Breen el. Lefevbre vid Meekes sida 2017, Grupp H 2018 presenteras, dags för Mästarmöte och jag åkte med ”Kräbbleboda-Hans”!
Nu bubblar det i brittisk och framförallt irländsk media över Craig Breens och om man ska vara helt ärlig, oväntade WRC-framgång i Finland. Bubblet gäller så klart huruvida Breen ska få en plats vid sidan av Kris Meeke i Citroéns slutliga line up inför 2017. Kravet från både de irländska fansen och de i ”UK” är så klart solklara och vilket det är kanske ni själv kan gissa?
Det som talar för Breen är inte enbart tredje plasten i Jyväskylä utan än mer hur stabilt han uppträtt i DS3 WRC när han väl fått förtroendet. Resultatraden i år 8-7-3 och ingen ”retired” borde stärka aktierna inför 2017. Redan i Rally Sweden (bilden) visade han hur fast besluten han var att bevisa att det är i WRC han hör hemma. Ryktena påstod också att han egentligen hade kontrakt med M-Sport inför året och att han därför blev oerhört förvånad när han fick läsa att hans Fiesta istället skulle köras av Eric Camilli (med minst sagt varierad framgång fram tills nu…). Nu var det väl så enkelt att fransmannen hade tjockare plånbok eller tyngre sponsorer i ryggen och då var inte valet svårt för ekonomiskt pressade Malcolm Wilson.
Utmanar Breen gör unge Stepahané Lefevbre och egentligen med bara en enda sak på plussidan om man ser det med Citroën-basen Yves Mattons ögon, han är fransman. Med lika många tävlingar i år har Breen fått ihop 25 WRC-poäng medan konkurrenten fått ihop mindre än hälften, 12 poäng. Femte platsen i Rally Monte Carlo är årets bästa medan 35:e placeringen i Portugal är motsatsen. I Rally Polen slutade han nia efter stora ”tekniska problem” (halva bakändan försvann på Cittran) vilket gav två poäng.
Förstår om Matton har svårt att bestämma vem av de två han ska välja. Kanske blir det som i år att de får dela på ”andra bilen” vilket inte känns optimalt. Inte om ”Vinkel-gänget” verkligen menar allvar att det 2017 är WRC-seger som gäller och inget annat.
*
Mer rykten och då är det nästan som vanligt Jari-Matti Latvala som är huvudpersonen. När den store rallymanagern Timo Jouhki mellan skål och vägg efter Finland förklarade att det 2017 skulle vara minst fyra finnar i WRC satte spekulationerna åter i gång. Spekulationer där då Latvala är en bricka i spelat och det hävdas att han kanske trots allt inte förlänger kontraktet med VW. Rykten säger då att han vill ha en ny utmaning och kanske det han snackar om med gamle VM-åkaren Juha Kankkunen. Själv tror jag inte så mycket på dessa rykten och när man hör hans förklaring till varför han inte ”pushade” Meeke så hårt i helgen som förväntat, stärks min tro på lojaliteten till VW. Latvala avslöjar att det var omsorgen om poängen i Märkes-VM där Volkswagen fick full pott genom hans andra plats som styrde hans rally.
– Teamet behövde verkligen de här poängen, menade Latvala hos wrc.com.
När Sebastien Ogier undersökte diket på fredagen fick Latvala en helt annan press på sig. Plötsligt handlade det mindre om att ta tredje raka segern på hemmaplan, istället gällde det mer att vara en taktiker, något som inte alltid tillhört hans mera framträdande drag.
Andra platsen innebar också att Polo R WRC #1 inte längre är en hägring vid horisonten utan det faktiskt bara är runt två segrar bort för föraren i Polo R WRC #2 att köra om. I och för sig tillhör då även at i hans ”game plan” att den nästan ofelbara trippel världsmästaren samtidigt blir poänglös. Kanske blir det ändå en spännande upplösning i mitten av november när finalen kör med Kennards Hire Rally Australia…
*
Onekligen ett steg i rätt riktning när det nya Rallyutskottet nu offentliggör sina tankar kring ”Nya Grupp H” eller som dom själva kallar det ”Grupp H 2018”. Tidigare utskott har föredragit mycket hysch hysch kring sitt arbete vilket också av förklarliga skäl gjorde folk både irriterade för att inte säga rent ut sagt förbannade. Nu är det transparens som gäller och tankarna hur Grupp H ska se ut framöver är nu mogna för diskussion. Gruppen bakom Grupp H 2018 skriver själv på försättsbladet om hur viktig det är att ventilera, att ha åsikter och framförallt att det som nu publiceras bara är ett förslag. Med tanke på tidigare ”förslag” är det kanske lämpligt att förklara vad förslag betyder. Enligt Wikipedia är förslag, ”en plan hur något kan/skall göras” alltså väl att märka, inget som är beslutat…
Vidare kan man läsa innan det tekniska tar över: ”Målbild, Vem är det riktat till och vem skall vi tänka på. Elit eller bredd.
Tankar vid framtagandet:
Vår målperson i framtagandet av detta regelverk är medelanvändaren i grupp H, utan att glömma vare sig SM-åkaren eller nybörjaren. Vi har också fokuserat ganska hårt på Att många skall kunna bygga en vettig bil för rimliga pengar, och att reglerna skall kunna tillämpas på såväl nyare som äldre bilar. Vi har inte pratat prisgränser, men vi har diskuterat kostnader en hel del.
En extremt viktig sak är hur vi ska göra detta så ENKELT som möjligt för att kunna bygga nytt eller bygga om sin befintliga bil. Allt väl om det finns en FIA homologeringshandling som grund. Finns inte det så måste vi enkelt kunna ta fram en nationell, enklast möjlig, sådan. Tex. Till nyare bilar utan FIA-klassning. Se ex.vis Nat grp E handling.
Under framtagandet av regelförslagen har vi använt 4 (5) hörnpelare som vi bollat mot, dessa finns nedan.
Exempel 1 = skärmbreddare. ger inte mycket prestanda, påverkar inte säkerhet nämnvärt, Kostnad relativt låg, påverkar ej hållbarhet, Men ger hög ballfaktor. summan av detta är att det tilltalar, ökar ej fart eller kostnad. och är frivilligt om man vill bekosta. o då tycker vi att det med hög sannolikhet platsar i regelverket.
Exempel nr 2. Hydrauliskt styrda diffar. ger väsentlig prestanda, hög kostnad, påverkar troligen hållbar- het negativt, ingen/låg ballfaktor, Här har vi enbart faktorer som påverkar klassen i en negativ riktning. högre kostnad, högre farter, troligen sämre hållbarhet (ej testade grejer, inkörningsproblem m.m. Och det tilltalar en mkt liten mängd aktiva o märks inte alls utåt
Förslaget bygger på fyra hörnpelare. Alla dessa skall noga vägas mot varann, sen skall beslut om regelförslag tas via demokrati.
HÖRNPELARNA:
Prestanda:
Syftet är att man inte skall kunna köpa sig stora prestandafördelar. Faktorer som är svåra att kontrollera, släpps där så är möjligt fria.
Kostnad:
Detaljer som ger högre kostnad till lite nytta skall vi tänka oss för med.
Hållbarhet / Tillförlitlighet:
Reglementet ska vara generöst med det som gör att bilarna håller längre och därmed ger lägre driftskostnader. Reglementet ska motverka att man ska kunna köpa sig till resultat.
Körglädje/ballfaktor:
Grunden är att man ska ha kul när man tävlar. Hippa saker som kan kännas onödiga och dyra men som inte påverkar prestanda bör vara generöst tillåtna. Segrarna sitter inte i dessa detaljer. Likaså saker som påverkar utseendet på bilen så den ser häftigare ut bör vara generöst tillåtna. Tilltalar ungdomen!!!
(Säkerhet:)
Säkerhetshöjande åtgärder kan i princip få kosta hur mycket som helst så länge det är frivilligt och det inte påverkar (ökar) prestanda.)”.
Så diskutera nu detta ute i garagen, på tävlingar och låt sedan era SGA få reda på vad ni tycker. När Grupp H 2018 en gång väl är klubbat är det så att säga för sent…
*
En bil som man tycker skulle vara intressant här hemma som älskar bakhjulsdrivna rallybilar är Toyotas nya GT86-modell. Toyota Motorsport GmbH har som bekant utvecklat bilen som redan körs i bland annat Tyska Mästerskapet. När ERC kommer till Barum Czech Rally Zlín blir det också debut för Toyotan i Rally-EM med italienaren Luca Rossetti bakom ratten.
– Bilen är fortfarande ny så vi jobbar hela tiden på att optimera olika set-up för att hjälpa våra kunder att få ut maximalt av GT-86:an, berättar TMG:s chefsingenjör.
*
Ett nytt grepp i Sydsvenska Rallycupen är ”Mästarmötet” som körs nu på fredag i Millebygden utanför Älmhult. De bästa i varje klass är inbjudna och ges då möjligheten att tävla om prischeckar till ett sammanlagt värde på upp till 75.000 kr. I varje av de nio klasserna är segraren garanterad en check med värdet 4.000 kr. Tävlingen körs som en sprint med två kvalificeringsåk där tiderna slås ihop och slutligen en avslutande finalomgång för varje klass med två körningar där bästa tiden räknas.
Totalt hade 60 förare kvalificerat sig men riktigt så många finns inte anmälda till på fredag, bara 49 är sugna på Millebygden. Av dessa kör bara två 4WD, Stoffe Nilsson och Ola Schön med Subaru. Två av de kvalificerade utmanarna kommer inte till start då Robert Scholander bygger bil efter SSR-rullningen medan Markus Theorin prioriterar AM Snapphanerally
Tuffast är det i R3-klassen (Grupp H) där seriens alla toppåkare är med och totalt 18 bilar i klassen. Dock bara två Opel-åkare, Viktor Karlsson med sin Corsa och Kristoffer Thörjesson med den vassa bå Opel Astra OPC. Två Oplar ska räcka för att slå resten av gänget. Tävlingen börjar klockan 17 på Millebygden Raceway och publiken uppmanas att ta sig dit i god tid för att i lugn och ro söka upp de bästa platserna.
*
Träffade idag Volvo-fantomen Hans ”Kräbbleboda” Johansson å tjänstens vägnar. Träffen hade vi på ett vetefält utanför Kristianstad där han körde skördetröska och anledningen var att med bild skildra årets skördearbete. Dessutom gjorde jag något som jag aldrig trodde jag skulle våga, jag åkte med när Hans körde. Trots allt en viss skillnad mot en grön Deutz-tröska och en toktrimmad Grupp H-240. Kan tillägga att det gick lugnt och fint över fältet, jag var faktiskt inte rädd en enda gång.
I hytten snackade vi så klart rally och Finland och här hittade Hans likhet med flera av WRC-stjärnorna och sig själv. Det var i SVT:s utmärkta sändning där föraran fick frågan vad de skulle sysslat med om de inte kört rally på toppnivå. Flera, bland annat Mads Østberg svarade då att de skulle jobbat med lantbruk. Detta hade fått Hans att fundera.
– Där ser du vi är ganska lika fast tvärtom, jag jobbar med lantbruk och skulle vilja köra WRC!
Mycket tid till att fundera i hytten på tröska…