Ser mörkt ut för WRC-Polon, Emil B. klar för hela WRC2-säsongen, minusgrader i Torsby men var är VOC:arna och så denna Svensson Smith…
Tyska källor gör nu gällande att det ser svårt ut med projekt ”Polo R WRC 2107” och räddningsplankan Nasser A-Attiyah verkar också inse att det inte blir verklighet förrän tidigast till nästa säsong. Första hindret uppstod när Sebastien Ogier klev in i M-Sports Fiesta varefter tänkbara storsponsorn Red Bull tappade en stor del av intresset för ”Folkvagnen”. Efter detta lär det även återstå en del smågrejor på Polon innan FIA vill homologera och samtidigt går tiden. Om en vecka stänger anmälan till Rally Sweden och dit lär det under alla omständigheter inte komma någon Polo.
En anledning till att VW väljer att försöker få Polon FIA-godkänd, fortfarande enligt tyska källor är att låta den agera ”mula” åt kommande R5-modell. Då med delvis samma kaross under all plast och annat aerodynamiskt som är förbehållet WRC-versionen. Fortsättning följer…
*
I dag släpptes anmälningslistan till WRC-premiären, 85. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2017 och 74 namn lång. Malcolm Wilson hade också svårt att dölja sin förtjusning över att få klämma dit startnummer # 1 på Fiestan med Sebastien Ogier bakom ratten. För övrigt så är det noterbart att Elfyn Evans åtminstone i Monte Carlo blev tredje medlemmen i M-Sports line up, Eric Camilli är nu förpassad till WRC2.
För övrigt såg listan ut som förväntat bortsett från att DMACK lyser med sin frånvaro. Kan detta bli Mads Østbergs nästa styrning och då för Rally Sweden?
*
WRC2-klassen innehåller tolv förare men tyvärr ingen Pontus Tidemand som nu får ta tävlingen som ren träning inför Värmland. Skoda Motorsport mönstrar asfaltrutinerade Jan Kopecky och så klart WRC-trean Andreas Mikkelsen. En tuff utmanare blir fransmannen och tidigare Monte-vinnaren Bryan Bouffier med sin snygga R5-Fiesta (bilden).
*
En svensk blir det dock i WRC2-premiären genom Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg. Dessutom är detta inte något ”one nigth stand” utan hela säsongen blir man det belgiska teamet J-Motorsports WRC2-deltagare i en R5-Citroën. Vid sidan av detta blir även Emil och Joakim officiella testförare för Citroën Racing.
– Det är andra året vi kör för J-Motorsport, och det är första gången vi kör två säsonger ihop med ett team. Tidigare har det bara vart ett år med varje team så det känns skönt att komma in i en säsong och vara bekant med allt från team, mekaniker och bil. Det ger en stor trygghet, berättar Emil
– Bilen har också utvecklats, vilket känns bra!
I fjol blev det fyra WRC2-tävlingar för Emil, Jocke och Cittran hos J-Motorsport och där sjunde platsen i Rally Sweden blev bästa resultat.
Nu tar man nya tag inför 2017 när man kör hela WRC2-serien med start i Monte Carlo i slutet av januari tillsammans med J-Motorsport. Efter det väntar hemmatävlingen Rally Sweden följt av bland annat Korsika, Tyskland och Wales med målsättningen för 2017 att vara med och kriga i toppen.
– Målet är att alltid vara bästa Citroën och att under året kunna ta pallplatser i WRC2. Men viktigast är att komma i mål alla tävlingar, menar Emil.
Vid sidan av tävlandet blir det även mycket tester för Citroën för Emil och Joakim vilket även detta blir delvis nytt för Torsåker-föraren.
– Det känns fantastiskt roligt. Jag har erfarenhet av att testa ihop med fabriksteam sen tidigare. Även om jag är ung tror jag att jag kan ge bra feedback för utvecklingen av bilen. Sen får vi också mycket bilkörning mellan tävlingarna.
När det så blir tid över planeras det även för start i det Belgiska Mästerskapet och än mer glädjande, även tävlingar i Rally-SM är tänkbara avslöjar Emil.
– Vi kör för ett belgiskt team med belgiska sponsorer och det är både kul och viktigt att kunna visa upp sig på deras hemmaplan. Det är bra och långa tävlingar och hårt motstånd vilket ger bra träning för WRC.
*
Citroën och Ford i all ära men frågan är om inte Skoda är den som verkar ha lyckats allra bäst med sin R5-version av Fabian. Kul är att flera sådana bilar är i eller på väg även till Sverige. I julhelgen fick Lars Stugemo hem sin bil och redan tidigare landade en likadan hos gamle Seat/Golf-åkaren Jörgen Jonasson. I helgen levererades även den 100:e R5-Skodan från Skoda Motorsport och detta till holländska f.d Toyota-profilen (?) Erik Wewer.
*
Med minusgrader och även snö fram till torsdagen den 12 januari ser det lugnt ut för MK Ratten och SverigeSerie-premiären med Finnskogsvalsen / Safeexplosives Rallyt som körs helgen den 14-15:e. Värre ser det ut med antalet anmälda så här med en dag kvar av anmälningstiden, knappt 50 namn finns det i listan så här långt och då inte mer än ett 20-tal som kör VOC Mekonomen Rally.
Tre av mig kända premiärer kan MK Ratten bjuda på varav två i klassen A2WD där Kristian Johansson känner på sin nya Suzuki Swift. I samma klass är det dags för hemmaföraren Andreas Persson att låta den nya Renault Clio R3 få känna på värmländsk snö.
Den tredje premiären blir Trollhättans Robert Blomberg som ställt undan den Weng-byggda R5-Mitsubishin och nu satsar på en Fiesta i samma utförande.
Men som sagt, var är alla VOC-åkare?
*
”Miljöpartikeln” Karin Svensson Smith från Lund förtröttas aldrig i sin jakt på landets bilister. Nu vill hon att kommunerna ska få rätt att beskatta bilar som parkeras även på privat mark, som exempelvis arbetsplatsparkeringar och köpcentrumsparkeringar. Till Dagens Nyheter säger hon.
– Genom att ge kommunerna en möjlighet att beskatta all mark kan man lättare förmå folk att gå över till bilpool, hyrbil, taxi eller cykling.
Som ledstjärna har hon brittiska Nottingham där arbetsgivare tvingas betala skatt för att de anställda parkera på företagets mark, summan som nämns är 4000 kronor per plats/ år.
Nu är inte Svensson Smith oresonlig utan menar att detta skulle kunna vara frivilligt för kommunerna att ansluta sig till. Först är det storstadskommuner som är måltavla medan glesbygden enligt henne, kan välja att avstå inkomsten.
Viktigt att påpeka att detta är den taxiåkande Lundafruns egna tankar och inte förankrat i Miljöpartiet. Än så länge är kanske bäst att tillägga…