Patrik Flodin åter med Marie till höger och en rostig Mersa!
Patrik Flodin är ende svensk på plats när Argentinas WRC-deltävling drar igång i kväll. Som vanligt rattar han det ryska URT-teamets Subaru och målsättningen är att öka på den hitintills magra poängskörden i P-WRC-klassen.
Patrik kommer till start med en nygammal co-driver, Marie Andersson tar åter platsen till höger. När hans ordinarie co-driver var förhindrad att följa med tog numera Svenska Bilsportförbundets sportchef Maria Andersson chansen. Hon var med under de första VM-åren och ville nu uppleva gamla minnen.
– Jag fick ledigt och det ska bli fantastiskt roligt att åka med Patrik igen, säger Maria.
Under två dagar har man nu rekognoserat och skrivit egna noter.
– Det har gått jättebra. Förutom att rek-bilen la av så vi fick åka minibuss, skrattar Patrik i en intervju för SBF:s hemsida.
I dag fick jag mig en lite filosofisk tankeställare. Var på macken där en f.d. lyxbil/premiumklasse/Fläske-Mersa rullades in för kontroll inför besiktning. Bilen var en mörkgrön metallic värsting av CLK-typ med V-åtttan vilande under huven och med sifferbeteckningen 430. Alltså ett riktig ”autobahnlok” som när den var ny år 1999 kostade sina modiga 520 000 kronor. Själv äger jag en Toyota Corolla av samma årsmodell som ny kostade runt 120 000 kronor. Du fick alltså fyra Corollor för en Mersa plus att du kunde unna dig en lyxkryssning för fyrtiotusen om du hade lust.
Nu till dit jag vill komma, Toyotan är i stort sett i samma skick som för tolv år sedan. Någon repa här och där, en gummiring runt ena ljusinsatsen sitter lite på sned annars hel och snygg, plus alltid blankt papper hos Bilprovningen.
Men premiumklasse-kollegan är det annorlunda och något sämre ställt. Stora rosthål i framskärmarna, nästan obefintliga skärmkanter bak plus att koffertlåset lever sitt eget liv som på en öde ö. Ser ut att på något magiskt vis sväva fritt i luckan då all plåt runt omkring låset försvunnit. Fortfarande och lite stolt sitter Mercedes-stjärnan fast, trots rosten.
Frågan man ställer sig är om ingenjörerna nere i Stuttgart idag är stolta över sitt halvmiljonbygge? En sak måste man beundra, förmågan att plocka ut en halvmille för något som idag knappt skulle platsa i B-finalen i ett folkraceheat….
Ikväll väntar en av årets höjdpunkter, den årliga prestigefyllda Tipspromenaden i motorklubbens regi. Har precis varit ute och satt ut tipsfrågorna på lämpliga ställen. Väntar nu bara på att ”experterna” ska anlända för att briljera. Frågorna är tämligen enkla, t.ex. ” i vilken tävling tog Hannu Mikkola Audis första VM-seger” eller ”vilken SMK Hörbyförare är ensam om att ha vunnit Silverratten”, tämligen basic kunskap…
Som vanligt kommer jag att omges av dåliga förlorare som på alla vis ska försöka komma på mig, med att jag har fel svar på frågorna. Dom kommer aldrig att lyckas!