SBF:s nya säkerhetsregler upprör och SMK Hörbys RS-premiär med deltagarrekord!
Debatten om SBF:s nya kostnadshöjande säkerhetstänk rullar vidare, inte bara på Motorbloggen utan även via andra forum. Inte minst min e-postkorg och telefon har fått åtskilliga kommentarer om de nya tuffa reglerna. En högst ovetenskaplig undersökning ger bilden av åttio procent som tycker att de nya reglerna är mer eller mindre katastrof, medan resterande tycker att de är helt OK. Själv är jag med bland åttioprocentarna…
Argumenten haglar, några tänkte jag förmedla här:
* Vad är det för dj-la skitstolar och bälten FIA godkänner, som bara håller i fem år?
* Har man inte råd att investera de här pengarna i säkerhet har man inte i en rallybil att göra!
* Nu är det så att den typ av plast som en tävlingsstol är byggd av behöver cirka fem år för att härda och uppnå full hållfasthet. Fem år, då har FIA istället bestämt att den ska skrotas. Vansinne!
* FIA har nog tänkt på öppna bilar när man infört femårsgränsen på stolar och bälten. I en öppen bil utsätts grejorna för helt annat slitage än i en täckt bil. Nej tänk om SBF!
* Är tanken hos SBF att vi är för många som kör rally? Är det så tror jag att man har hittat ett bra sätt att få ner antalet aktiva…
* Klart vi ska följa FIA-reglerna, de är inte påhittade av en slump utan behövs för att klara säkerheten.
* Då var det slutkört för oss. Har en gammal Golf som jag motionsåker lite asfalt med när andan faller på. Investera lika mycket i nya grejor som hela bilen är värd, känns helt omöjligt med min ekonomi!
* Är det säkerheten som är huvudargument för idiotreglerna eller gäller det att smörja fabrikanter och handlare?
Som sagt ett litet axplock ur kommentarsfloden i frågan. En del uppfattningar delar jag, men inte alla. Inte ens hos alla er som är på ”min” sida…
Än är ju inte graven färdiggrävd så till helgens RS-premiär i Hörby är det deltagarrekord, över sextio bilar anmälda bådar gott för säsongen. Även till Simrishamnsmixen börjar det ta sig, sista budet var 106 anmälda och då återstår ett par dagar till deadline.
I går och idag fick jag en nostalgikick av format. På motorvägen kom jag ikapp en Golf GTI, svart av tidig åttiotalsmodell. Helt original, till och med plåtfälgarna var som de skulle. Dessutom var det ingen ”utställningsbil”, tvärtom var den ganska medfaren men original. Smaka på ordet Golf GTI, inte så många år sedan ordet var magiskt. Hur ofta ser man en sådan i dag?
Idag dök så upp en röd åttiotals BMW 316 alternativt 318, modellen med enkla strålkastare istället för 320:an s dubbla, i backspegeln. Tog mig en nanosekund att artbestämma modellen, hur snabbt gör man det med en BMW av modernare snitt. Visst var det bättre förr!
Ja det var bättre förr….köpte min fabriks nya röda BMW 320 1976 av Lassessons Bil där det idag säljs kontorsartiklar och konditorivaror Lasse Lassesson körde Rally med en vråltrimmad Austin Cooper SS att höra den trimmade motorsången var magiskt….efter BMW 320 blev det hus och beg. Volvo Amazon Combi 1980 blev det så en fabriks ny svart Golf Cab som jag har många glada minnen av. Det är som du säger Tommy att det var lättare att märkesbestämma bilarna på 70 o 80 talet
Det hjälper föga att sitta och gnälla på diverse forum. Nej fatta pennan och skriv ner era synpunkter till på SBF lämpligt utskott eller kanske tom till huvudstyrelsen. 5årsregeln kommer SBF styrelse att ta upp till en första diskussion med utskotten vilken vecka som helst nu. Som sagt skicka in era synpunkter, då först, kan SBF få tillgång till ett bättre beslutsunderlag. Kommer det inte in några hållbara synpunkter mot 5årsregel på utrustning och HTP så kan vi nog vara säkra på att så blir det.