Storpublik på STCC-premiär, olycklig rallykrock, 25 4WD i Karlstad men bara 10 i Ljungby…

Jonas Lundin 2017-04-26/27 Test Knutstorp
Idag kom det jag väntat på sedan i lördags, publiksiffran från STCC-premiärenRing Knutstorp. VD:ns för STCC Jonas Lundin kunde glatt presentera siffror som visade på storpublik, 7 500 personer fanns på Söderåsens sluttning. Det var en nöjd Lundin med andra ord som redovisar sina starkaste intryck.

Kanonväder, 19 bilar på gridden i STCC, mycket media plus storpublik och det sportsliga upplägget under lördagen med warm up och tre heat i STCC.
Från början var det tänkt att 21 förare skulle köra STCC men sjukdom och tekniskt fel innebar att siffran stannade på 19 bilar. Nu jobbar man på att förbättra ytterligare och locka ännu mer publik framöver.
Speciellt att lyfta känslan i depån ytterligare samt alla kringevent för hela familjen och marknadsföringen av eventet.
Nytänket med tre heat för STCC-åkarna togs emot väl men Lundin är ändå inte främmande för att förändra om inte publiken uppskattar detta. Intresset från media har också varit stort, inte minst här nere i Skåne. Det har skrivits och pratats mycket om STCC i tidningar, radio och TV inför och efter premiären. Hur viktigt är det för er verksamhet?
Media är helt avgörande. Lite tillspetsat kan man säga att syns vi inte där så finns vi inte.
Så sant Jonas och en sanning som du skulle försöka överföra på fler grenar i motorsportens träd…

*
Kan inte hjälpa att jag tycker det är synd att Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen inte samkör sina kalendrar bättre än vad som är fallet 2017. Nu till helgen krockar Ljungbys SSRC-comeback Midsommardansen med nya värmländska SRC-tävlingen Rally Biltema. I slutet av augusti eller den 26: är det krock igen då det i Åtvidaberg körs Gruvrundan medan man i Skillingaryd släpper iväg bilarna i Skilling 500. Runt en månad senare är det återigen kollision med Asarums MS och Rally Blekinge när SRC samtidigt i nordöstra hörnet av Småland kör Badhotelletrallyt.
Nu hävdas att de båda cuperna inte vänder sig till samma tävlande men där tror jag man från båda håll gör det lite för enkelt för sig. Kan istället tänka mig att förare i gränslandet norra Småland och dom från de sydligare delarna av Väster och Östergötland är lite kluvna, vilken serie ska man välja? För en skåning är valet enklare och där är SSRC det naturliga valet då deras tävlingar även samkörs med Rally-DM. Men jag kan tänka mig att det finns förare som skulle kunna tänka sig att köra båda cuperna om möjligheten hade funnits…

*
Ska man döma av antalet anmälda så är det onekligen värmlänningarna som dragit det längsta strået och i Karlstad är 216 anmälda medan man i Ljungby ”bara” kommit upp i 150 bilar. Arrangören av Rally Biltema, Carlstad Rallyclub har egentligen fler anmälda än vad man satt som övre gräns.
Men alla får starta, vi gallrar inte, meddelades det under helgen från arrangören.
Ett positivt besked, det visar att intresset fortsatt är på topp och i år bjuder cupen också på nya tävlingar, blir ett spännande år, säger Jeremias Ericsson från cuporganisationen.
En sak som skiljer mellan de båda tävlingarna är antalet 4WD-bilar och i Ljungby är där tio sådana anmälda medan det i Karlstad finns 25 ”fykrafsare”. En av dessa är fjolårsvinnaren Björn Adolfsson med sin R5-Peugeot berättar Jeremias. Men där finns fler tunga namn menar han.

2003 05 23 Per Carlsson tv. visar sin chaufför Tobias Johansson tidkortet som visar att man hänger med toppåkarna i South Swedish Rally. Bild. Tommy Svensson

Mot sig har han namn som Eddie Hörbing, SM-vinnaren Jacob Jansson, f.d VM -åkaren Tobias Johansson (bilden från SSR 2003 med kartläsare Per Carlsson) men också SVT´s motorexpert Jonas Kruse med skånske kartläsaren Håkan Ekholm och hårt satsande ”veteranen” Stig Andervang!
Bland 2WD-åkarna är det vinnaren i Majpokalen, Fredrik Eriksson och snabba Östgötarna Daniel Wall och Daniel Damberg som har lite favorittryck på sig.
Men även Johan Carlsson, Johan Holmberg och Emil Karlsson och lovande stjärnskottet Elias Lundberg är tunga namn…

*
I Rally Biltema kör även 1300 Rallycup de 45 kilometerna specialsträcka uppdelat på fem sträckor och ”Sukka-cupen” går ut först i mastodontfältet. Först ut är cupledaren Ola Strömberg men”ungtupparna” Robert Andersson, Marcus Morén och Joakim Rydin jagar
Ola Strömberg och 1300 Rallycup vill slå ett slag för insamlingen till Barncancerfonden. Ola skriver, ”Vi i 1300RallyCup vill tillsammans med HiQ även passa på att påminna om att ni kan gå in på nedanstående länk och skänka en slant ihop med oss till barncancerfonden och till slutet av 30-årsjubileumsåret hoppas vi att vi nått målet på 100000:- https://www.barncancerfonden.se/1309422961/”.

*
BloggStoffeI Ljungby körs nästan på kilometern lika mycket special som i Värmland.
Först ut är ”Sveriges flitigaste rallyförare Victor Hansen, SMK Hörby som denna gång låter Volvon stanna hemma och istället luftar Polon, berättar Mats Bergman SSRC.
Bland de tio 4WD-åkarna får segermaskinen från Vinslöv Stoffe Nilsson (bilden) för dagen med Daniel Mörn Edorsson i högerstolen finna sig i att vara storfavorit efter sina två raka cupsegrar.
Paret utmanas främst av Robin Adolfsson och västgöten Bengt Abrahamsson, menar Bergman.
I 2WD-klassen är det Robin Sandberg som övertar Stoffes roll som favorit efter sina likaledes två raka segrar, menar Bergman.
Men både Mattis Olsson, Gullabo och Kristian Johansson, Kind vill nog blanda sig i tätstriden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *