Åhlin femma i ”Q” för Ypres Rallye, PG ersätter Ekström i Höljes, Tom K. med ”flat up-frilla” i Adam-Cup och ett midsommarminne med en Opel!
Runt 17.00 drar BRC och Ypres Rallye igång med milen långa ”Zonnebecke” och där går mästerskapsledaren Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen ut som sjätte bil direkt efter WRC-tvåan och storfavoriten Thierry Neuville. I gårdagens ”Q-körning” körde den svensk-norska duon in som femma bara 1,8 sekunder långsammare än Neuville i ”New Hyundai i20 R5”. Belgaren var också enda föraren som kom under tre minuters körtid och tvåan rutinerade Bryan Bouffier var precis över och då futtiga 0,3 sekunder före Leo Vegas-Skodan. Mellan Bouffier och Åhlin slog sig Kevin Abbring (Peugeot) och Vincent Verschueren (Skoda) sig in.
Hyundai-åkaren Giandomenico Basso går ut allra först i det tuffa startfältet med målgång på lördag.
*
Det blir ingen Mattias Ekström i Höljes kommande helg, Audi tycker att det är viktigare att han åker DTM på Norisring. Därmed är det också klart att Mattias ersätts av PG Andersson i EKS-Audin. Alltså RX-comeback för PG som körde World RX 2015 med en 13:e plats som resultat vilket inte alls var den målsättning som Årjängs-föraren räknat med. Att han nu ska lyckas med underverk på hemmaplan och ta sig till final, är knappast realistiskt. Själv menar PG att semifinal är ett mer tänkbart mål och att han är glad över chansen sticker han inte under stol med.
– Skitkul, verkligen en höjdare. Sen får man ta det för vad det är, det är inte direkt som att jag är lika förberedd som de andra kommer att vara, konstaterar PG.
Inför Höljes ligger EKS trea i Teammästerskapet som leds av PSRX Volkswagen Sweden och kan nu PG skaffa lite nya poäng så är nog både han och Mattias glada.
*
I tyska 47. ADAC Rallye Stemweder Berg 2017 är det om någon timma klart för start för svenskarna Tom Kristensson/Henrik Appelskog ( Toms racefrilla är verkligen imponerande, ”flat up”) och Elias Lundberg/Jim Hjerpe i ADAC Opel Rallye Cup eller som det lite förenklat benämns ”Adam Cup”. I samma cup kör även danskarna Jacob Madsen/Line Lykke Jensen medan deras landsman (och kvinna) Lasse Sørensen/Mette Jensen kör en lite häftigare Opel Adam R2. Totalt 83 anmälda varav hela 25 bilar i ”Adam Cup”.
Under midsommarafton körs fem sträckor och i morgon avslutas rallyt med de sista tio sträckorna.
*
För övrigt är midsommarafton av gammal hävd tämligen tävlingsfri här i ”Mellanmjölksland” och därför avslutar jag dagens Motorbloggen med att återvinna ett midsommarminne. Första gången det publicerades var för sju år sedan och sedan dess har där tillkommit många nya läsare som alltså får detta för första gången. Ni andra kan fortsätta med att att sjunga/dansa små grodorna eller vad ni sysslar med. Glad Midsommar.
Jag minns tillbaka (bilden är från ungefär samma tidpunkt så inte var det konstigt att tjejerna stod i parad när man drog fram) på mitt allra första midsommarfirande ”utombys” i början av sjuttiotalet. Jag skulle få hänga med de ”store pågarna” till Halmstad och Tylösand, för där var det håll i gång. Att jag sedan kunde låna fars gula Ford Taunus 17M med tackräcke, gjorde ju inte saken sämre. Här fick både tält och allt annat plats medan kompisarna hade ”dricka och annat nödvändigt” i sina lite fräckare bilar. Totalt var vi väl ett tiotal personer som drog iväg på torsdagkvällen, mest killar men även några tappra tjejer hade vi lyckats lura med oss.
Väl framme i Tylösand tog det inte lång stund innan tält och annat var på plats, festen kunde med andra ord börja. För min del med en helvetisk brygd bestående av Lemongin (finns inte längre på Systembolaget, billig svensk gin smaksatt med citron) och fruktsoda. När jag blev trött på ”fruktsmaken” övergick jag till Silverrom och cola, TT:s mellanöl och Bullens pilsnerkorv vilket gjorde att den i festsammanhang tämligen orutinerade Motorbloggaren snart gick på varvstoppet innan ”överfyllnadsskyddet” så småningom utlöste.
Efter många timmars sömn vaknade jag uppåt middagen på midsommarafton och var då sugen på allt annat än ”helvetesblandningen” från kvällen före. Detta var dock inte något som gällde mina kompisar som fullföljde traditionen med svenskt midsommarfirande
Framåt seneftermiddagen behövdes påfyllning av mellanöl, det såldes i livsmedelsbutiker och det fanns bara en som var ”körklar” i gänget, jag. Som krav ställdes av mig att få låna en av kompisarnas bil, en röd Opel Rally Kadett Sprint fullt rallyutrustad.
Att som nittonåring med klara rallyambitioner åka in till Halmstad i en Ford Taunus med takräcke, fanns inte ens på kartan. Opelägaren var i någon sorts sjunde himmel och skickade över nycklarna utan att blinka, påfyllning av dryckesförrådet var uppenbarligen akut.
Uppdraget utfördes och några timmar senare tyckte jag att sällskapet var i lulligaste laget. Samma sak tyckte en av tjejerna, som inte heller var ”imponerad” av sällskapet utan frågade mig om vi inte kunde köra en sväng istället. Något annat än Rally Kadetten var inte att tänka på och ägaren mumlade något oviktigt, langade åter över nyckeln samtidigt som han öppnade en ny TT.
Kvällen var ljummen och jag kände mig mer som Opels rallyess Bus-Ove Eriksson eller Anders Kulläng än ”glasmästarens påg”, när jag med en snygg tjej i högerstolen cruisade runt i Halmstad. Fast likheterna med Toad i filmen ”Sista natten med gänget”, killen som drog runt i en lånad vit Chevrolet Impala 1958 utan att få till det, stämde bättre med verkligheten…
Så småningom sent på söndagen om jag minns rätt, satte vi åter kurs mot hemmet med mig bakom ratten fars Taunus och kompisen i baksätet på sin ägandes Rally Kadett, ännu inte fullt körklar. Kompisarnas minne av midsommaren var väl så där, men jag minns än i dag glasklart när jag var ”Bus-Ove i Halmstad”!