Tänaks första WRC-seger, Meeke petas till Polen, Rådström stabil ”rookie”, Magdas första EM-poäng, Grahn och Robin toppade i Eslöv.

Igår fick både WRC från Sardinien, World /Euro RX från Hell och Bilmånsson Rallysprint i Eslöv stryka på foten till förmån för att få Silver-Kadetten ”race ready” till Midnattssolsrallyt. Alltså en söndag med meckande och för att använda ett slitet uttryck, vi börjar skymta ljuset i tunneln. Om jag säger som så, i går kväll passerades ”mm” i Vimmerby  och nu ska vi bara ta oss igenom ”erby”, sedan är det inte helt omöjligt att vi kan rulla ner från startrampen den 28 juni. Håll tummarna, för jag /vi vill väldigt gärna visa upp oss för alla som gjorde ”drömmen” möjlig…

*
Tänker inte heller uppehålla mig allt för mycket kring de stora internationella händelserna utgår istället från att ni följde detta i SVT under söndagen och därför redan har mycket bättre koll på detta än jag.BloggTänak
Dock måste jag gratulera Ott Tänak och Raimo Mölder till första WRC-segern efter över 70 starter. Ott har varit så nära så många gånger men nu lyckades han äntligen till det hela vägen. Men bara tolv sekunder efter kom så Jari-Matti Latvala vilket jag inbillar mig nästan måste kännas som en seger efter lite motgångar senaste tiden. Med poängen från helgen så är nu Latvala fyra och sist av de fyra som jag tror gör upp om guldet i höst. Överst då Sebastien Ogier, tvåa är Thierry Neuville och så poppade Tänak upp som trea före Latvala.
Tror också att glädjen stod hög i tak hos Toyota Gazoo Racing med alla tre bilarna i mål och där Esapekka Lappi gladde lite extra med att köra in som fyra. Ett tag ledde Juho Hänninen rallyt men kraschade (vill inte skriva som vanligt, men det är nära) tog sig dock tillbaka och blev sexa.

*
BloggÖstbergLider med Mads Østberg och Ola Fløene som länge var på pallen men tyvärr har man svårt att knyta ihop säcken, faktiskt fjärde gången i rad som tekniska problem eller punkteringar strular till det. Först punktering och sedan som avslutning kollapsade högerbakhjul på avslutande power stage. Något som fick WRC Fiestan att gå som Mads utryckte det ”som en krabbe”. Tappade två minuter men klarade ändå sjunde platsen före landsmannen Andreas Mikkelsen. Den här gången var det dock inget misstag från Mads som gjorde att det blev till att köra en ”krabbe” utan hjulupphängningen bara kollapsade när han bromsade.
– Med hjälp av en ”jekkestropp og noen kraftige strips” fick vi göra en nödreperation likt ”Safari Rally style” efter målet på sträckan för att kunna ta oss tillbaka till slutmålet, berättar Mads.
Med så mycket tekniska problem börjar Mads fundera på att ändra sina servicerutiner.
För att slippa fler problem måste vi kanske byta komponenter som är utsatta för stora påfrestningar lite oftare istället för att hoppas på att det ska hålla…
Nu laddar Mads om för Rally Polen om drygt två veckor och även om det är grus som i helgen så med helt annan vägkaraktär, från steniga ”kostigar” till blixtrande snabba ”Finlandsvägar”. Målsättningen är klar i Onebet Jipocar-Fiestan.
Självklart hoppas vi då kunna genomföra ett helt rally och inte bara första dagen med högt tempo och bra resultat!

*
BloggMikkelsenEfter detta är det lätt att hoppa över till ”nya Citroën-föraren” Andreas Mikkelsen som genomföre Sardinien ungefär som planerat med sin åttonde plats. Kanske trodde jag på lite ”Rekord Magasinet effekt” och en pallplats direkt men så blev det inte.
Intressant blev det när Yves Matton nästan direkt efter målgång avslöjade att nya krasch-kungen Kris Meeke petas i Rally Polen och ersätts nu självklart av Mikkelsen. Nordirländaren vann i Mexico men sedan har det mest handlat om avåkningar och nu menar Matton att han behöver en ”time out”. Något som enligt Matton på wrc.com, Meeke håller med om.
Efter flera besvikelser har vi bett Kris att ta ett steg tillbaka vilket han accepterat, berättar Matton.
Kris håller med om att detta är det bästa för teamet och jag vill passa på att tacka honom för hans förståelse.
Nu hoppas både Matton och Meeke att detta ska genom en chans att ”ladda om batterierna” och lätta lite på trycket inför Rally Finland där han har segern från 2016 att försvara. BloggMikkelsen2Att Andreas Mikkelsen nu får en andra chans är föga förvånande och jag törs nästan lova att Mikkelsen kommer att avsluta säsongen som permanent ”Citroën-driver”.
Ett andra rally kommer att ge Andreas möjlighet att dra nytta av sin första ”test” och därmed närma sig konkurrenterna, säger Matton och lägger till.
Dessutom är Andreas förtjust i Polen efter att ha vunnit där förra året…
I Polen kommer Craig Breen och Stephane Lefebvre att komplettera Mikkelsen i Citroëns ”line up”.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Italy Sardegna (ITA) - WRC 08/06/2017 to 11/06/2017 - PHOTO : @World

Att lämna Sardinien utan att nämna Dennis Rådström som i par med Johan Johansson slutade femma i sin andra J-WRC-tävling är så klart omöjligt. Man ska veta att Dennis är en verklig ”rookie” i de här sammanhangen med bara ett fåtal SM-tävlingar i ryggen. Konkurenterna däremot har de flesta redan kännt på internationell hetluft i helt annan utsträckning.
Det känns helt fantastiskt och jag är helt utmattad, konstaterade Dennis efteråt.
Som bäst var Dennis och Johan uppe på tredje plats och satte stadigt topp-tre tider plus en sträckseger med R2-Fiestan. En miss på en transport och en punktering gjorde dock att man föll tillbaka.
– Det var synd med punkteringen som vi tappade mycket tid på. Men vi kan inte begära mer, allt annat har gått enligt plan i helgen, menar Dennis och tillägger.
Vi har också visat att vi hävdar oss i det tuffa motståndet.
Dennis och Johan försvarar sin ledning i den interna rookie-cupen och befäster sin femteplats i mästerskapet. Spanjoren Nil Solans tog sin andra raka seger och drygar ut ledningen i mästerskapet. Nu väntar Polens snabba sträckor på värmlänningen
Vi ser fram emot Polen och vi ska fortsätta jobba på våra noter och vår fysik för att vara så väl förberedda som möjligt och även lära oss hur vi ska hantera olika underlag.

*
Över till Hell och rallycross och där börjar jag med Euro RX där vi har skånska intressen, Magda Andersson i Supercar och William Nilsson i RX2 International Series.BloggMagda
Magda gjorde Supercar-premiär i Barcelona och blev då utan poäng medan det redan i Hell ändå blev två poäng och en slutlig 15:e plats. Att det är skillnad att som i fjor köra en Touringcar med bakhjulsdrift och en Supercar har hon märkt.
Skillnaden är framförallt att det går så mycket snabbare. Inte bara bilen – allt går fortare, alla beslut och förare runt om, berättar Magda.
I TouringCar var jag duktig att minimera misstagen och hitta farten medan det i SuperCar inte är lika avgörande när marginalerna är mindre, här gäller det att lita på bilen och våga pusha det där lilla extra. Förut har jag till exempel aldrig använt handbromsen utan kört mer på spårval, här är körningen mer brutal…
I Norge blev det nu även en heatseger och formkurvan pekar uppåt för 18-åringen.
Jag är jättenöjd med min insats, speciellt idag, har börjat komma in bra i körningen och tog två starter vilket har varit ett delmål, avslutar Magda.BloggRbin
Ännu bättre gick det för kompisen i Marklund Motorsport Anton Marklund som körde in som tvåa bakom Robin Larsson och som även fortsatt leder Euro RX.
Målet var att förvalta ledningen och vara med i toppen och plocka poäng. Det känns otroligt skönt att vi inte bara lyckades ta poäng, utan även utökade EM-ledningen, säger en belåten Anton.

*
William Nilsson lyckades inte riktigt i lika bra i Hell som senast i SM där det blev seger. Nu blev det en sjätteplats i finalen efter tidstilägg.
Det känns ändå bra. Finalen gick inte riktigt som jag planerade, men så är det ibland och vi är ju trots allt i Hell. Jag hade kapacitet att komma på en bättre placering, säger 17-åringen.

*
BloggKristofferssonHos dom stora pojkarna var det Johan Kristoffersson som trots sin överkörda fot (!) lyckades ta ännu en seger och utökade sin ledning över försvarande världsmästaren Mattias Ekström med åtta poäng. Det var glatt hos PSRX Sweden efter detta även om Petter Solberg var ”pissesur” efter att hans norske ”vän” Andreas Bakkerud än en gång kört väck honom i semifinalen på hemmaplan. Men Johan däremot var helnöjd.
Det är fantastiskt, säger han.
Säger det än en gång men det här teamet är verkligen speciellt. Sättet som vi samarbetar på och skapar de här resultaten och idag var vår Polo GTI Supercar helt sensationell.
Med tredje segern på sex omgångar utökar PSRX Volkswagen Sweden sin ledning i team-mästerskapet i FIA World Rallycross med 81 poäng före Peugeot-Hansen.
Petter var förstås frustrerad efter Bakkeruds påhopp i semifinalen.
Det är naturligtvis en besvikelse att vi inte kunde fortsätta den otroliga sviten med två bilar i finalen, konstaterar han.
Måste säga att jag är så besviken över vad som hände i semifinalen, det här är andra gången den här killen (Bakkerud min anmärkning) kör mig av banan i mitt hemmarace. Jag vet inte vad annat jag ska säga om det här. Det är inte rätt!
Nästa chans för Petter att ”ge igen” blir i Höljes första helgen i juli.

*
BloggJockeI Bilmånsson Rallysprint blev det ännu en seger för Joachim Grahn och Michael Kjellgren och detta med samma bil som Jacob Madsen bara några timmar tidigare vunnit danska mästerskapstävlingen Anderum El Rally. Jocke kopplade greppet direkt och var snabbast i alla fyra heaten vilket inte var så konstigt då banan på Industrimårdået i Eslöv passade ”hästkraftstinna maskiner”. BloggRObin SAtt SMK Hörbys Robin Svensson/Sandra Wybrands (bild på Jocke och Robin från Henrik Åkeson)därför kunde bjuda motstånd med sin lilla 1600-kubiks Peugeot är mer än imponerande. Tvåa totalt, så klart bästa 2WD-bil och bara runt elva sekunder bak vinnaren visar att där finns en förare som verkligen utmanar om titeln ”Asfaltkung”. Nuvarande kung, Mats Andersson körde med sin R2-Opel Adam och med Claire Mole till sig en sjunde plats trots ett besök i rabatten. (bild från Lars-Göran Nilsson).
Danske fortåkande BMW-föraren Johnny Pedersen avanmälde sig till Anderum EL Rally men kom till Eslöv och körde in som trea, runt 15 sekunder efter Robin. Fyra slutade Rolf/Tobias Grybb från Hässleholm.Blogglundgren
Stabil Opel-seger i B-förarnas klass för ”Trimmat” genom Jörgen Lundgren som annars fick sämsta tänkbara start. När Jörgen körde av släpet brast en kulbult på Asconan som dock fixades så bra att det blev klasseger (bild från Team Latin Rally).BloggBjörn
I klassen ”Standard” var det för ovanlighetens skulle en Grupp E-åkare som toppade, Hässleholms Björn Hansson med för dagen ny kartläsare i Mazdan, Fredrik Knutsson (bild från Team Latin Rally). Näst bästa Grupp E-förare var Viktoria Lindh/Magnus Persson med ”Dödskalle-Golfen” och mellan de båda kom så bästa VOC, Peter Vestlund/Magnus Larsson.
I fajten ”med tre generationer Andersson” var det Frida som placerade sig bäst genom att bli trea i C-förarnas ”Trimmat”. Pappa Mats var näst bäst som sjua i A medan farfar Östen blev sist med en 15:e plats i samma klass som Mats.
Tävlingen blev för att vara en asfaltsprint ovanligt tuff med flera mer eller mindre kraftiga avåkningar. Hemmaförarna Anders Karlsson och Michael Håkansson har till exempel lite timmar i garaget innan nästa tävling…

*
BloggMadsenRedan har jag skrivit att Jacob Madsen och Line Lykke Jensen i sin comeback efter den vådliga Adam-kraschen vann på Fyn och Anderup El Rally. Nästan exakt minuten före Jan Becker med sin Subaru, klart imponerande. Man måste ändå betänka att både Jacob och Line Lykke fortfarande har sviter efter kraschen plus att detta var 4WD-debut.Bloggtom
Imponerade på Fyn gjorde även Tom Kristensson/Filip Wernefur som med en blott 140 hästar stark Adam Cup-bil satte resten av förarna i klass 4 på plats. SMK Hörby-föraren slutade sexa totalt bland de 41 som kom i mål och upp till bästa 2WD-bil, Martin Johansens asfaltraket Renault Clio Maxi 2000 hade Tom runt en och en halv minut (bilder Henrik Åkeson).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *