Midnattsolsrallyt lockar många, även pysåkare i finbilar!
Knappt hade anmälan till Midnattsolsrallyt (MSR) öppnat, igår den 4 april var första dag, förrän förarna hängde på Enterknappen. Efter knappt två dagar har nästan hundra förare anmält att man vill åka rallyt. Snacka om intresse!
Fördelningen är som vanligt mellan Regularity (pysgänget eller de som mest är med för att visa upp sina fina bilar) med 37 anmälda medan resterande tillhör de mera hårdkokta fortåkarna.
Nu reagerar kanske någon när jag lite respektlöst kallar dom för ”pysgänget” för det är naturligtvis inte så, att de kan pysa runt sträckorna om man vill hålla idealtiderna. Men jag måste tillstå att jag retar mig lite på det här gänget, för det verkar bara vara Midnattsolsrallyt som duger. Kolsva har under flera veckor haft anmälan öppen för sin Regularitytävling ”Sockna runt” och här är nu bara 27 som anmält att man vill åka till helgen. Samma sak när vi provade i TV-Svängen för två år sedan, totalt färre än en handfull ville komma. Har även förstått att de flesta försök att få till stånd fler tävlingar har rönt samma intresse. Men Midnattsolsrallyt, det passar bättre…
Missförstå mig nu inte, jag tycker Midnattsolsrallyt är det bästa som hänt i sporten på många år. Intresset både bland förare, publik och media är jättestort men jag ser ändå en fara i att rallyt suger kraft från resten av det historiska tävlandet. Normalantalet deltagare i Klassiska Rallycupen ligger väl runt sextio/sjuttio bilar och när vi kör vår mer lokala ”hobbyvariant” TEKNOS Classic Rallycup brukar antalet deltagare pendla kring en tredjedel av detta. Men när MSR öppnar porten, då hänger man på låset. Får en känsla av att allt annat i branschen är lite B och på sikt tror jag att den här inställningen kan bli förödande.
Nu blir det som vanligt gallring för det är väl ingen vild gissning att antalet anmälda hamnar en bra bit över tvåhundra. Alltså blir MSR inget annat än en dröm för många.
Har en kompis som anmält sig två gånger tidigare utan att komma med. Även i år var han snabb på datorn, men har ändå inga större illusioner att drömmen går i uppfyllelse. Lite resignerat konstaterade han.
– Får väl döpa om mig till Loeb eller något annat hett efternamn, annars är det kört!
En som redan anmält sig är ”skuggfinansiären” hos Saab, Vladimir Antontov och precis som i fjol åker han Saab 99 Turbo. Han har dessutom lyckats få med ett helt gäng Saabfrälsta landsmän under teamnamnet ”Saab United Historic Rally Team”. Här är det Regularity som gäller och en enda skånsk utmanare finns så här långt, trelleborgaren Pontus Pettersson i sin Triumph GT6.
Dubbelt så många skåningar finns med i fortåkargänget. SMK Hörbys Rune Nilsson vars Opel Rally Kadett Sprint behövde mycket omvårdnad efter Ekratten där han rullade, kör i år igen om han får vill säga?
Gärsnäselektrikern Nisse Schön kommer till start med helt nybyggd Mercedes 350 SLC. En riktig värsting, röd till färgen och vad som är bättre än Nisses gamla 250 S, är att denna är 20 centimeter kortare.
– Det bör betyda att bakskärmarna klarar sig lite bättre än på 250;an, konstaterade Nisse när han var åskådare i Simrishamn.
Nästan hundra anmälda och ännu har inga ”kändisar” knappat in sin anmälan. Undantaget är VM-åkaren från Ilsbo, Patrik Flodin. Nu byter han Subarun mot en Volvo 240 och det är inget byte som lär ställa till större problem för ”Ilsboexpressen”. Karriären startade i Volvo Original, så nog vet han hur en Volvo ska tuktas!
Redan klart är att Kenny Bräck kommer till start med en Ford Escort. Känner du dig dessutom mogen att ta upp kampen med honom på lika villkor, då har Mr Clough i England en Ford BDA-Escort från 1973 till salu. Bilen är helt nybyggd ” and never rallyed…” och han begär ”bara” 60000 pund för bilen. Till dagens kurs blir det 617 100 svenska Borgkronor. Mr Clough är säkert en resonlig man så hundralappen kan du få behålla så du även får lite soppa till BDA:n…