Tufft för däcken i WRC 2017, inget fel på Edane-bilen, skandal-Doran har slutkört i RallyX och fuskas det med rallyfilm?
När det nya WRC-reglementet träder i kraft 2017 betyder det i korthet, snabbare bilar, högre risker (OBS,detta är min bedömning) och som ett brev på posten ökat däckslitage. Inget konstigt med det, en Grupp H Volvo sliter som bekant mer däck än en VOC-variant. I synnerhet förväntas slitaget bli väsentligt större på grussträckor än på asfalt.
Autosport har kollat med de två stora i WRC, Michelin och DMACK som nu jobbar med att ta fram nya däck för de häftigare bilarna. En inte helt lätt ekvation då de nya bilarna kräver mer slitstarka däck vilket nästan med automatik innebär däck som inte ger samma grepp.
DMACK:s Dick Cormack strör också ännu mer salt i Ogiers sår med den kritiserade startordningen. Till nästa år blir det ännu värre att spåra med de nya däcken med sämre grepp i lösgruset är hans slutsats.
– För föraren som ligger först på vägen verkar det som att det kommer att bli ännu sämre grepp än i år, menar Cormack.
Än värre lär det bli om förslaget om däckbegränsning (en uppsättning per etapp) införs i WRC, då krävs det ”puckar” med betydligt bättre slitstyrka än dagens. Här skulle orsaken vara att spara pengar åt teamen. På detta repliker Cormack till Autosport.
– Bilarna kostar runt 450 000 pund och här snackar vi om att spara in däck för 250 pund, känns inte vettigt!
*
Där var inget tekniskt fel på den bil som orsakade olyckan i Rally Edane där fyra åskådare skadades. Detta uppger NWT efter att ha talat med ansvarig polis för utredningen som kommit fram till samma sak som nog de flesta redan misstänkt. Därmed finns ingen brottsrubricering och föraren är inte längre misstänkt för något brott.
Den allvarligaste skadade, en kvinna flögs efter olyckan till sjukhus i Örebro men nu har tillståndet förbättrats och i förra veckan åkte hon tillbaka till Karlstad.
*
Verkar som brittiske rallycross-föraren Liam Doran har gjort sitt i årets Rallycross-VM efter att ha både hamnat i slagsmål och varit berusad i samband med eventet ”Gate Bil” i Rudskogen helgen efter Höljes. I dag kom där ett officiellt meddelande från hans team JRM Racing där de bekräftade att kontraktet brutits mellan dom och Doran. Något som innebär att Dorans sista tävling 2016 blev den i Höljes. Några detaljer vill inte teamet lämna, utan konstaterar enbart att det handlar om ”intern angelägenhet” och att inga mer kommentarer kommer att ges.
Jag har lycktas få reda på att den 29-årige Mini-föraren ”went berserk” och när säkerhetspersonal försökte lugna honom blev det etter värre. Han ska då bland annat ha hoppat på en Lamborghini och dessutom på en annan bil, så illa att bilen inte kunde sättas i tävlingskick till söndagen.
Om Doran nu har annat att tänka på så fortsätter JRM Racing som planerat sin satsning på
FIA World Rallycross Championship. Teamet jobbar med att utveckla Mini RX till en vinnarbil, fast utan Doran vid ratten…
*
MAS ordförande Lars Mattsson vill gärna ha en replik på Sune Rickardssons kommentar på att Lima MS tidigare anmält intresse att få köra LBC-Ruschen i Rally-SM men inte fick någon som helst återkoppling. Mattsson kommenterar: Angående Limas ansökan om SM, det skulle det vara kul att få veta vilket år de sökte, då MAS inte har kännedom om någon ansökan eller förslag.
MAS har under våren haft förfrågningar och intresseanmälningar på SM-sidan & SBF:s officiella meddelande för Rally SM 2017 & 2018 men vi har inte fått några förslag eller intressenter. Vi har för avsikt att lämna förslag för Rally SM 2018 under hösten 2016.
Hälsningar Lars Mattsson”.
*
Jag undrade i lördags vad som hände Lars Stugemo/Kalle Lexe när de var på besök i Autoglym Rally med R5-Fiestan. I dag kom svaret på FB och med hjälp av orden ”perkele” och bilden på en strandad Sunnyside-Fiesta var det inte svårt att räkna ut att Finlandsresan inte slutade så där jättebra…
*
Fick igår höra en helt fantastisk historia från en som i helgen besökte Slottssprinten. Enligt källor där, figurerar det någon som åker runt och filmar specialsträckorna i de sydsvenska rallytävlingarna. Filmer som sedan säljs till de tävlande och då inte bara till B och C-förare utan även till som han säger, ”etablerade förare”. Detta för att i förväg kunna ”dopa sig” genom att skaffa sig otillbörlig fördel. Som min tipsare så klokt konstaterar.
– Olagligt lär det ju inte vara. Sen kan man ju diskutera hur moraliskt och sportsligt det är?
Om nu historien är sann måste jag säga att kreativiteten är stor när det kommer till det som i mina ögon måste klassas som solklart fusk. I mina ögon har detta inget med om det är lagligt eller ej, utan här måste Rallyutskottet stämma i bäcken på något sätt. ”Filmaren” bör med omedelbar verkan bannlysas från allt vad rally heter och förhoppningsvis kan någon med ryggrad träda fram och namnge sabotören.
Inte bara själva fusket som är extremt störande, utan även det faktum att ”rally-anknuten” trafik åker runt på sträckorna före tävling är ett stort problem. Själv har jag i helgen åkt runt och plockat tillstånd inför TV-Svängen och då får jag höra talas om detta problem. Själva tävlingen har markägarna inga synpunkter på och alla är mer eller mindre positiva, men trafiken innan stör man sig på. Nu är vi lyckligt lottade i TV-Svängen då ingen hitintills använt detta som argument för att inte skriva på. Men fortsätter ofoget vet man aldrig…
*
I dag har Svarta Masken alias Eric Lindgren ett intressant inlägg på sin sajt om Facebooks betydelse för motorsporten. Du kan gå in på http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4637 och ta del av hans ganska mörka bild för motorsporten. Nu delar jag inte alla Svarta Maskens åsikter och upplever inte framtiden riktigt lika dyster. Men som alltid är det tänkvärda infallsvinklar som levereras…
*
Felix Rosenquist är het och i helgen tog han en blytung dubbelseger borta i Toronto genom att vinna bägge racen i Indy Light. Så här långt har den 24-årige smålänningen vunnit tre race i år och detta betyder att han stått i vinnarcirkeln fler gånger än någon annan.
I går bekräftades det också att större uppgifter väntar runt hörnet för Felix, testkörning för Team Chip Ganassi i Indy Car kommande torsdag. Annars är det 24-timmarsloppet på Spa-Francorchamps som väntar där han delar en Mercedes-AMG GT3 med holländaren Renger van der Zande och Tristan Vautier från Frankrike den 26-31 juli.
*
I helgen var ”The Race lab” Simon Larsson på holländska Zandvoort och körde Audi Sport TT Cup med varierad framgång. I Race 1 fick skåningen bryta efter ”accident” men i Race 2 gick det bättre och 19-åringen där slutade elva. Vinnarna på Zandvoort hette Nicklas Nielsen och Sheldon van der Linde, båda rookies. Inför sommaruppehållet ligger Simon på 13:e plats med 53 hopkörda poäng.