Rätt eller fel Matton ifrågasätts, Tidemand till Slottssprinten, Seel släpper bok, Tina Thörner till Hovdala och Grupp B-bilar säljes!
Rätt eller fel att ”tvinga” Kris Meeke till time out? En frågeställning som nu dryftas av allehanda internationella ”rallyexperter”. Om jag summerar intrycken så anses det mer eller mindre samstämmigt att Yves Matton gjort en dundertabbe som offrar Meeke medan Craig Breen och Stephane Lefebvre blir kvar som kompisar till Andreas Mikkelsen.
Många drar parallellen med Matton som teamchef och en fotbollstränare där laget inte levererar.
– Då bänkar man inte stjärnan utan istället bör man rannsaka sig själv och kanske ställa sin plats till förfogande, menar expertisen.
Att Citroën är årets besvikelse i WRC går inte att snacka bort och inför säsongen var det frågan vem som överhuvdtaget skulle kunna slå fransmännen. Förberedelserna var noggranna och fjolårssäsongen offrades i stora drag för att komma med maximal potential att vinna Märkes VM 2017. Allra helst med Kris Meeke som försteförare och även segra i Förar-VM. Men redan i Monte Carlo blev det fiasko och där fjolårsupplagan av bilen med Lefebvre bakom ratten blev bästa ”Vinkel-bil”. Sedan har bara motgångarna fortsatt där Meekes seger i Mexiko är enda undantaget. Istället har krascher och tekniska problem kännetecknat Citroëns säsong och där man nu ligger ohjälpligt sist i Märkes-VM.
Det återstår sex deltävlingar i WRC med Rally Polen närmast så än kan där ske en uppryckning men är Matton mannen att åstadkomma detta? Det är frågan rallyvärlden ställer sig just nu.
*
WRC-promotorn tvingar arrangören av Rally GB till ändring av tidsplanen för tävlingen 27-29 oktober. Det man opponerade sig emot var att besättningarna inte fick tillräckligt med vilotid mellan lördag och söndags etappen. Därmed hotades årets nyhet att köra mörkersträckor under lördagen vilket skulle gett ungefär fem timmars sömn innan avslutningen på söndagen. Nu löser man detta genom att stryka söndagens första sträcka och förlänga vilotiden med två timmar. Tävlingsledare Ben Taylor kommenterar.
– Vi förlorar inte så många kilometer och om detta gör livet lite lättare och säkrare gynnar det oss alla!
Bland annat M-Sport har varit emot upplägget från första början och menar att det inte bara är vilotiden för förare/kartläsare det gäller, om en bil tvingas bryta på lördagen får man mindre tid att reparera till söndagen.
– Jag är för uthållighet och jag förstår argumenten, men detta hade bara blivit lite för mycket, menar M-Sports Rich Millener i Autosport.
*
Om några timmar dar BRC och TER-deltävlingen Ypres Rally i gång men här finns även förare som kör historiskt rally (bland dom svenske Anders Jonsen i Porschen). Att EM för Historiska Bilar har lite problem att fylla startfälten och att vissa arrangemang inte är på ”top level” är ingen större hemlighet. Nu andas TER-arrangören (Tour European Rally) lite morgonluft och verkar ämna öppna en konkurrerande serie redan 2018.
TER-bossen höll i samband med Ypres Rally en presskonferens och berättade om deras tankar. Tankar som innebär en serie på cirka halvdussinet välarrangerade tävlingar. Kanske något för Midnattssolsrallyt att hänga på…
*
Att Slottssprinten skulle tvingas till gallring har stått klart länge, just nu finns där 264 anmälda inklusive föråkare och nu vill Katrineholms MK förklara vad som gäller.
– Vi kan omöjligt ta med alla anmälda, vilket vi såklart tycker är oerhört tråkigt, men vi hinner helt enkelt inte med ett så stort/långt startfält när vi även har ”After Rally/Grillfesten” på kvällen.
Företräde har tidigare deltagare i Svenska Rallycupen och 1300 Rallycup där tävlingen ingår som deltävling, förutsättningen är förstås att anmälan är komplett och avgiften är betald. Efter detta har arrangören fri gallringsrätt allt enligt Tävlingsinbjudan ”Eftersom vi vet att inbetalningar som bokförs den 28/6, inte kan läsas av oss förens efter lunch den 29/6, så är det den 29/6 eller möjligen den 30/6 som vi är klara med gallringen och kan meddela alla vilka som får vara med och vilka som hamnar på en reservlista”.
Totalt 210 bilar hoppas KMK kunna erbjuda plats och där ingår då Inbjudningsklassen, ”men där går gränsen för vad vi kan lösa, både utrymmesmässigt på depåområdet och i vår tidsplanering. Vi vet också, hur vi än gör, så kommer gallringen att uppfattas som orättvis för de som inte kommer med.”.
Man förklarar även att det inte går att stänga anmälan i förtid, ”eftersom det finns förtursregler för cuperna, så har de rätt att anmäla sig fram till anmälningstiden stänger”.
En riktig publikdragare lyckades KMK även få till ”Sveriges Största Rally”, WRC2-ledaren Pontus Tidemand med en Skoda R5. Tyvärr utmanar inte Pontus 4WD-gänget då han bara åker de två korta sprintsträckorna på fredagen. Det är då tävlingsledare Leif Fredriksson hoppas få se allra mest människor kring Eriksbergs Slott.
– Det är då vi samlar in pengar till Barncancerfonden och Barndiabetesfonden…
*
100 mil på sex timmar är vad Jimmy Eriksson kan se fram emot i midsommar på Paul Ricard 1000-kilometers, en av årets höjdpunkter i Blancpain GT Series. 61 bilar startar och då med Eriksson, Buhk och Perera i HTP Motorsports #84 Mercedes-AMG GT3.
– Vi går in i den här helgen med en riktigt bra känsla, och jag måste säga att Paul Ricard kanske är vår bästa chans hittills i år så här på förhand, säger Jimmy Eriksson.
–Vi har nog varit den starkaste bilen i fältet mot slutet av båda de tidigare racen, så den dubbla distansen bör kunna gynna oss.
*
Enda kvinnliga stallchefen i Formel 1, Monisha Kaltenborn i Sauber med Marcus Ericsson som en av förarna har fått lämna med omedelbar verkan. Ägaren Pacal Picci meddelar att man beslutat ”att gå skilda vägar” .
Picci skriver, ”Longbow Finance SA är ledsna att meddela att Monisha Kaltenborn, efter ömsesidigt samtycke och på grund av olika synpunkter på teamets framtid, kommer att lämna sin roll hos Sauber med omedelbar verkan. Vi tackar henne för många år av starkt ledarskap, stor passion för Saubers F1-team och önskar henne all lycka i framtiden. Hennes efterträdare kommer att tillkännages inom kort; Men tills dess önskar vi laget lycka till i Azerbajdzjan”.
Hur detta påverkar Marcus framtid är i dagsläget oklart.
*
Om några dagar den 30 juni släpper Dakar-hjälten Annie Seel sin bok ”Annie Seel – Ingen minns en fegis”, detta samtidigt som det är 30 år sedan hon tog sin tävlingslicens
– Under min långa och faktiskt ganska osannolika karriär, har jag varit en pionjär som kvinna inom motorsport, berättar Annie.
– Förutom alla skador (säkert 25 frakturer, avslitna korsband, söndertrasad axel, brutna näsor etc.) så har jag haft en del fina framgångar…
Bland dessa kan nämnas, första svenska föraren någonsin i Dakarrallyt med både mc och bil. Första kvinnan i världen att bli ”Best International Rider” i Australasian Safari Rally, 2011. Första kvinnan i världen att ensam köra Iron Man-klassen i Vegas to Reno rallyt i USA, 2004. Dakar-mästarinna på mc, 2010, silver Nordiskt Mästerskap Enduro, 2010
Ökenrallymästarinna på mc, 2004.
Boken beskriver Annie som en faktadramatisk äventyrsbiografi, skriven i rallyfart av journalisten och motorskribenten Annemo Friberg tillsammans med huvudpersonen själv.
*
Kan även tipsa om att vika undan onsdagen den 26 juli då kartläsarelegenden Tina Thörner kommer till Hovdala Slott utanför Hässleholm som gäst i deras ”Berättarafton”. Här kåserar Tina runt sin livsresa där hon navigerat med döden i vitögat till att bli välsignad av Nelson Mandela. Tina börjar snacka klockan 19.00 och biljettpriset är låga 80 kronor för en garanterat hörvärd kväll i vacker miljö.
*
Sugen på en Grupp B-värsting? Då har du chansen när auktionshuset Bonhams lägger ut en hel samling rallyvärstingar till försäljning den 18 augusti i Quail Lodge Auction i Carmel i södra Kalifornien. Här finns då objekten Lancia Rally 037 Stradale 1983, Peugeot 205 Turbo 16 1985, Audi Sport Quattro S1 1985, Lancia Delta S4 Stradale 1985, Ford RS 200 (Evolution) 1986 och plus en icke Grupp B-bil Lancia Stratos HF Stradale 1975.
Ett tips om du åker dit, ta med den store börsen!
*
Trevlig midsommar!