Åhlin och Adielsson i silverjakt, Kim N. till Finland, säkerhetsgruppen vill ha stöd och SM-undersökningen rullar på.
I helgen körs finalen i det nytända Brittiska Rallymästerskapet, BRC med tuffa Rally Isle of Man och hit kommer Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen med tydliga avsikter.
– Vi kommer hit med ambitionen att försöka säkra andraplatsen i mästerskapet, det är planen och jag tror att det är möjligt även om vi aldrig har kört här innan, menar Fredrik.
– Jag vill absolut inte ursäkta oss på något sätt men vi har inte kört något av rallyna tidigare som ingår i årets BRC och trots detta har vi varit nöjda med vår speed i år.
Siktet för värmlänningen i den svarta nydesignade Leo Vegas Fiestan är inställt på silvermedaljen och med dubbla poäng är det inte heller omöjligt. Han är bara nio poäng från andra platsen.
– Fredriks speed har aldrig varit problemet och vi får inte glömma att han kör första året i det Brittiska Rally Mästerskapet och har levererat en fantastisk insats och körning, summerar teamchefen för CA1 Sport Martin Wilkinson.
Isle of Man har mer motorsports historia än någon annat rally i BRC och är ”ökänt” för sina svåra sträckor, med utmaningar som, dimma, regn, vind, klarblå himmel och mörker. Starten sker på den berömda ”TT Grandstand” i Douglas och sedan väntar 20 specialsträckor med start på torsdag kväll och målgång på lördag eftermiddag.
*
Även för Mattias Adielsson/Andreas Johansson är det en silverplats som hägrar i Juniordelen av BRC.
– Final och dubbla mästerskapspoäng att tävla om gör att vi kommer ladda hårt, lovar Mattias.
– Chansen finns att ta silvermedaljen och det är det vi kommer att gå för!
Som förare i nybildade Vauxhall Junior Rally Team känner göteborgaren att han haft ”stolpe ut” tidigare i år.
– Vi får hoppas att det kan vända till sista tävlingen. Jag känner mig trygg med asfaltunderlaget och jag vet hur jag ska köra för att utnyttja bilen till max och vi ska försöka att göra allt vi kan för att det skall räcka till.
*
Rallyshowaren Gigi Gallis comeback blev inte i rally utan i rallycross och detta med en udda Kia Rio Supercar. Ömsom vin ömsom vatten för den 43-årige italienaren som nu avslöjar att han planerar att köra de båda avslutande EM-deltävlingarna.
Tekniska problem har gjort att Gallis rallycrossande inte alls blivit vad han hopades och efter helgens tävling i Barcelona ska han på samma bana köra test med Rion. Är farten tillräckligt bra blir det start de två avslutande EM-tävlingarna i Lettland och Tyskland..
– Känslan i bilen är bra men jag vet så klart inte hur den står sig utan referenser från andra bilar, menar Galli.
*
Går tungt för Rönne MK och Rally Askersund och med bara timmar kvar av anmälningstiden är det nu knappt femtio anmälda. Åberopar arrangören sedan skrivningen i Tävlingsinbjudan finns bara ett läge, ” Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att avlysa tävlingen, i samråd med VBF och domarna, om inte minst 80 tävlande i tävlingen anmält sig före anmälningstidens utgång”. Som jag ser det kan endast ett mirakel nu rädda Rally Askersund från att ställas in…
*
Som vanligt drar VOC Mekonomen Rally över till Finland med Sverige-Serien och Pirelli Rally som även är deltävling i Finska Mästerskapet med sina drygt 160 anmälda. I det ”riktiga” rallyt kör Lars Stugemo och Kalle Lexe som trots den tuffa” inbromsningen” i Rally Finland fått blodad tand för rally på andra sidan Östersjön.
Även om Finland är ett stort äventyr för VOC:arna märks det att alla inte anser det vara värt så mycket att man reser dit, med 18 anmälda Volvo-bilar är det mindre än hälften mot vad som brukar köra en deltävling på hemmaplan. Osbys Kim Nilsson (bilden) som i TV-Svängen gjorde ett inhopp i en Grupp H 240 där motorbrand redan på sträcka ett avslutade den premiären, är en av ”de aderton”…
*
På lördag är det Kolsva MS tur att stå som värd för näst sista deltävlingen i Svenska Rallycupen, Klassiska rallycupen och den lite mer udda fågeln Svenska Regularitycupen och detta i Kolsvarundan. Totalt 15 mil med 4,5mil ”special” är vad som väntar de drygt 160 anmälda. Årets tävling blir lite av genrep inför nästas års upplaga med SM-status (frågan är om det blir lika många startande då som nu?). Tävlingen har start och mål plus serviceplats i Kolsva och program med kartor säljs fr.o.m. onsdagen den 14 september kl. 12.00 på bensinstationer i hela KAK-området samt i Lindesberg, Skinnskatteberg och Fagersta.
*
En grupp som ofta inte alltid som tur är, glöms bort när det handlar om motorsport är killarna och tjejerna som svarar för säkerheten i form av att bemanna ambulans och räddningsfordon. Nu har räddningsteamet ”Safety by RJ” med Rickard Johansson och Tomas Olsson i spetsen gjort ett upprop i syfte att öka intresset. Man skriver, ” Var med och utveckla säkerheten tillsammans med oss!!! Köp ett klistermärke för 100 kr som oavkortat går till utbildning och utrustning till våra ideella räddningsmän. Kanske du som köpte ett klistermärke i fjol vill vara med och hjälpa oss även i år iför säsongen 2017. Vi siktar såklart på att bli ännu bättre och kunna hjälpa ännu fler 2017.”.
Vad är då Safety by RJ, jo ett räddningsteam som är så mycket mer än ett räddningsteam enligt dom själva. Med mer än 50 års sammanlagd erfarenhet så startade Rickard och Tomas med att koppla ihop sig med räddningsmän från hela landet med samma mål. I år har man jobbat på Kjula, Mantorp, Sundsvall, Söderhamn, Knutstorp med flera banor.
– Vi är så mycket mer än bara ett räddningsteam, vi är och vill vara en drivande part i svensk motorsportsäkerhet, förklarar man.
– Vi stöttar klubbar, förare och finns på många utbildningar och konferenser under året för att lyfta säkerhet på agendan.
Idén är att mixa yrkeskunskap från jobbet som brandmän med energin och intresset att alltid sträva efter att bli bättre. Att driva säkerhetsfrågan så att förare, funktionärer och publik kan känna sig säker.
I dag bekostar man nästan all utrustning själv som klipputrustning, räddningskläder med mera. Det är här man nu vädjar om hjälp från utomstående för att kunna köpa mer och bättre utrustning genom att köpa ett klistermärke för minst 100 kr. Hur gör man då för att stödja, jo på kontonummer 3036 22 34698 (Nordea). Märk med namn och adress så vi kan skicka klistermärket. Vill du veta mer så kontakta rickard@safetybyrj.se.
*
Fick ett mejl igår och där jag fick känslan av att kunna slänga mig i väggen när jag ”skryter” med mitt första funktionärsuppdrag som vägvakt 1967. Samma år var SMK Trollhättans Jan Gustafsson sträckchef, vad är detta mot en sketen vägvakt? Jan skriver, ”Hej Tommy.
Du hade i bild införd i Motorbloggen i förra veckan på en grupp funktionärer vid Strömkarlsrallyt i Trollhättan. Dessa funktionärer har varit med i många år och hjälpt till.
Vi har en funktionär som har varit sträckchef på samma sträcka i 35 år, så visst behövs det föryngring bland denna gruppen av rallymedarbetare. Så var fallet på denna specialsträcka och där var det en yngre medarbetare som var sträckchef nu.
Noteras skall i sammanhanget att vår tävlingsledare är 20 år, så visst finns det yngre krafter inom motorsporten.”.
Både Jans bakgrund som sträckchef för 49 år sedan och att ha en tävlingsledare som bara är 20 år imponerar på mig!
*
På Rädda Svensk Rallyungdom rullar undersökningen vidare om hur Rally-SM borde se ut framöver. Fortfarande leder alternativet med kortare tävlingar typ SRC/SSRC men med ”recce” överlägset, 134 gillar detta. Övriga alternativ är långt efter och näst flest gillare har nu alternativet att köra med kval och en ren SM-final, men då snackar vi futtiga 56 röster. Läste en kommentar på sidan som jag gillade och tycker säger en hel del, det är Perra Andersson som menar.
” Med de kostnader som är i sporten nu så är det bara en liten klick som har råd att satsa fullt ut på SM. En annan som är ny i den här sporten och som kommer från Rallycrossen är rädd att förbundet kör rally i botten. Rallycrossen har nått nya bottenrekord i år på grund av dyrare regler, dyrare bilar med mera. Som jag alltid sagt, så kommer jag hellre 10:a i SM med 100 deltagare än vinner med 8 startande. Är nog oxå inne på linjen att för att få åka SM så skall det vara någon sorts ”kval” för att få deltaga. Att man för att få åka SM 2017 har kvalat in genom lokala tävlingar under 2016, Allt för att få bredden på DM-nivå. Sen oavsett om man är C-förare eller A-förare så skall man ha lika stor rättighet att åka SM bara du åker tillräckligt fort. Så en kort SM-serie, med startavgifter och övriga kostnader som är så pass låga att man har råd att åka de lokala tävlingarna med för att hålla rattrosten borta och för att öka bredd och intresse för sporten skulle jag gärna vilja se.”.
Detta hade jag inte formulerat bättre själv…
*
Avslutar med en härlig Opel-Spotting signerad Tomas Sannesjö, ”Bild på min frus morfars Opel Rekord -58 som kördes av honom ungefär fram till millennieskiftet, sen sa barn och barnbarn ifrån, nu får du inte köra mer! Därefter blev den parkerad bakom en lada på en gård i Dalarna. Morfar blev äldre och gick bort 94 år gammal för några år sedan. I augusti i år satte min frus moster ut bilen på annons och den blev såld, förhoppningsvis till någon som förbarmar sig om den så den får komma ut på vägarna igen!”.
Just den här ljusröda, nästan rosa kulören var en av Opels mindre lyckade enligt min mening. Men nu lätt patinerad är den riktigt fin och som ordspråket säger, allt klär en skönhet…