Rallyentusiasten ”Sillefallarn” har gått bort, Fredrik Åhlin i BRC-test, två nya Golfer till STCC och finske Saku kör på Österlen!

Den vane Motorbloggen-läsaren märker så klart att dagens upplaga kommer ovanligt sent på dagen. Än en gång har nyhetschefen lyckats få mig att känna hur en flipperkula känner sig och det är först nu jag hittar minuterna för att knåpa i hop en text. Dock blir det en något kortare blogg än vanligt.

*
BloggSillefallarnBörjar med en trist nyhet, den store rallyentusiasten Tommy ”Sillefallarn” Andersson har gått bort efter en tids sjukdom. Sillefallarn var kanske mest känd för att ha en så gott som komplett samling ”WRC-Focusar” i garaget plus massor av andra klassiska rallybilar och för att i alla tider stöttat många unga rallytalanger. En av de som gått allra längst är Pontus Tidemand som han tidigt upptäckte och på olika sätt sett till att han i dag sitter i en fabriks sits.
Själv lärde jag känna honom i mitten på 90-talet när han klev in som sponsor åt SMK Hörbys dåvarande SM-åkare Bengt-Göran Bergstöm. När ”Be-Ge” deklarerade att han inte orkade med allt jobb med att ro ihop en SM-säsong och sålde bilen, klev Sillefallarn in på scenen. Han erbjöd Be-Ge att köra en av hans två Mitsubishi Galanter, fabriksbilar båda två och med dåtidens mått riktiga värstingar. Samarbetet blev fruktbart och förlängde Be-Ges karriär med något år.
Nu har dock Tommy parkerat för gott och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att hela Rally-Sverige sörjer att en äkta entusiast alldeles för tidigt gått i mål….

*
BloggmadsInte bara barnvagnskörande för Mads Østberg han och Ola Fløene hinner även med att testa nya WRC-Fiestan inför Tour de Corse om två veckor lite drygt. Mycket jobb men man gör hela tiden stora framsteg berättar Mads.

*
BloggFredrik 1I helgen är det dags för premiär i Brittiska Rally Mästerskapet, BRC med ”Border Counties Rally” som startar i Jedburgh. Runt 120 startande där Fredrik Åhlin och nya kartläsaren Torstein Eriksen är ett av dessa. Extra spännande at ta sig an vinnarbilen nummer ett i R5-klassen, Skoda Fabia som han fått möjlighet att tävla med tack vare sponsorerna Leo Vegas och Skoda Sverige. Nu leker livet för den 25-årige värmlänningen.
Vi skall köra för Mästerskapstiteln och inte glömma att ha roligt på vägen, säger Fredrik efter tester bland annat i Skottland.
– Har dels kört en tvådagars test hemma i Sverige och kommer även att köra en test med teamet som nästan är på hemmaplan för CA1 Sport med teamägare tillika teamchef Martin Wilkinson.BloggFredirk2

Vi tror att hela paketet med den nya bilen och nya kartläsaren Torstein kommer att ge en energikick till Fredrik och oss som team, menar Martin Wilkinson.

*
BloggAhlbergHar skrivit det förut, vinden har verkligen vänt för STCC sedan man förnyat med att köra enligt TCR-reglementet. Senast att avisera start i STCC är dragracingstjärnan Micke Kågered men så klart inte med någon ”Top Fuel-bil”. Micke ska inte ens köra själv utan för detta har engagerats V8 Thunder Cars-förarna Andreas Ahlberg (bilden) och Peter Möller och bilarna som de ska tävla med är Volkswagen Golf GTI TCR.
Målsättningen med teamets medverkan är solklar.
Vi ska fortsätta vår resa mot den absoluta toppen och är med för att leverera, säger Kågered som även förklarar varför han byter från V8 till STCC.
Vi har gjort en fantastisk resa de sista åren i V8 Thunder Car och etablerat oss väl, men nu när TCR introduceras i Sverige vill vi självklart vara med från början. Reglementet är lockande och vi ser väldigt ljust på framtiden för STCC och skandinavisk racing.
Nu ska han enbart jobba som teamchef i STCC och i den andra karriären som dragracingförare blir det en fortsatt EM-satsning i dragracing och ”värstingklassen” Top Fuel Dragster där han så sent som 2015 erövrade sitt senaste EM-guld.
Satsningen i STCC sker i samarbete mellan Micke Kågered Racing, Peter Möller och Dalecarlia Engineering, som är Andreas Ahlbergs team.

*
BloggMaljaMer racing men utan tak och med friliggande hjul och Gustav Malja har avslutat det första av två försäsongstester inför årets upplaga av nyligen omdöpta FIA Formula 2 Championship (Formel 2), tidigare GP2. Testerna har skett på Formel 1-banan Circuit de Barcelona-Catalunya, där det 20 man starka Formel 2-fältet inledde förberedelserna inför årets säsong med tre dagars officiella tester under måndagen, tisdagen och onsdagen.
Malja, som tävlar för det spanska toppstallet Racing Engineering körde sammanlagt 189 varv runt den 4.655 km långa banan utanför Barcelona och noterade som bäst en fjärdeplats i resultatlistan i ett av de sex pass som kördes.
Först och främst är det otroligt skönt att äntligen vara tillbaka i bilen, säger Gustav Malja.
– Det har varit ett väldigt långt uppehåll sedan finalen i Abu Dhabi i november, men jag tycker att jag kommit in förvånansvärt snabbt i körningen här i Barcelona.

*
Trillar fortfarande in nya namn i anmälningslistan till SSRC-premiären Simrishamnsmixen. Nu har man även fått internationellt deltagande då 61-årige finnen Saku Vierimaa anmält sig med en hyrd WRC Ford Focus-02. Vid sin sida har Saku britten Duncan McNiven och för dom blir det andra starten för året, årspremiären skedde i Hankirallyt där paret slutade tvåa i klassen. Spårade Saku tillbaka till 1983 där han verkar ha gjort debut med en Ford Escort RS 2000. Under åren har ha näven varit flitig gäst i East Sweden Rally men då har det varit med en Mitsubishi.
Säker massor av nyheter som jag glömt i dag men nu har flipperkulan flyttat in i skallen så det snurrar mer än vanligt. Därför sätter vi punkt här och hoppas på en något lugnare fredag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *