Citroën på väg mot dubbla pallplatser i Finland, Tidemand trea, Grahn tvåa i Kullingstrofén, Joel E. vann på Spa och tveksamt nöje…
Med en sträcka kvar av lördagen är det fortfarande Kris Meeke med Abu Dhabi Racings WRC Citroën i ledning i Neste Rally Finland. Ingen kan heller komma och påstå att det är Meekes startposition som är anledningen, då tvåan Jari-Matti Latvala har nästan exakt samma förutsättningar och är ändå över fyrtio sekunder bak nordirländaren.
I går beskrev jag Meekes teamkompis Craig Breen som den stora knallen bort i Finland och han fortsätter att knalla på och är på väg mot all time high i WRC då han håller tredje platsen. Visserligen 1 minut och 43 sekunder bak Meeke men ändå en jättesensation om det håller hela vägen.
DMACK:s Ott Tänak har drabbats av dubbla punkteringar och tappat massor av tid men tuggar sig sakta men säkert uppåt. Ligger nu fyra och bara tio sekunder skiljer till Breen och ska jag var helt ärlig, tror jag att Tänak klarar det. Hitintills fyra sträcksegrar och ännu fler kan det bli…
Jagar pallen gör även Hyundai-duon Thierry Neuville och Hayden Paddon, femma respektive sexa men inte mer än sekunder bak Tänak.
En sträckseger har Mads Østberg kunnat räkna in men har samtidigt tappat lite av sin ”pace” och var riktigt nära tredje platsen i förmiddags men har sedan tappat av. Runt tjugo sekunder skiljer nu mellan honom som sjua och Breen som trea.
En avåkning och tappad tid gör att Andreas Mikkelsen sladdar på åttonde plats, knappt tjugo sekunder bak den norskflaggade M-Sport Fiestan.
*
I WRC2 är det The Esapekka Lappi show som gäller och resten av gänget får finna sig i att vara på åskådarplats. Pontus Tidemand har en tuff fajt med Teemu Sunninen som ligger tvåa, kan gå förbi men upp till Lappi når han aldrig såvida inget händer ledar-Skodan.
Emil Bergkvist som fick ihop ”skrotet” och startade om har har gjort flera bra tider, får nu nyttiga mil i kroppen. Däremot verkar Lars Stugemo ha gett upp på SS17 då inga tider därifrån kommit in.
*
WRC3 leds av Ole Christian Veiby medan Drive DMACK-cupen har Max Vatanen som snabbaste förare. Oscar Solberg och Patrik Barth ligger femma.
*
I DMACK-cupen svarade Nicola Ciamin för årets blunder efter att ha rullat Fiestan sex och 3/4-dels varv på Ouninpohja. Trist kan man tycka tycka men när man så får reda på att rullningen skedde efter att sträckan strukits sedan italienaren Lorenzo Bertelli kraschat så illa att både han och kartisen fick åka till sjukhus. Då blir man allt annat än imponerad, sträckan för Ciamin gällde alltså som ren transportsträcka. Måste bli svårt att förklara för de som håller i börsen…
*
Bertelli och kartläsaren fick redan runt klockan fyra lämna sjukhuset med Ok-stämpel i pannan.
– Nu behöver jag bara se till att få ihop bilen igen, hälsade Bertelli på väg ut från sjukhuset.
Något som Fiesta-kompisen Eric Camilli knappast behöver tänka på för att få ihop hans bil efter besöket utanför vägen är inte gjort i en ”hannavänning”. Börjar bli mycket anteckningar på fransmannens skrotarkonto hos Mr Wilson…
Glöm nu inte livesändningen från power stage söndag klockan 12.00 och sedan den stora eftersändningen klockan 17.00 i SVT.
*
Läser att FIA säger nej tack till att starta en serie för privatåkare med ”gamla” alltså nuvarande WRC-bilar när det nya reglementet träder i kraft 2017. Ett beslut som många inte gillar som här sett en chans att tävla på hög nivå men utan de vansinniga kostnader som WRC-åkande innebär. Tror även att flera fabrikanter är besvikna (läs då främst M-Sport och Citroën) som med detta sett en väg att få in friskt kapital i verksamheten.
Istället menar FIA att WRC2 är plattformen för dom som inte är villiga att satsa på WRC fult ut. Dessutom är dagens bilar fortfarande godkända men så klart inte fullt konkurrenskraftiga, både 2017 och -18.
En liten nödutgång finns dock, FIA har inget emot om någon utanför vill drar igång en egen cup för bilarna. Men den springan betecknar jag som minimal då detta kräver väldigt mycket både pengar och arbete…
*
Drygt fyra sekunder skilde Joachim Grahn och Rickard Nilsson från första platsen när det var dags för Svenska Rallycupen och Kullingstrofén. Den som var så mycket snabbare var KAK:s Björn Adolfsson/Christer Carlsson med R5-Peugoten. Ledde fram till sista sträckan gjorde Ronnie Jacobsson/Ola Tovén men tappade här både tid och seger, slutade trea med åtta sekunder upp till Adolfsson.
Illa inledde favoriten Bengt Abrahamsson som tillbringade över 20 minuter mer på SS1 än sina kompisar.
I 2WD var Tomas ”Lången” Pettersson på sedvanligt åkhumör och då är hans Escort svårstoppad. Bäst försökte Johan Svensson, Valdemarsvik, men 940:an kom aldrig närmare än 3,6 sekunder. Trea slutade Fredrik Eriksson och som fyra favorittippade Daniel Wall.
Comeback efter den tuffa kraschen i Simrishamn gjorde kartläsaren Ida Lidebjer Granberg och klarade sin uppgift i Jonas Sandbergs Volvo perfekt. Så bra att man tryckte sig förbi min klubbkompis Pontus Berglund som slutade på 14:e plats medan Jonas och Ida var ett snäpp upp.
Den tuffa brödrakampen mellan Jesper och Hampus Larsson, Kristianstad MK i Grupp E-klassen såg ut att gå i storebror Jespers favör. Inför sista sträckan ledde han betryggande men då hände något och sju minuter mer på sträckan gjorde att Hampus och Anna Larsson kunde göra tummen upp på väg in mot mål.
*
I dag hade SMK Hörby sin årliga ”Sponsorkörning” där klubbens förare ges möjlighet att under enkla former bjuda de som skjuter till pengar på en åktur. En som tog vara på möjligheten var klubbens tyska stjärna Tom Kristensson som lät ”sponsorbilen” eller Grupp H-Golfen gå varm på asfaltplanen. En liten bonus vid sidan av sponsorskjutsandet var att det även gav lite ”tarmac-drive” inför nästa stora uppgift i ADAC Opel Rallye Cup, WRC Rally Deutschland om tre veckor. Det stora tyska äventyret gäller som två tävlingar i cupen vilket så klart gör den extra viktig för Tom och Timmy Berntsson. Även cuptvåan Pontus Åhman och Johan Johansson är så klart anmälda till det Trier-baserade VM-rallyt.
Totalt 90 anmälda med 12 i WRC-klassen. I WRC2 kör Pontus Tidemand och Emil Bergkvist under blå/gul-flagg. Första starten för året i WRC2 gör även dansken Kristian Poulsen som kör en av holländska teamet Wever Sports R5-Skodor.
I ”DMACK-cupen” sätter sig åter Patrik Barth i Oscar Solbergs R2-Fiesta.
*
Första segern för Tomelillas Joel Eriksson kom idag i ”Formula 3 European Championship” när han vann på belgiska Spa. När George Russel i pole fick motorstopp i starten ryckte Joel åt sig ledningen med en dryg sekund och det gapet höll han sedan hela vägen mot målflaggan.
*
Under sponsordagen fick jag flera erbjudanden att åka med i rallybilarna. Lika mycket som jag finner njutning i att hugga mig i benet med en slö yxa, lika lite gillar jag att kasar runt i högerstolen. Så tack, men nej tack från min sida. Däremot har inte sambo Ewa samma inställning, berg och dalbanor, ju snurrigare karuseller desto bättre och vilt sladdande rallybilar är ju bara så kul.
Både Jim Nilsson i den röda 940:an, Tom Kristensson i sin Golf och Tommy Andersson i BMW M3:an gjorde allt för att hon skulle få sitt lystmäte och på väg hem konstaterade hon.
– Jättekul att åka så fort, annat än när jag åkte med sig på Svampabanan!
Sådant är mitt liv…
*
Dagens bilder. Baud Dhabi Racing – Skoda Motorsport- DMACK- Jonas Sandberg-Anna Larsson – Tommy Svensson