Ännu oklart vad Mads kör, skåningar anmälda till Rally Sweden, Sainz rullade, Theorin fick stipendie och Møller bil fortsätter med racing.
Fortfarande har ingen bekräftelse nått mig angående Mads Østbergs WRC-planer för 2017 och inte heller något om vad som händer med DMACK-teamet i WRC. Så här mycket är klart att ingen av de båda finns med i premiären Rally Monte Carlo och inte heller så här långt anmälda till Rally Sweden. Mads har ju dock lugnat alla med att till Värmland kommer han, så frågan är bara i vilken bil? Kanske det blir så att det blir DMACK och Mads som ingår giftermål och då är plötsligt puzzlet lagt…
*
Ingen större anstormning med anmälningar till Rally Swedens WRC-del där det fortfarande bara är två fabriksteam anmälda, Hyundai och Toyota. Nu kommer så klart M-Sport och Citroën endera dagen och sedan lär det fyllas på med även fler WRC2-förare. Det ryktas om Teemu Sunninen, fjolårets tvåa i serien att han ska komma till start och då troligen med en Skoda precis som i fjor.
Kul var att få se ett helskånskt ekipage i listan, Anders ”Rallyshoppen” Åberg med Björn Johnsson i högerstolen tar sin nya R2-Peugeot direkt från SM-Sprinten i Söderhamn till Karlstad. Hässleholmaren som tidigare i höst aviserade att det var sluttävlat, sålde sin gröna asfalt-Peugeot men ändrade sig och verkar nu mer rallyladdad än någonsin.
Bland dagens nya namn på listan finns även Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson med R2-Fiesta och så gör Anders Grøndal/Roger Eilersten sällskap med Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen i WRC2. Gröndal i Fiesta och Veiby i EVEN Management/Printsport Skodan.
Frågan är om dom får sällskap av Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson som idag visar upp hur R5-Fiestan ser ut i 2017-års kostym. Premiärvisning blir nästa helg när NM drar igång med Sigdalsrally.
*
Dakarrallyt är som bekant inte ”my cup of tea” men kan inte undgå att rapportera att Carlos Sainz är ute ur leken efter en minst sagt brutal rullning med sin Peugeot 3008 DKr. Varven kunde jag inte räkna men det tog slut i botten på en ravin och efter detta mådde inte bilen så bra. Spanjoren linkade till mål på sträckan men vid servicen var det bara att konstatera att bilen var skrot och rallyt över. Sainz själv klagade över smärtor i ryggmusklerna och även om bilen kunde fixats till, hade nog inte chauffören klarat av att fortsätta.
Även Nasser Al-Attiyah hade problem, ”kortade” sin Toyota Pickup och då försvann även höger bakhjul. Även han försökte fortsätta med co-drivern som ”burkslav” hängande vänster fram för att kompensera när bilen blev ”3WD”.
Leder rallyt gör en annan Peugeot-åkare Cyril Despress som lyckats undvika allt ”klydd”…
*
Östgötska rallyentusiasten Berndt Carlsson brinner som nästan ingen annan för sin sport och ger varje år ut en almanack med nostalgiska rallybilder. Överskottet från försäljningen går till en ung lovande förare och i år blev det nya Suzuki-föraren Marcus Theorin som får ta emot Berndts stipendie på 12 000 kronor.
– En 23 årig kille som har imponerat på mig sedan Marknadsnatta 2012, ger absolut allt i varje situation, fram, bak eller 4-hjulsdrift har ingen betydelse, motiverar Berndt sitt val.
Kan bara hålla med och den här uppmuntran var klockren till numera Nykvarnboende smålänningen Theorin som dock håller fast vid Skillingaryds MK som klubbadress.
*
Man kan väl vara ärlig och konstatera att när det kommer till rally är Norge oss idag helt överlägsna om man snackar förare internationellt. När det däremot kommer till racing är det precis tvärtom där kan vi slå oss för bröstet med Marcus Ericsson, Mattias Ekström, Felix Rosenquist och Tomelillabröderna Jimmy och Joel Ericsson för att nämna några. Därför är det kul att se att norska Møller Bil Motorsport fortsätter i tyska VLN-serien och detta för tionde året. Man ska köra i nya TCR med Audi RS 3 LMS.
– Møller Bil Motorsport har vært en suksesshistorie i ni år, og vi ønsker å videreføre denne satsingen som gir en unik mulighet spesielt for både nye fagarbeidere og erfarne mekanikere til å oppleve teamarbeid i et profesjonelt racingmiljø. Spesielt spennende er det for de rundt 20 gjestemekanikerne som får lov til å være en del av racingteamet hvert år. Vi er heldige som har gode samarbeidspartnere med på laget og med så gode resultater som vi har hatt i år gleder vi oss stort til årets sesong, sier direktør i Møller Bil, Arne Lorvik.
Förare i Audin blir Håkon Schjaerin, Atle Gulbrandsen och Kenneth Østvold med Anders Lindstad som reserv.