Ändringar i WRC2 till nästa år, Stugemo hyllas i DI, Rally Blekinge SSRC-final, Mats J. avstår SM-finalen och inga fotografer på DM5!
Den 29 september-2 oktober är det återstart för WRC och då med det lite märkliga namnet ”Che Guevara Energy Drink Tour de Corse”. Kinas avhopp från serien gav teamen en lite ovälkommen extra semester men snart är det alltså dags igen. Kanske detta också blir sista gången som rallyt besöker Korsika på hösten, redan 2017 vill FIA och WRC-promotorn att man istället kör i april. Ryktena säger att ordningen första halvan av nästa säsong blir så här, Monte Carlo, Sverige Mexiko, Korsika, Argentina och Portugal.
Att flytta till april är inget som man ber arrangören göra utan ett krav, ingen flytt innebär inget WRC enligt ryktena. Största anledningen är att promotorn vill bryta en lång rad grustävlingar med ett asfaltrally och då är Korsika enda alternativet.
Promotorn är inte heller riktigt nöjd med hur WRC2 utfallit i år när teamen har möjlighet att välja vilka tävlingar de vill åka. Något som betyder att flera gånger har inga av toppförarna varit representerade. Detta vil man ändra på och istället välja ut minst tre av de sjutävlingarna som alla WRC2-team måste åka under säsongen. Som irriterande exempel plockas fram att både tvåan Teemu Suninen och sexan Pontus Tidemand körde Rally Deutschland men utan att vara anmälda som poängplockare. 2017 kommer därför de tre sista tävlingarna att bli obligatoriska för alla som registrerat sig i WRC2. FIA:s rally director Jarmo Mahonen är irriterad över att taktiken ”han kör inte där, då kör vi ” har kommit att spela alltför stor roll i WRC2.
– Vi måste hitta en lösning och den blir att bestämma tre tävlingar som alla måste köra något som kommer att göra det mer spännande, säger Mahonen till wrc.com
*
Läste i Dagens Industri om HiQ, Fiesta-åkaren Lars Stugemos företag i en vad vi branschen kallar, ”hyllningsartikel” och dessutom en väldigt förtjänt hyllning. Tänker inte återge allt som skrevs om företaget med sina 1500 anställda men några saker fanns där som kan platsa i Motorbloggen. Intressant är Lars filosofi om företagskultur. Han säger till DI:” I ett företag med 1.500 anställda människor så är företagskulturen kittet som håller ihop oss och då måste vi jobba aktivt med det. När vi startade det här bolaget så sa vi att vi ska vara duktiga på att ta hand om våra kunder och vi ska vara duktiga på att ta hand om det ekonomiska, men vi ska också vara duktiga på att ta hand om våra medarbetare. Det är otroligt viktigt för ett företags långsiktiga uthållighet och överlevnadsförmåga”.
Man kan även läsa om de citat som pryder affischen till företagets egna konferens och där en passar ganska bra på just Lars och hans rallyåkande, ”Where we are going we don’t need any roads” och under detta signaturen ”The Lars”. Det har ju faktiskt hänt att han och Kalle Lexe provat att åka där det inte fanns någon väg så filosofin stämmer…
Att Lars vet vad han sysslar med visar att av 70 kvartalsrapporter har endast en enda visat på minus och gett branschens bästa rörelsemarginal vid 66 tillfällen. Idag är företaget värderat till drygt 3 miljarder kronor och VD:n för detta lyfter gärna fram sitt rally/racing intresse men även lustenn att spela rockmusik på gitarren. Artikeln i DI avslutas med lite rallytankar från Lars som jagar Mats Jonssons SM-svit.
–Det är då man vet att man har utvecklats, genom att tävla mot de bästa. Jag har alltid tävlat och drivits väldigt mycket av att se om det går. Först skulle jag bli NHL-proffs. Ett tag tävlingsseglade jag.
Rally kör Lars för att uppleva äventyr och träffa människor .
– Motorsportförare är otroligt egensinniga. De är de värsta vinnarskallarna. Starka entreprenörer egentligen som vill driva saker på sitt sätt. De gör vad som helst för att komma först in i första kurvan. Någonting av det vill man ha i ett bolag, en hälsosam tävlingsinstinkt är en viktig del av företagskulturen.
Känns som att fler företagsledare borde tänka som Fiesta-åkaren…
*
På lördag är det som jag skrev igår Rally Blekinge med Asarums MS och Olofströms MK som ansvariga. Knappt 150 anmälda och en ökning mot i fjor är glädjande och ett bevis på det fina jobb man gjort. Ny tävlingsledare är Björn ”grön BMW” Borgqvist som har Olofström som klubbadress. Till BLT konstaterar han.
– Jag har många väldigt rutinerade i staben och de har varit med i Ekratten under 40 år, så det blir inga problem.
Sex sträckor bjuder man på, tre norr om Olofström och tre i samma väderstreck med med Karlshamn som utgångsort. Start och mål i Karlshamn i Bellevueparken men även Olofström kommer att få rallykänsla.
– Vi har en kontroll på nya torget i Olofström, där det blir intervjuer med vissa förare innan servicen. Vi hoppas många kommer och kollar bilarna vid serviceuppehållet samt är ute och följer bilarna på de olika sträckorna. Vägarna här är kanske de bästa och fränaste i hela landet och har vi lyckan med kan det komma närmare 5000 åskådare, säger ansvariga Ola Bengtsson, Olofström MK.
Tyvärr blir det inget besök av Motorbloggen den här gången ( Åke, du behöver därför inte banda upp någon parkering till mig) jobbet lägger hinder i vägen och tyvärr omöjligt att bota bort. Annars normalt sett årets höjdpunkt för mig på den lokala rallynivån…
*
Balkan Classic Rallye i Bulgarien blev en tuff utmaning för Jan Hagman och Annie Seel i f.d Petter Solbergs Ford Escort. 26 specialsträckor och totalt 142 mil som beskrevs som ett ”Safarirally” i miniatyr.
– Jag borde ha tagit min safari-Porsche istället, den hade varit helrätt här. Escorten har alldeles för mjuk fjädring och låg markfrigång, även om vi har höjt den så mycket vi kan här på plats. Det var bara till att köra efter de förutsättningar vi hade, konstaterade Hagman.
– Ja, det blev en minst sagt besvärlig tävling. Redan första tävlingsdagen blev de regnförstörda bulgariska bergsvägarna en alldeles för tuff uppgift för vissa, och några blev fast ute på sträckan.
I mål blev Jan och Annie sjua av de totalt femton som kom i mål. Vann gjorde Andrew Siddall följd av Geoff Bell båda i Datsun 260Z. På tredje plats Ondrej Coufal, Datsun 240Z.
*
I finalen för Rally-SM, Rally Uppsala blev det lite av ”all time high” för året med 77 SM-åkare anmälda och ytterligare 24 Appendix K-bilar. Många lyfte på ögonbrynen när det noterades att meste SM-vinnaren Mats Jonssons namn saknades i listan för 4WD-klassen. När detta hände senast i SM-sammanhang är det nog ingen nu levande som kan minnas. Anledningen är de skador som ”Gamla Bettan” ådrog sig i East Sweden Rally där oljetråg, framvagnsbalk och styrväxel gick sönder. Att snabbt hitta delar till Escorten där ”bäst före datum” är utgånget, är inte så lätt idag. Dessutom är toppen i klassen redan klar, PG Andersson, etta, Jerker Axelsson blir tvåa och så Mats och Johnny Johansson, trea i ”kostym”.
*
Återkopplar till Barcelona och där ende dansken Ulrik Linneman tog sin Peugeot til seger i Super 1600-klassen. En seger som tog honom till ledning i klassen inför finalen i Estring den 16-17 oktober.
Nu var det inge lätt seger för Ulrik redan på kvalet började motorn gå på tre cylindrar så den byttes till söndagen.
– Lite tur att kunna vinna med reservmotorn men så klart en stor lättnad, menade Ulrik efteråt.
*
kvar i Danmark och undrar bara, tänk om man kunnat läsa detta på den här sidan Öresund ” Information om Opel Corsa Rally Cup.
Opel Danmark inviterer hermed til informationsmøde om Opel Corsa Rally Cup.
Lørdag den 15. oktober 2016 kl. 11.00 på adressen Bredevej 2A, 2830 Virum
Her kan du få information om cup’en og muligheder og omkostninger ved at deltage i 2017 – og høre om erfaringerne fra 2016. Tilmelding til mødet er nødvendig. Ønsker du at deltage så send en mail til denne adresse: erik.morsing@opel.com”.
Undrar om Opel Sverige ens vet om att det finns något som heter Opel Adam R2 eller Opel Corsa Cup…
*
Men allt är inte positivt och riktigt tokigt blir det när man läser om hur arrangören av DM5 stoppar fotografer från att bevaka tävlingen på andra än av dom anvisade platser. Rallyfotografen Flemming Jensen Photography härskande till och har nu förklarat att han inte kommer att ta några bilder på tävlingen med start och mål i Roskilde. Flemming berättar, ” Løbsledelsen har besluttet at still fotografer kun må opholde sig i afspærrede områder for publikum og presse. Synd at man ikke kikkede netop afholdte Sydhavsrally DM4 2016 over skulderen…. Så proffesionelt kan det gøres for pressen!”. Nu kan detta tack och lov inte hända i Sverige med vår Allemansrätt men blotta tanken är för mig helt obegriplig. Om nu som någon hävdar, fotografer tidigare stått dumt placerade får ju dessa tas i örat. Att dra alla över en kam och stoppa fotografering är dumt, för att inte säga jättedumt!