DMACK satsar på två bilar i WRC, lite från Sprint-SM där Green blev femma och bloggjubileum!

BloggDMACKDMACK är heta efter framgången i WRC Rally Poland och ledningen i Brittiska mästerskapet genom Elfyn Evans. Nu satsar uppstickaren på att till nästa år försöka locka över M-Sport till sig från mångåriga samarbetspartnern Michelin. Lockbetet är att låta Evans köra en andra bil vid sidan av Ott Tänak. Till Autosport bekräftar grundaren av DMACK Dick Cormack planerna.
Vi jagar en överenskommelse med M-Sport och målet är redan till 2017. Skulle detta inte gå att lösa så får vi vänta till säsongen efter.
Cormack siktar högt och slår fast att om hans däck inte finns på fabriksbilarna 2017, blir det två egna Fiestor i WRC-klassen.
Han är också mycket nöjd med Tänak även om han inte alltid kommer i mål.
But he’s very, very fast…
Lyftet för DMACK kom när man flyttad från Kina till ”UK” och nu väntar ett samarbete med Cooper. Antingen en kommande investering på £225 miljoner i Cumbria strax intill M-Sport eller att man flyttar in i Coopers nuvarande fabrik.

*
Låt mig direkt förklara, jag har absolut inget emot rallysprint som tävlingsform, tvärtom. Gårdagens tv-sända SM-Sprint från Norrköping stärkte också min inställning det här är bra, riktigt bra. BloggColinFör oss motornördar var detta optimal underhållning, åtminstone finalerna som var det enda jag hade möjlighet att följa (till och med Colin följde med intresse tävlingen från soffan). Min ”kritik” gäller enbart att låta de två kvalåken ingå som fullvärdig SM-tävling, tycker att det är två helt olika grejor.BloggLedin
Ta till exempel gårdagens största stjärna enligt mitt sätt att se, tvåan i 2WD Mattias Ledin i finalens ”slöaste” bil en R2-Peugeot (bild). I går fick han kämpa i totalt 2 minuter och 53,3 sekunder och för detta fick han om jag förstår rätt, lika många SM-poäng som efter South Swedish Rally. Där fick Mattias dock jobba i 1 timme, 37 minuter och 4 sekunder. Som sagt ungefär som att jämföra äpplen och päron….BloggGreen
Det skånska inslaget i SM-Sprinten Johan Green och Mats Jönsjö, Hässleholms MK nådde med bred marginal finalen i 2WD. Men sedan gick det inte riktigt så bra som det var tänkt och den blå Golfen kom i mål på exakt samma tid som den vita Golfen som kördes av Kinds Kristian Johansson. När dessutom Kristian var snabbare i första åket slutade han fyra medan ”Kalle” slutade femma.
Jag kom lite för långt ut i en sväng på slutet och det är möjligt att medaljen försvann där, förklarade Hässleholmsåkaren efteråt.
Annars gillade Kalle upplägget och enda kritiken gällde starten som blev uppkörd, här kunde varit asfalt istället menade han.
För honom och resten av av ”SM-åkarna” var det dock kvalen och SM-poängen därifrån som var det viktigaste. Hur många poäng han fick med sig hem till Sösdala har jag ännu inte lyckats utröna då ingen ”SM-poängs-lista” finns på nätet. Själv menar Kalle att han fick så många poäng att han från tredje platsen i Trimmat 2WD fick större marginal ner till fyran

*.
BloggAndreasSnabbast av 2WD-åkarna i Norrköping var Andreas Sjölander och Sofie Lundmark med sin R3-Citroën. Men det var stenhårt och efter första åket var slutlige tvåan R2-åkande Mattias Ledin, nio tiondelar efter. Allra snabbast åkte faktiskt Thomas ”Lången” Pettersson med sin fina Ford Escort.
I sista åkte blixtrade dock paret Sjölander/Lundmark till och passerade samtliga och säkrade förstaplatsen med två tiondelars marginal.
Riktigt roligt. Jag var ju inte med i täten i början på tävlingen, men sedan flöt allt på bättre och bättre, förklarade Andreas efter målgång.
Kul för paret som ligger fyra i Rally-SM att få till en fullträff och ett SM-guld. Framöver väntar en tuff fajt med Johan Green om en slutlig pallplats i Rally-SM. Fördel Green som i nästa SM-deltävling, Snapphanerallyt kör på hemmaplan…

*
Lite anmärkningsvärd var ändå resultatlistan i 2WD då samtliga på pallen körde moderna R-bilar. Sjölander och trean Johan Karlsson, satt i R3-bilar (Citroën även för Carlsson) medan tvåan Mattias Ledin körde med en R2-Peugeot. I mina ögon en liten men ändock käftsmäll för Grupp H-åkarna, att få däng av en förare i bil som i SM tillhör Otrimmat 2WD. Den gamla sanningen att det sitter mer mellan ryggstöd och ratt än under huven gäller fortfarande…

*
BloggPGPG Andersson har två tidigare SM-guld i rally och är så gott som klar för ett tredje med tanke på marginalen till tvåan Mats Jonsson, nästan dubbla poängen. Nu blev det ett ”bonus-guld” då Årjängsföraren var helt överlägen i 4WD-klassen.
Det har varit en lyckad dag, med bra körning där jag kunnat ha mitt eget tempo hela tiden, summerade PG.
Bara att hålla med, snabbast i alla åken med WRC-Skodan visade med eftertryck vem om är ”Kung i Rallysverige”. Nu fick PG dessutom full pott i SM-sammandraget och jag säger bara, grattis till de dubbla SM-gulden 2016 PG!
Ordinarie kartläsare i Skodan, Emil Axelsson missade dock SM-medaljen som istället hängdes kring halsen på sponsorn Joachim Lund som ersatte i Norrköping. Marginalen till Bodens Mikael Wikström i WRC-Focusen blev tre sekunder.

*
BloggMattiasMest imponerade nog ändå Mattias Adielsson som skiftade från 2WD och Vauxhall Adam till 4WD med Mitsubishi. En tredje plats i det här tuffa gänget vittnar om vilken kapacitet som göteborgaren har bakom en bilratt
Helt fantastisk känsla just nu. Att vi kunde komma hit och ta en bronsmedalj är så himla skönt. Det gick absolut max i de två sista final åken, vi var nog över hela banan och lite till men det gick vägen och räckte till en bronsplats. Vi är otroligt nöjda med det, menade Mattias efteråt och la till.
Nu har jag min första medalj i rallysportens högsta klass  och det är ett riktigt stort framsteg. Medaljen är inte bara min och Andreas förtjänst utan alla som är med och stöttar oss på något sätt ska känna delaktighet i den!
Lite överraskande så var inte regerande mästaren Jerker Axelsson med i den absoluta toppstriden utan slutade femma.

*
Vill avsluta med att ge beröm åt SVT och framförallt Jonas Kruse som lyfte sändningen. Dessutom till SBF, MAS och Rallyutskottet, fundera på idén om en hel SM-serie för sprintåkarna och då gärna enligt min modell, snö, asfalt och grus…

*
BloggKruudaNär auto24 Rally Estonia drar igång på torsdag med shake down blir det premiär för Karl ”Kalle” Kruudas lillebror Gustav i ERC. Blott 18-år gammal men är ändå rutinerad och har kört tävlingen två gånger tidigare, där bästa placeringen är en sjunde plats i 2WD-klassen 2014.  I år kör han för första gången en M-Sport driven R2-Fiesta, dessutom med storebror ”Kalle” som coach och mentor.
Jag har jobbat hårt med min storebror för att komma väl förberedd inför mitt största rally under säsongen, säger Gustav till erc.com.

*
BloggViktorNär Viktor Johansson från Älvsbyn i Norrbotten valde att skruda sin rallycross-BMW med en ”regnbågs-banderoll” för att stötta kompisar som är homosexuella, tog det så att säga hus i h-e hos en av sponsorerna som hoppade av på studs.
– Jag har svårt att förstå hur färger kan uppröra på sådant sätt. Självklart är det tråkigt att tappa pengar, men mänskliga rättigheter slår högre, säger 25-åringen.
Med två SM-medaljer i prishyllan är Viktor en profil i sporten och med sponsoravhoppet har BMW-föraren nu även blivit rikskändis sedan nästan all svensk media hängt på. Någon tanke på att plocka bort regnbågen finns inte hos Viktor. Han avslöjar dessutom att hans stora intresse är dans ihop med flickvännen och där intresset övergått till att paret börjat tävlingsdansa.

*
Idag är det en stor dag då jag nu skrivit den 2000:e Motorbloggen sedan starten på min egen födelsedag den 18 december 2009. Inte i min vildaste fantasi kunde jag ana den här utvecklingen och jag minns när jag fick mina första läsarsiffror med runt 500 unika besökare. En svindlande summa som idag mångdubblats flera gånger om och nu har bloggen även läsare i Norge och Danmark.

091127 KAK/Östras ordförande David von Schinkel t.v ser på när Reko-Trailers Gilbert Svensson överlämnar priset  "Spirit of rally" till Kristianstad MK:s ordförande Kerstin Lindén. Bild. Tomm ySvensson

Mitt allra första inlägg handlade om när Björn Waldegård fyllt 65 år och fått en invit att gå med i PRO. En historia jag fick mig till livs när Kristianstad MK:s dåvarande ordförande Kerstin Lindén fick ta emot ett fint pris uppsatt av just Waldegård och KAK (bilden). Som en hyllning både till min egen blogg men ännu mer till Rallyvärldsmästaren från 1979, Björn Waldegård publicerar jag därför den allra första inlägget i repris.
För några veckor sedan fick Kristianstads MK mycket välförtjänt motta ett pris uppsatt av KAK och Björn Waldegård för allt jobb i samband med Midnattsolsrallyt. Tyvärr kunde inte Björn närvara vid överlämnandet, men teamchefen Gustav von Schinkel i Team Tidö Slott som Björn kör Porsche för i Midnattsolsrallyt, fanns på plats. Han berättade då att han just pratat med Björn som passade på att önska Kristianstads MK lycka till i nästa års rally. Samtidigt berättade von Schinkel om ett tidigare samtal med Björn.
Det ringde i Björns mobiltelefon och han svarade. I andra ändan fanns en man från PRO-föreningen i Björns hemkommun.
– Hej, sa mannen.
– Vi har noterat att du uppnått åldern för att vara med i vår PRO-förening och på lördag har vi en liten tillställning som vi tycker det skulle vara kul om du ville komma till?
Björn blev lite tagen på sängen och förklarade.
– Det blir nog lite svårt så det får jag nog tacka nej till.
Nu tog inte PRO-mannen ett nej för ett nej utan fortsatte.
– Har du problem att ta dig till lokalen, du har kanske ingen bil, så kan vi hämta dig det är inga problem.
– Eller om du har rullator så fixar vi det också…
Nu tyckte Björn att han fick ta tag i problemet.
– Nej du förstår jag är i Afrika och kör Safarirallyt så det blir lite problem för mig att hinna hem till lördag!
PRO-mannen blev lite tyst innan han fann sig.
– Jag förstår, då återkommer vi när du har kommit hem.
Björn var alltså i Afrika och körde det historiska Safari-Rallyt med en Ford Escort. Ett par punkteringar sinkade honom och det blev ”bara” en andraplats bakom en Ford Mustang. Oavsett vad som händer när han kommer tillbaka hem till Rö så tror jag inte PRO behöver tänka på att skjutsa honom till nästa tillställning”.
Känns faktiskt inte som att att det gått 2000 inlägg sedan jag skrev detta. Nu är frågan orkar jag eller rättare sagt, orkar ni läsare med ytterligare 2000?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *