Fredrik Åhlin och Oscar Solberg vann BRC-premiären, Grahn punkterade i Holland, Loeb utklassade med 20-åring och när Chuck Berry var i Åhus.

Vilken premiär det blev för Fredrik Åhlin med nya kartläsaren Torstein Eriksen och ny bil, R5 Skoda Fabia den mixen gav seger i första deltävlingen av det Brittiska Rallymästerskapet, Brick & Steel Border Counties Rally. I ett tufft och svårkört rally med massor av regn var det en stabil insats från ”Freddie” som la grunden till segern.
Jag och Torstein hade planen klar, att köra oss in i rallyt utan stress och press, berättar en glad vinnare efter målgång.

Rhys Yates Ford Fiesta R5

Vi siktade på en pallplats och här står vi med vår första totalseger tillsammans!
Så klart var även temachefen i CA1 Sport, Martin Wilkinson lika nöjd han.
Jag har aldrig tvivlat på Fredriks speed och nu med nya bilen visar det sig att han verkligen fått alla pusselbitarna på plats.
Wilkinson berömde även Åhlins iskyla trots att det var så svåra förhållanden.
Det var en mycket fokuserad och glad Fredrik från start till mål trots att hans konkurrenter försökte stressa honom under rallyt höll han huvudet iskallt. Hela teamet är grymt glada över helgens seger!
Åhlin inledde med att vara på topp-tre efter fredagens inledande sträckor och ökade sedan tempot i dagsljus. På sträckorna fem och sex la han i en ännu högre växel och efter detta var det bara att säkra avståndet till de hårdast uppvaktande Tom Cave och Osian Pryce.
Där finns mer att hämta från Skodan vilket är positivt eftersom vi redan nu var ”ganska snabba”, menar Fredrik.
Vi kommer att fortsätta med en smart inställning, vara försiktiga men målmedvetna och hela tiden tänka på att vinna mästerskapet!
Kunde inte bett om en bättre start, det kommer att bli ett bra år.
Tvåa blev Tom Cave men hela 38 sekunder efter den DMACK-försedda Skoda Sverige/Leo Vegas ”Vinnar-Fabian”. Cave körde R5-Fiesta i likhet med trean Osian Pryce som var över minuten efter Åhlin/Eriksen.
Med detta i ryggen hoppas man att det nu tas krafttag från alla inblandade så att vi får se trion Åhlin-Eriksen-Skoda i resten av årets Rally-SM. Vid en snabb blick kunde jag inte se att någon SM-tävling som krockade med BRC så snälla, jobba på detta!

*

Seger blev det även för Oscar Solberg och Patrik Barth i Junior-delen av BRC. Inte bara full pott bland juniorerna utan Oscar var även bästa 2WD-bil med sin Ford Fiesta R2T. Tvåa slutade irländaren Dean Raferty och trea kom nordirländaren William Creighton.
Riktigt bra att komma i mål i vårt allra första BRC-rally och sanningen att säga, jag trodde aldrig vi skulle kunna vinna direkt, avslöjade Solberg belåtet.
-Han berättar hur svåra sträckorna var med massor av stora stenar på de skotska grusvägarna. Att inte köra punktering var väldigt viktigt.
Nu ser han och Patrik fram emot resten av serien och målsättningen är enkel.
Vi ska försöka köra så snabbt vi kan och även ta så mycket poäng som möjligt.
Känns onekligen som en bra målsättning om man kör rally…
Nästa deltävling i BRC är Valborgshelgen 29-30 april och då är det dags för Pirelli Carlisle Rally.

*
BloggGrahn2Fram till sträcka elva i premiären av FIA Benelux Rally Trophy, holländska Zuiderzee Rallye var enda svenskarna Joachim Grahn/Rickard Nilsson bra med och låg femma totalt med R5-Fiestan. Men säg den glädje som är beständig?
Någon kilometer efter start sladdade vi i en trottoarkant med vänsterbak och det blev inte bra, berättar notläsande Rickard.
Punktering plus att fälgen knäcktes gjorde att vi fick stanna och byta hjul. När så sträckan var nästan två mil lång och hjulet pekade rätt ut valde vi att åka direkt ill mål och ta maxtid.
Efter en heroisk insats av mekanikerna fick man ihop bilen men vänsterbak var långtifrån frisk avslöjar Rickard.
Provade att köra sträcka tolv men det kändes alltför riskabelt så på sista sträckan, samma som vi åkte av på valde vi åter att ta maxtid.BloggGrhan1
I mål blev det ändå en tredje plats i FIA-cupen och en drös värdefulla poäng medan totalplaceringen blev blygsammare, 22:a bil i listan.
Trots att det blev som det blev så var det en häftig upplevelse och vi kan verkligen rekommendera svenska förare att prova på den här rallyserien, uppmanar Rickard.
Rallyt dominerades totalt av hemmaföraren Jasper van den Heuvel som vann i stort sett alla sträckorna med sin Mitsubishi EVOX i R4-skick. Men när man klockade in för tidigt vid en av de sista tidkontrollerna ådrog man sig en minuts straff och rasade därför ner till tredje plats. Istället var det Skoda-åkaren Hermen Kobus i en R5-Skoda som vann, 13 sekunder före Christian Riedeman medan Heuvel, trots en minut extra bara var 21 sekunder från segern.BloggKivck
Bästa nordbor blev nu dansken Steen Andersen/Mie Petersen, femma totalt medan landsmaninnan Jeannette Kvick (bilden) satt som co-driver hos holländaren Henk Bakkenes i dennes Mitsubishi. För den kombinationen blev det en nionde plats totalt. Sist av de nordiska deltagarna blev Carsten Jensen/Michael Fasterholdt, 18:e totalt. Hässleholms GP-vinnaren 2016 Brian Madsen/Ole Frederiksen fick ett kort rally med den tuffa Peugeot 306 Maxi när ett hjullager gick sönder tämligen omgående.
Näst deltävling i cupen körs den 4-6 maj i Tyskland med Rallye Sulinger Land.

*
Dit åker även SMK Hörbys Tom Kristensson/Henrik Appelskog då detta även är deltävling två i ADAC Opel Rallye Cup. Premiär för detta är Hessen Rallye Vogelsberg 7-8 april. Inför denna valde Tom att i helgen köra lite test på Ljungbyhed Motorpark med sin ”Tränings-Opel Adam” men tyvärr under tråkiga väderförhållanden.BloggtOm Redan kommande helg blir det lite av comeback för ”Der Volvo-Drifter” när han lånar AP Däckservices vassa Grupp H 940 för att skjutsa runt en viktig sponsor i Bilsportrallycup-premiären Anderslövsrallyt. Att Tom är glad för detta går inte att betvivla.
Tusen tack till AP Däckservice för förtroendet och att ni förgyller en dröm det finns bara ett ord att beskriva det hela, brutalt och älskar rally!

*
Det blev ingen målgång för Kalle Rovanperä i italienska mästerskapstävlingen 40º RALLY IL CIOCCO. Officiellt utgick den finske talangen efter sträcka åtta.
Tufft var det även för hemmaföraren Paolo Andreucci, R5-Peugeot som vann nio av de 17 sträckorna och ledde fram till två sträckor kvar att köra. Hit men inte längre och istället var det Simone Campedelli som gick upp i ledning och vann. Tvåa och även han i en R5-Fiesta var Rudi Michellini, dock över två minuter bak.

*
BloggLoebAtt Sebastien Loeb är en av vår tids allra största förare är där väl ingen som ifrågasätter. I helgen satte man en 20 år gammal Peugeot 306 Maxi Evo2 i legendens händer för start i franska Rallye Haute Provence. Motståndet bestod av flera inhemska toppförare i både WRC och R5-bilar men inget som ”Seb” brydde sig om. 306 Maxin och han var snabbast på sju av de åtta sträckorna och segern var aldrig hotad…

*

Idag eller var det i går, lämnade en av våra allra största musiker/artister scenen för gott och då tänker jag så klart på Chuck Berry. Få är väl så intimt förknippade med rockmusik som ”Chucken” och som dessutom gjort massor av bilrelaterade låtar, där ”Maybelline” är min solklara favorit.060125 Chuck Berry i slutet av åttiotalet. Bild. Tommy SvenssonFinns kanske en del som glömt bort att Mr Berry även spelat i vårt hörn av världen och det var i slutet av 80-talet som han äntrade scenen i Åhusparken. Så klart var Kristianstadsbladet på plats för att föreviga legenden på skånsk mark men det började inte bra. När ”Chucken” anlände i den vita limousinen lätt ”beskänkt” av starkare drycker  kunde han inte se havet från Åhusparken. Därför beordrades chauffören att köra till något ställe där detta kunde låta sig göras. Efter en stund fick ”the driver” instruktioner och begav sig mot Åhusstrand eller som det då kallades ”Kantarellen”. Inte heller detta gjorde passageraren nöjd då där från parkeringen var en bit ner till havet. När det dessutom var mörkt så var inte hans önskan uppfylld. Ny order till framsätet.
– Drive down on the beach!
Chauffören vågade inte något annat men där blev tog det slut, sandstrand plus tung amerikanare är ingen bra kombination och man körde fast nästan direkt. Minns inte riktigt vad som hände sedan, vill minnas att Chucken hämtades av någon från parken medan ”limmon” fick dras loss med bärgningsbil. Så gick det till när Chuck Berry var i Åhus…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *