50 ton Hyundai till WRC i Australien, Mikkelsen i A-laget 2017, omröstning om Rally-SM och STAR söker kandidater!

Trots det ofrivilliga uppehållet i WRC när Rally China ställdes in har VM-teamen knappast tid för någon semester. Istället är det en intensiv test och utvecklingsperiod för samtliga inför det helt nya reglementet 2017. Hyundai Motorsport går i veckan in i slutskedet av testerna med senaste specifikationen av i20-WRC 2017 och detta efter fem månaders intensiv utveckling. Det är holländaren Kevin Abbring som gjort det allra mesta av testjobbet men även Hayden Paddon och Dani Sordo har varit inblandade.BloggNeuville kopia 4 Ett bevis på detta var Sordos häftiga krasch i Finland om inget annat. Däremot verkar inte Thierry Neuville alls ha varit lika delaktig i jobbet med nya ”Polo-killern”, kan detta vara ett tecken på att han är på väg mot ny arbetsgivare?
Med Kina borta innebar detta att Hyundai och även de övriga teamen skeppade all utrustning direkt till Australien där finalen väntar i mitten av november. Inte så lite prylar Michele Nandan skickar iväg med containerbåten, runt 50 ton inklusive ”recce-bilarna” (BMW 120). Kort före rallyt går sedan flygfrakten med ytterligare 4,5 ton reservdelar plus så klart rallybilarna. Med bara två veckors skillnad mellan de fyra sista tävlingarna i kalendern, Korsika, Spanien,Wales och Australien väntar alltså teamens mest hektiska period.

*
Fortfarande är det bara Volkswagen som har klart med in ”drivers line up” inför nästa år och här kör Sven Smets nye VW-bossen på det gamla konceptet, ”ändra inte på ett vinnande lag”. Ogier, Latvala och Mikkelsen har samtliga kontrakt för nästa år och enda skillnaden är att 2017 kör alla tre i samma team. Tidigare har Mikkelsen kört i ”Volkswagen Motorsport II” men nu är alla tre med i A-laget.

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Germany 2016
Experterna menar att det är Citroën som är förste utmanare till Polo-åkarna och här har som bekant bara Kris Meeke klart för nästa år. Klart är också att ”pengaleverantören” från Abu Dhabi, Khalid Al-Qassimi kommer att köra utvalda tävlingar. Valet som Meekes ”side kick” lär stå mellan Craig Breen och Stéphane Lefebvre som förresten är klart på bättringsvägen efter Tysklandskraschen. Nu håller han sig i form med ”dataspel” vilket teamchefen Yves Matton belåtet kan konstatera på bilden.
Det externa hotet mot Breen och Lefevbre är Thierry Neuville som körde för ”Citroën’s Junior World Rally Team” för fyra år sedan. Det spekuleras i att belgaren gärna gör comeback hos Citroën och att fransmännen mycket väl kan tänka sig en comeback för honom i ”Vinkel-teamet”. Om detta blir verklighet står minst en av de två nuvarande Citroën-åkarna utanför teamet 2017. Mitt tips är faktiskt att det då blir Breen som förlorar trots bättre resultatrad, franskt blod är tjockare än vatten…

*
På fredag är det dags för ”Rallie Liepaja EVOII”, ettan skulle körts som vintertävling men då det saknades vinter i Lettland blev det istället en sommartävling av ERC-rundan. Tolv tuffa, snabba sträckor väntar de drygt 40 anmälda och ur vår synvinkel är den snabba norska duon Frank Tore Larsen/Torstein Eriksens start allra intressantast. I egen regi reser man över Östersjön med R5-Fiestan för att utmana ledaren på den sidan sjön hemtame ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz. Tuff kan även hemmaföraren Ralfs Sirmasics bli med sin R5-Skoda.
Fast allra största hotet kommer kanske från superunga löftet Kalle Rovanperä i Toni Gardemeisters Skoda. Visserligen kör han utanför EM men är säkert ändå i stånd att utmana.BloggLieapaja
Junior-ERC är het med 13 anmälda och där Opel Adam R2 är i topp med Julius Tannert, Marijan Griebel och Chris Ingram. Störst motstånd lär Peugeot-åkaren Nikolay Gryazin och Kalle Kruudas lillebror Gustav kunna bjuda.
Rallie Liepaja startar sent på fredagen med ”shake down” där startordningen bestäms. Lördagen innehåller sju sträckor och söndagen med sex, totalt 20 mil SS.

*
I Balkan Classic Rallye har Janne Hagman och Annie Seel det lite tungt och i går körda man dessutom vilse med Escorten. Hittade så småningom rätt och ligger femma medan Andrew Siddall leder med Jorge Perez bakom.

*
Nu har även Ola Strömberg på Facebook-sidan ”Rädda Svensk Rallyungdom” tagit upp tråden ”Rädda Svenskt Rally Mästerskap” som jag tragglat om sedan flera år tillbaka. Nu har Ola på ett förtjänstfullt sätt startat en omröstning för att få mer klarhet i hur landets rally intresserade vill se Rally-SM framöver.
Utan att resultatet är vetenskapligt säkerhetställt så leder alternativ D, ”Kör en serie typ SRC. Endast Lö ev någon/ra SS på fredagskvällen. Recce o bes på fredagen” överlägset. 88 röster gillar detta medan alternativet med ”en-dagars tävling” utan ”recce” (mitt förslag kan jag tillägga) bara fått ihop 37 röster, ungefär lika många som alternativ A, ”Prova med ett kvalsystem och en enda häftig o avgörande final som innehåller allt”.
Ola har så klart även med alternativ K, ”Varför krångla. Kör på som tidigare!” och att detta inte är en framkomlig väg visar röstresultatet, noll röster så här långt.

2003 08 16 Tomas Rådström på väg mot seger i Snapphanerallyt. bild. Tommy Svensson
Utgår från att även MAS/Rallyutskottet följer omröstningen med spänning. Även om det säkert inte är Olas tanke att kräva att alternativet som ”vinner” också är det som ska gälla 2017 så är det ändå en liten vägledning om vad ”folket önskar” ( en dröm är att få tillbaka statusen från början av 2000-talet som här med Thomas Rådström) . Hitintills i år har 111 förare tagit poäng i Rally-SM vilket i och för sig inte är så dåligt. Problemet är att av dessa drygt hundra SM-åkare är det med lite god vilja, enbart en tredjedel som man kan säga ”satsar på SM”, alltså kört fler än tre deltävlingar. Den siffran borde vara klart högre för att ett SM ska vara värdigt statusen. Intressant är då att kolla hur läget är inför finalen Rally Uppsala där anmälningstiden går ut på söndag. Hitintills lockar SM-delen bara 34 förare och med andra ord, det ser tyvärr inte ut att bli något trendbrott i årets sista SM-tävling.
Så mycket kan man nog säga att någon förändring av Rally-SM måste göras och detta snabbt, jag är osäker på att serien klarar ytterligare ett år med samma upplägg som tidigare…

*
Nästan en direkt koppling till detta har det ambitiösa talangprojektet STAR som nu önskar få nomineringar till tänkbara mottagare av det ekonomiska stödet.
Från och med nu går det bra för stödmedlemmar till STAR att nominera kandidater för stöd till 2017, berättar ordförande Andreas Liljeberg.

Tom Kristensson, SMK Hörby kör Opel Adam Cup i Tyskland 2016.

Nomineringar lämnas antingen via e-post på info@staraward.se eller via vår Facebook-sida.  Kandidaterna (en tänkbar i mina ögon, Tom Kristensson, Hörby) kommer sedan att följas upp med intervjuer av styrelsen och när detta är klart kommer en kandidat att väljas ut.
Stödet kommer att skräddarsys mellan STAR och talangen utifrån ett lämpligt nästa steg i personens karriär berättar ordföranden.
– Vi startar upp denna process redan nu för att vi vill kunna göra 2017 års Starförare maximal rättvisa. STAR handlar inte bara om ekonomiskt stöd; vi ska tillsammans skräddarsy en färdplan för talangen.
Liljeberg ursäktar sig och menar att han kanske är lite tjatig.
Likt en skiva som hakat upp sig fortsätter vi att uppmana alla som tänkt sig att bli stödmedlemmar att sluta tänka och börja agera. Ju fler som stödjer STARs sak och ju fler vi har i ryggen, desto större positiv påverkan på talangens nästa steg kommer vi kunna ta, Han avslutar med.
Jag vill även poängtera den tävling vi just nu har. Alla som blir stödmedlemmar nu till och med 30/9 (Rally Uppsala) är med i utlottningen av en resa i Ola Axelssons Volvo 940 Evo. Bilen kommer att köras av Elias Lundberg som haft tillgång till bilen under hösten.

*

Dagens bilder: Volkswagen Motosport – ERC-com- Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *