Kalle R. kör ”SM” som 17-åring, ingen SM-premiär för Grahn, förslag på nytt Klassiker-reglemente och MSR ännu bättre 2017!

En stor finsk rallynyhet släpptes idag när Finska Bilsportförbundet AKK ger Kalle Rovanperä dispens att som 17-åring delta i årets ”SM” i detta fallet inte svenska utan Finska Mästerskapet. Kalle kallar detta så klart ”great news”, att få köra på hemmaplan. Bilen blir den R5-Skoda som han tidigare använt.

*

Joachim Grahn och Rickard Nilsson, Simrishamns MK testar WRC-Focusen inför Sprint SM.

I dag var det planerat för ett snabbesök hos Joachim Grahn i Åhuskärr inför SM-premiären i Söderhamn där han och Rickard Nilsson var anmälda med R5-Fiestan. Men det blev inget besök hos Jocke och inte heller någon start för skåningarna i SM-Sprinten.
Väntar på motorn som är hos M-Sport, förklarar Jocke.
Därför har vi tvingats avanmäla oss!
Han berättar också att WRC-Focusen inte har alla delar för vinterrally och att köra utan en perfekt bil vill inte Jocke.
Nej det är ingen mening och vill gärna få mer mil i R5:an inför resten av året. Då tänker vi oss att köra mer med denna och då kanske mest utanför Sverige, avslöjar Jocke.
Han är inte ensam om att avanmäla sig och så här långt följer dessa i hans hjulspår. Nr 13 Christoffer Jacobsson, Gotlands MF, Nr 46 Ulf Pettersson, Katrineholms MK, Nr 47 Kjell Sandberg, Haninge MK, Nr 64 Jocke Halvarsson, Ljusdals MS, Nr 75 Pär Nordahl, MK Ratten Torsby, Nr 104 Christer Nilsson, SMK Hälsinge samt Nr 130 Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby.

*
När jag gjorde comeback i rallyskogen 1997 var det, så klart med en Opel Kadett från 1965. En bil som köptes under motorklubbens årsfest, ganska sent på kvällen dessutom och som då stått still i några år. Kadetten var i halvbra skicka, Bilstein-dämpare fram (en satt dessutom fast), original GM-produkter bak. Originalmotor och transmission, skyddsplåt, bälte och ”halvbur” var det som jag och Roland Brorsson tog oss an TV-Svängen med samma år. Resultatet i det som då hette ”Veteranklassen” behöver vi inte snacka om och inte heller i årets andra tävling, Ravlundasprinten. Här delade jag och Roland bil och tro det eller ej men han var faktiskt snabbare. Tror att det var hans bättre kontakt med sträckpersonalen som var avgörande i den frågan…
Under vintern tog så hovmekaniker Christer ”Eken” Ekelöf sig an Kadettens inre sjukdomar. Ismail Bakirci byggde frambur, Östen Andersson gick över motorn och på våren var det en helt annan bil vi snackar om. Resultaten blev också bättre och bitvis hade vi faktiskt häng på de då så snabba Saab Sportarna. Under åren fram till Simrishamnsmixen 2004 blev det faktiskt också några segrar i de då befintliga ”veteran och klassikercuperna” i Sydsverige. Men i den fruktade Gylleboskogen tog det roliga slut och till hösten samma år var så efterträdaren färdig. Grejorna hade då med ”Ekens” hjälp flyttats över till en helt rostfri ”enägar-bil”, en Laupiz Blau från 1964 och sedan rullade det på fram till Asarum 2010 och resten är så att säga Kadett-historia.
Varför skriver jag nu detta jo därför att Björn Ask och styrgruppen för ”Nationell Historisk Rallysport” tycker att kostnaderna för att köra klassisk rallybil skenat iväg något alldeles oerhört. Deras inlägg kommer lite längre ner men 1997 har jag för mig att vi följde bilens ”ID-handling” vad gällde allt som hade med effekt, transmission och annat som har betydelse för tiderna på sträckorna. I Kadettens fall var det enda extra som var tillåtet, att montera kylargardin vilket vi inte ens funderade på att ”trimma upp med”.BloggKadett

I övrigt var det mesta fritt och detta fungerade hur bra som helst. I mitten på 2000-talet kom så förslag att skrota vårt nationella reglemente och istället följa FIA:s Appendix K-regler. Trots mycket protester gick förslaget igenom. Därmed förpassades en icke föraktlig del ”klassiker” som var omöjliga att bygga om, till den eviga vilan i diverse garage. Något som också fick direkta följder i antalet startande i vanliga tävlingar. Rallyklassikernas cuptävlingar berördes inte fullt ut då det var här som de ivrigaste ”FIA-anhängarna” fanns. Nu är ju läget som det är men med detta nöjer sig inte Ask & Co utan har istället skissat på ett nytt förenklat, läs billigare reglemente som man nu lämnat in som Motion till Svenska Bilsportförbundets årsmöte i april. Här skriver Björn. ”Likt fågel Fenix gnuggar vi på också med vårt regelförslag för inledningsvis nationell historisk rallysport. Benämnd SHR (Svenska Historiska Rallyserien). Som du säkert vet, har vi visat SBF med dess utskott att man farit med osanningar hela tiden och bl.a infört brukandeförbud på samtliga rallybilar förutom Standardrallybilar utan några som helst anledningar. Gång efter annan har vi visat hur, i grund och botten man misshandlat sporten och dess utövare. Att folk inte protesterar mer skarpt kan nog förklaras med den enskildes insats ekonomiskt, man vill inte riskera sin investering tror vi.
Dock har vi ett massivt stöd på våra idéer pga att den gjorda investeringen inte ”försvinner” med ett införande /sanktion av regelverket. Dessutom främjar det här regelverket bredden som är så viktig och kapar kostnader rejält om den enskilde vill detta själv. Inte en nog så viktig detalj i dessa tider. Vi har nu jobbat konstant med detta i över 4 år med att försöka övertyga SBF med dess utskott / styrelse men det ända vi möts av hela tiden är prestigefyllda motkommentarer trots att vi bevisar motsatsen hela tiden. Förutom en mängd med möten, telefonmöten, 1000-tals mail så har vi tvingat ordförande och förbundsdirektör till riksdagen för att ge förklaringar till en riksdagsledamot för moderaterna som är ansvarig för sport och idrottsfrågor. Vi har även sett till att dessa herrar ska infinna sig på ett möte (nästa vecka) med en annan organisation som jag inte kan/ska namnge riktigt ännu (men snart) som är ytterst angelägen om att organisera bilsport och rallysport i synnerhet. Vi har även visat att denna organisation är betydligt större än vad SBF är och har muskler att driva igenom det hela (nej, inte SMA eller dylikt). Trots alla dessa insatser så är responsen enormt dålig för att inte säga rent bedrövlig. Vi har nu ledsnat rejält och resultatet blir att vi tvingats motionera till årsmötet. Motionen ska nu gå ut till landets samtliga klubbar för yttrande.”.

*

????????????????????????????????????

Vad känns naturligare efter detta än att hoppa över till klassikeråkarnas stora råliga happening KAK Midnattssolsrallyt som arrangören nu konstaterar blir ”Större och bättre”. I fjor ( vinnaren Kenneth Bäcklundh på bilden) flyttade man från Västerås till Vimmerby för att få en kompaktare bana och möjligheten att göra rallyt till en ännu större folkfest. Något som Lars Jonsson, projektledare menar att man lyckades med och nu utvecklar ytterligare
Det var ett riktigt lyckat arrangemang, både som tävling och som folkfest. Tävlande och publik kommer både att känna igen sig och bli glatt överraskade av förbättringarna.
Nytt för i år är att de tävlande kommer att bjudas på delvis helt nya sträckor och kanske det allra viktigaste, antalet som får lov att köra kommer att ökas.
Vi fick säga nej till många intresserade och därför har vi beslutat att utöka antalet startande till 200, berättar Jonsson som redan fått intresseanmälningar till rallyt.
Vi har fått seriösa förfrågningar från stora delar av Europa och även från Afrika och Sydamerika. Lägg till det alla duktiga nordiska förare och årets tävling kommer att bli den mest spännande hittills.

070627 Bromöllaparet Jårs och britta damberg kollade karatn för säkerhets skull innan start. Bild. Tommy Svensson
Låter hoppfullt för om jag räknar rätt, den elfte upplagan av det som Jårs och Britta Damberg med blod, svett och tårar väckte till liv 2006…

*
BloggCooperÄnnu mer klassiskt då Rally Monte Carlo Historic startade i onsdags med målgång den 1 februari. Som vanligt med enormt intresse och flera hundra startande. En speciell start gör Rauno Aaltonen som för 50 år sedan vann Rally Monte Carlo med sin röd/vita Cooper S och som i år tar sig an tävlingen med Hans Sylvan i högerstolen.

*
BloggDahlgrenLite racing får det också bli och då att STCC-stjärnan Robert Dahlgren tappar ner på tävlandet, Volvoföraren har fått jobberbjudande utanför racingen och ett erbjudande han inte kunde tacka nej till. Till tidningen Norran säger Robert
Det har gått väldigt fort. Jag blev uppringd och blev inbjuden till ett möte med Norrlands Bil. Jag fick ett så spännande erbjudande om en tjänst att jag tackade ja på stående fot. Magkänslan sa att det kändes helt rätt.
Att han lämnar Polestar kom för de allra flesta som en överraskning men beslutet betyder inte att han lägger av med racingen helt.
Nej, absolut inte. Men det har gått så fort att det här måste få sjunka in ett tag först. Sedan får vi se vad som händer. Det ska passa ihop med allt annat också, berättar Robert.

*
Måste även återkoppla till Ola Strömbergs initiativ på Facebook där han uppmanar Motorbloggsläsare att hjälpa till att förverkliga min dröm om att en gång ha en Opel Rally Kadett i mitt garage. Jag kan lugnt konstatera att Ola har ett hjärta som om möjligt är ännu större än hjärnan och kan inte riktigt finna ord för att beskriva den lavin han satt i rullning. Nu är det långt till målet men för mig spelar detta mindre roll, det som spelar roll är Ola och alla ni andras enormt varma känslor som gör mig tårögd. Engagemanget berör mig långt in i hjärterötterna och där finns nu redan en Silvergrå Rally Kadett. Att bilen sedan med största säkerhet (utgår från att det finns mer behjärtansvärda ändamål att lägga pengar på än detta…) aldrig kommer att fysiskt parkeras i mitt garage är oväsentligt. I mitt hjärta står Kadetten där redan. Men där är väldigt trångt inne för alla ni finns där också. TACK!!!!!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *