Ken Block både skakad och rörd, nya inlägg i säkerhetsdebatten!
Om några timmar drar tredje deltävlingen i Rally-VM igång på allvar och skådeplatsen är Portugal. Inledningen blev dramatisk när min nye favorit, den amerikanske charmknutten Ken Block gjorde en flervarvs rullning på ”shake-down sträckan”. Både Ken och co-drivern åkte till sjukhus för observation, men verkade vara helt OK av filmklippen att döma. Samma sak kan man inte säga om WRC-Fiestan som lär behöva lite för att inte säga mycket, kärlek innan den är på banan igen!
Vi provar ett litet tips och nu fegar jag, går kanske allt för mycket på shake down-tiderna.
1: Sebastien Ogier Citroen DS3 WRC
2: Jari-Matti Latvala Ford Fiesta RS WRC
3: Petter Solberg Citroen DS3 WRC
4: Miko Hirvonen Ford Fiesta RS WRC
5: Sebastien Loeb Citroen DS3 WRC
Ogier var klart snabbast på ”nerskakningen”, hela en tiondels sekund före Loeb, snacka om att krossa…
Kul att MINI som nu gör debut med sin S 2000 bil med det långa namnet ”Mini John Cooper Works S2000” hävdar sig så bra genom hemma åkaren Armindo Araújo. Bästa S2000 bil och sjuttonde totalt på shake-downen bådar gott. Armindo var cirka sju sekunder före landsmannen Bruno Magalhaes i den mera beprövade Peugeoten.
Bästa Grupp N-åkare är Patrik Flodin. Att han siktar på en gruvlig revansch för debaclet med de felaktiga fälgarna i Rally Sweden är nog ingen överdrift. Go for it Patrik!
Över till SBF:s nya säkerhetsregler. I en kommentar till måndagens inlägg på Motorbloggen skriver Saab-fantomen i 1000-cupen Anders Jensen en mycket klok kommentar som jag här delger er:
” Det hjälper föga att sitta och gnälla på diverse forum. Nej fatta pennan och skriv ner era synpunkter till på SBF lämpligt utskott eller kanske t.o.m till huvudstyrelsen. 5-årsregeln kommer SBF styrelse att ta upp till en första diskussion med utskotten vilken vecka som helst nu. Som sagt skicka in era synpunkter, då först kan SBF få tillgång till ett bättre beslutsunderlag. Kommer det inte in några hållbara synpunkter mot 5-årsregeln på utrustning och HTP så kan vi nog vara säkra på att så blir det.”
Anders har helt rätt, det gäller för alla inte bara de som åker klassiska, bilar utan även VOC och Grupp E att visa att man inte accepterar de nya reglerna!
Fick även ett brev från en ”Klassiker” som pekar på flera lustigheter. Bland annat att i den ”nya” bil han håller på att bygga en 61:a, tänker han åka med den femtio år gamla originalstolen. Fullt godkänt även efter 2012 ännu mer FIA/SBF-logik…
Lite lustigt är det också att, enligt min källa, danskarna har sagt nej till samma regler och det är OK med FIA. Här hävdar däremot Historiska Utskottet att det finns starka önskemål att införa reglerna. Tolkar jag stormen rätt, så undrar man osökt var de här ”starka” önskemålen kommer ifrån?
Avslutningen på brevet från ”Klassiker”, ja det är ett riktigt gammalt hederligt frimärksbrev och hemburet av en brevbärare, säger egentligen vad det hela handlar om. Han skriver,
” FIA har glömt bort att det finns folk som kör med sin egen plånbok. Procentuellt är ju dessa fördyringar som kommer på oss, när man äger en Ferrari för 22 miljoner, en baggis”.