85 % nytt i Monte 2017, pampig show avslutade i Estland, Grupp E-vinnaren slutar (?) och varför respekteras inte SOS-skylten?
Kan inte vara någon som helst tvekan om vilken tävling i WRC som har längst historia att blicka tillbaka på och 2017 är det dags för ”The 85th Rallye Automobile Monte-Carlo”. Öppningen av WRC 2017 med helt nya vassare bilar och med Toyota som nytt märke lovar att bli något alldeles extra lovar arrangören ”AUTOMOBILE CLUB DE MONACO”. Bland annat utlovas en nästan helt ny bana där 85 procent av specialsträckorna är nya i jämförelse mot årets version. Dock släpper man inte rallyts mest klassiska sträcka den över Col de Turini (bilden) som numera benämns som ”La Bollène Vésubie-Peira Cava (SS15, 21.36km)”. Söndagens näst sista sträcka och innan ”The traditional prize-giving ceremony will start at 3pm in front of Monaco’s Palais Princier.” körs den 5,5 kilometer långa power stage ”Luceram-Col Saint Roch”.
*
När M-Sport och Eric Camilli är i Finland och testar inför kommande Rally Finland är det med blandade känslor kan man tänka, efter tragedin i Nice. Som en gest av respekt har Camilli därför skrivit ”Nice” på WRC-Fiestan.
*
För ett år sedan krockade Nikolay Gryazins storebror Vasily med en privatbilist på väg till test inför Rally Estonia. Vid den svåra olyckan där ERC-föraren var helt oskyldig skadades han svårt och fick tillbringa en månad på sjukhus. Efter detta har också följt långvarig rehabilitering. Som ett led i denna rekommenderade läkare att Vasily skulle sätta sig i rallybilen igen så fort han kunde och come back blev det i helgens auto24 Rally Estonia, nästan exakt ett år efter olyckan. Fortfarande inte helt återställd ställde han därför upp i Estlands ERC-bidrag, bland annat behövs ytterligare operation i foten innan den ska fungera normalt. Efter detta hoppas Vasily att kunna återuppta ERC-tävlandet i hop med lillebror Nikolay.
I sin come back var Vasily inte riktigt med i toppstriden i Junior-ERC men inte långt efter. En 18:e placering blev det till slut för Vasily och då fanns där även en rullning med R2-Peugeoten på sista sträckan med i protokollet.
*
En sak till är dom duktiga på i Estland förutom att bjuda på ”high speed stages” och det är att anordna spektakulär målgång/prisutdelning. Tvåan Kajetan Kajetanowiczs co-driver Jarek Baran var lyrisk efter firandet i centrum av staden Tartu.
– Det här var den mest perfekta avslutning jag upplevt, det var som på Formel 1, menade Baran.
Showen var signerad av f.d Suzuki-föraren i Junior-WRC, Urmo Aava och var oerhört spektakulär vilket Baran uppskattade. Han konstaterade också.
– Spelade ingen roll om du vann, var tvåa eller trea, det viktigaste var att få vara där!
*
I helgen körde SMK Hörbys Thobias Svensson hem sitt andra raka RM-guld i Grupp E-klassen efter seger i Slottssprinten. Detta efter en tuff fajt med Kristianstads Hampus Larsson som tack vare andra platsen nu kan sätta ”A-förare” på visitkortet.
I dagens Kristianstadsbladet berättar Thobias om segern som togs i par med Stefan Pettersson från Grimslöv. Tre raka vinster bevisar att RM-guldet hamnat rätt men nu kan det vara sluttävlat i Grupp E-klassen berättar ”Tobbe” i tidningen.
– Ja, så är det. Detta är sista året som vi kör i den här klassen. Sedan kommer vi att sälja vår bil när säsongen är slut. Jag har inte bestämt mig om jag ska satsa på en ny klass eller ta ett uppehåll. Dyker det upp något bra, så kanske jag hugger på det. Jag är familjefar och det tar sin tid också.
Med Thobias borta så kanske det blir en öppning för Hampus eller storebror Jesper 2017. Detta såvida inte Tobbes klubbkompis Magnus Sigvardsson väljer att trappa upp, då kan det bli riktigt tufft…
’
Har varit mycket om säkerheten i Slottssprinten på Facebook och där det mesta handlat om vad som hände i målet på SS4 innan den ströks. Detta efter att en tävlande rullat i princip inne i TK:n, turligt nog utan att skada sig själv, kartläsaren eller funktionärerna.
Dessförinnan skedde en ännu allvarligare olycka på sträcka tre när en Grupp E-åkare från Dalarna åkte av. En av de som först kom fram till olycksplatsen var Tomelillas Appendix K-åkare Nisse Schön. Till saken hör att Nisse är räddningschef hemma i Gärsnäs vilket gjorde att han reagerat extra kraftigt på vad som skedde. Rättare sagt vad som inte skedde och därför har Nisse hört av sig. ”Angående avåkningen på sträcka 3. När vi kom på en fullfartssträcka över krön, svängde vägen svagt höger, vi kör onotat men det kunde vara 4:a eller 5:a. Då blev vi nervinkade av en person och sedan såg vi 30 meter ut i terrängen, en annan person med RÖD SOS skylt som vinkade.
Vi stannade, jag sprang dit och då hade redan en bil stannat längre fram som också kom dit. Då hade redan en annan bil före blivit ombedd att åka till mål och larma. Han som vinkade ner oss fick också en RÖD FLAGGA för att vifta ner resterande tävlingsbilar. Men det var flera tävlande som inte ens saktade in utan körde fullt förbi killen som viftade med den röda flaggan. Vi stannade tills räddningspersonal och ambulans var framme. Av de 13 bilar som passerade olyckan var det bara fem som stannade. Hörde en som sa att han inte stannade för han hade ingen utbildning för sådant.
Det är för jäkligt att sådant här sker, dessutom med så många kända förare bakom ratten. Hoppas att ni som läser detta och känner igen er och SKÄMS!
Varför sträcka 4 blev struken kan man ju bara spekulera i efter alla rykten som gick? Ingen rök utan eld!
Med vänlig hälsning Nisse Schön.
PS. Där ligger två skadade och endast ett par åskådare på plats då säger det sig själv att stanna tycker jag. Det är därför vi har RÖDA flaggor. Skickar även en hälsning till de skadade. DS.
Utan att själv varit på plats tycker jag ändå att Nisses historia visar på skrämmande nonchalans, trots allt är det rallykompisar som ligger skadade. Sedan är det alltid svårt i efterhand att komma åt den här typen av händelse. Finns så klart alltid möjligheten att man i ”stridens hetta” inte uppfattar SOS-skylten och bara passerar. Men om en eller två bilar hade gjort så må vara hänt, men inte åtta…
*
Desto roligare att kunna berätta om resultatet från den insamling till Barncancerfonden som Katrineholms MK hade i samband med Slottssprinten. Hela 31 340 kr skänktes till Barncancerfonden genom den frivilliga entrén och välgörenhetsauktionen.
– Från tävlingsorganisationen är vi djupt tacksamma och varma i själen av den givmilda inställning alla har, och som nu kan ge fler unga en chans till att bli fri från sin jobbiga sjukdom. Stort TACK till alla, hälsar Christer Nystrad och Leif Fredriksson från arrangörerna.
*
Sune Rickardsson, tävlingsledare i Lima MS och LBC-Rushen svarar idag på frågan när man ansökte om deltävling i Rally-SM. Lite ursäktad får nog MAS och Lars Mattsson ändå vara när man läser Sunes svar då de knappast kan lastas för sådant som hänt så här lång tid tillbaka . ”Hej!! Det är nog 10-12 år sen nu vi sökte SM sista gången !! Mvh Sune Lima MS”.
Det som är lite trist är att Sune skriver ”ansökte sista gången”, hade känts betydligt bättre om han skrivit senaste gången istället.
*
Audi tycker med all rätt, att det är värt att fira att man levererat den 200:e Audi R8 LMS GT3 sedan modellen släpptes 2009. Bil nummer 200 var den 64:e av senaste generationen och gick till ledarna i ADAC GT Masters, ”Land Motorsport”.
Från Ingolstadt kommer också lite oviktig men kul information till exempel, ställer man de 200 bilarna i rad blir raden 900 meter Audi-bilar. R8 har tagit nio 24-timmars segrar, 28 totalvinster och 34 klassegrar. Inget dåligt facit för det som en gång var en gren av DKW…
*
Øresund Rally som började (om jag inte minns fel) som ett samarrangemang på båda sidor Öresund för sex år sedan är nu renodlat med ”DK-stämpel”. Lördagen den 27 augusti körs årets upplaga i trakterna av Hillerød på Nordsjælland. Huvudtävlingen Øresund Classic Rally ingår i FDM DASU Classic som mäter 22 mil. Här finns en begränsning på bilarna som inte får vara registrerade senare än den siste december 1990.
Arrangören har i år åter öppnat upp en turistklass för alla men som är kortare, bara 11 mil och nämnd som Øresund Tourist Rally. Är du intresserad så gå in på www.oresundrally.org
*
Häromdagen dök där upp ett kuvert till mig med avsändare Holmax, Hallstahammar med ett trevligt innehåll. En del av lokaltidningen VLT där man gjort ett reportage om Opel-samlaren Sune Larsson och vilken samling, nio olika Opel-modeller från Senator 3,0CD från 1990 till pärlan i samlingen, en riktig ”vill ha bil” röd Kadett Rally från 1969. Avslutningen på artikeln, signerad Annemo Friberg är bara så rätt, ”Opel- ett sätt att ha det bra”…
- Dagens bilder kommer från M-Sport, Audi Sport, ERC.com och Tommy Svensson så klart…