C-förare Robin Thörnberg/Julius Harsten som tog ännu en klasseger i GruppF/VOC. Inte nog med detta, utan Robin var även snabbare än vinnaren i A-B-klasssen Per-Ola Thörnberg/Emelie Thörnberg även dom från Vetlanda.
*
Trollhättans Kristoffer Karlsson med rutinerade co-drivern Lars Andersson körde hem lördagens Rally Edane med Mitsubishin och detta med god marginal. Tvåan Niklas Karlsson/Anders Gulbrandsson som till sitt försvar bara har drift på två hjul på sin Golf. Tätt var det bakom Niklas då Opel-åkaren Stefan Åhsberg/Kent Larsson bara var 0,8 sekunder långsammare.
Fyra totalt och vinnare i B-förare 2WD var tävlingens skräll, Säffles Emelie Axelsson med Dan Fogerud som kartläsare. Emelia lotsade runt den svarta Grupp H 940:an nästan 20 sekunder snabbare än tvåan i klassen, Micke Lindh/Andreas Karlsson.
På första sträckan tvålade värmländske rallyprofilen Göran ”Dyngsväng” Fredriksson med Ove Persson i högerstolen till resten av gänget med sin röda Volvo 242:a. Men sedan strax före mål p åSS2 kom där en sväng som levde upp till förarens smeknamn och så var Rally Edane över för honom och Ove. Nu vann istället märkeskompisen Stefan Ryberg/Christian Ohlsson från Forshaga och detta före Amazonåkande Anders och Anette Levin, MK Team Westom.
I sitt livs allra första rallytävling tog värmländske bilsamlaren Fredrik Lank både pappa Bengt och den orangea Rally Kadetten till en fin tredje plats bland de nio startande. Såg lite filmklipp och det var inget fel på ”hänget” så stort grattis önskar kusin Silver-Kadett…
*
Helt omöjligt att täcka alla olika racingklasser/förare med svenskar inblandade men måste ändå gratulerar Felix Rosenquist till första pallplatsen på japanska Okayama-banan. En andra plats i dagens Super Formula-race innebar att han blev förste svensk på tio år som fick beträda pallen i Asiens största och mest extrema formelbilsmästerskap.
– Jag är väldigt glad över det här resultatet, säger Felix Rosenqvist. Super Formula är ett av de tuffaste mästerskapen jag har kört, och att få stå på pallen redan i mitt fjärde race här känns stort.
*
Sämre gick det för Gustav Malja som blev poänglös i FIA F2 Championship (Formel 2) efter en besvärlig helg på österrikiska Red Bull Ring.
– Det är bara att lägga det här bakom oss och blicka framåt, säger Malja.
– Blev en rejäl uppförsbacke efter kvalet, men vi avslutade i alla fall fartmässigt riktigt starkt i sprintracet. Lyckligtvis är nästa race bara en vecka bort, och det känns väldigt skönt just nu.