Hyundai och Neuville i WRC-topp, Östberg på väg mot pallen, Hörby-Magda het, Seat och PWR nöjda, ”Åskbilarna” intar Ljungbyhed och Silver-VOC:en Eslöv.
Efter sju sträckor av WRC Rally Italia Sardegna är det i mina ögon mycket överraskande belgisk ledning genom Thierry Neuville, Hyundai. Tre sträcksegrar bäddar för Neuvilles ledning, 3,5 sekunder före Jari-Matti Latvala och även på SS7 blev det Hyundai-seger.
– På den här körde jag hårt så tiden känns rätt. Bilen fungerar bra under de här förhållandena plust att jag känner mig mer komfortabel, menade Neuville vid sträckmålet och passade på att berömma tvåan Latvala för sin körning på sträckan..
– Jari-Matti did very well!
Finnen gillade inte dammet som han tvingas köra i och menade att det var omöjligt att hålla Polo#2 dammfri.
– Massor av damm inne i bilen och det kommer in via taket, menade Jari-Matti och la till.
– The car feels very good!
Sebastien Ogier kämpar med sin ”road cleaning” och är nu nästan halvminuten bak Neuville. Fransmannen menade att han haft en behaglig resa på sina ”soft-Michelin”.
– Så här långt är jag nöjd med mitt däcksval och försöker göra det bästa av situationen, summerade Ogier efter SS7.
Drygt sex sekunder bak ligger Mads Østberg/Ola Fløene (samma placering som jag tippar dom på söndag…) som ryckte upp sig efter ”a slow start”. M-Sport Fiestan tappade sju sekunder på sjunde sträckan vilket Mads hade en förklaring till.
– Vi tappade lite tid på grund av att vi kör med ett extra reservhjul. Hoppas att det betalar sig senare med friska däck på bilen!
Fem sekunder skiljer ner till landsmannen Andreas Mikkelsen som började bra men tappade lite efter uppehållet. Konstaterade enkelt.
– Det är ett helt annorlunda rally nu…
Dani Sordo håller sjätte platsen och har nästan minuten upp ledande teamkompisen Neuville. Än värre gick det för Hayden Paddon som åkte av i målkurvan på sträcka sju och där parkerade. Av bilderna från kraschen ser en omstart rätt omöjlig ut…
Henning Solberg har problem med gasen på sin Fiesta men åttonde platsen och bäste privatåkare tycker jag absolut är godkänt.
Gick inte så bra för Yazeed Al Rajhi när han gjorde comeback i en WRC-bil. På samma ställe som ukrainaren Gorban parkerade sin WRC-Mini gjorde så även Yazeed. Det var den come backen det!
*
I WRC2 såg min vinnare Temu Suninen (bilden)ut som en vinnare fram till sträcka sju men där hände något med hans Skoda. Nu ligger han ”bara” trea och har 8,6 sekunder upp till för mig helt okände italienaren Scandola, även han med R5-Skoda. Mellan dessa bägge, ännu en Skoda med Esapekka Lappi bakom ratten, bara 2,3 sekunder upp till italienaren. På femte plats hittar vi norska Fiesta-hoppet Marius Aasen, knappt minuten efter.
*
Nu får faktiskt Mattias Ekström, Petter Solberg & Co finna sig i att från skånsk synvinkel är det i norska Hell allt ljus på Magda Andersson, SMK Hörby. Efter sin historiska seger senast i Belgien är Magda superhet i helgen. En seger som kom efter en våldsam krasch i Q3.
– Jag har aldrig kraschat så häftigt tidigare, och det blev en riktig ”crazy” kväll, förklarar Magda.
Inför andra deltävling i EM i Hell är Magda en enda poäng bak ledaren Fredrik Magnussen och nu går hon för ännu ett bra resultat.
– Jag hoppas definitivt att kunna kvalificera mig till final. Först är det så klart att komma till semifinal och få till ett bra resultat, menar Hörby-föraren.
Till Hell kommer flera av Magdas sponsorer vilket sporrar till ytterligare stordåd. Att vara med och slåss om EM-guld redan i andra säsongen är helt enligt Magda och pappa Håkans plan.
– I år är målet att vinna mästerskapet, fokusera på stabila resultat och plocka så många poäng vi kan i varje tävling!
Vi håller alla tummar vi kan från att målsättningen uppfylls i Hell och att du får massor av poäng med hem till Löberöd. Go for it Magda!
*
Var lite trögt till en början med anmälningar till småländska klassikern Dackefejden som körs nästa helg den 18 juni. Men på slutet tog det sig och Wäxjö MS stannade på mer än godkända 191 anmälda. Av dessa kör 63 i VOC Mekonomen Rally och Sverige-Serien. Första start är klockan 10.00 från Kvarnhagskällan i Växjö (Gamla Fläkten-området). Totalt sex sträckor bjuder man de tävlande på och klubbens Nina Jonasson hälsar.
– Vi ser fram emot en fantastisk tävling och hoppas att vädergudarna är med oss!
*
Först att applådera STCC:s nya grepp att från 2017 skrota dagens ”bilar” och ersätta med riktiga bilar enligt TCR-reglementet var PWR Racing Team. Redan nu kör teamet med en Seat i ”plastkostym” och detta är ett märke man tänker fortsätta med.
– Vår nuvarande SEAT Leon STCC är den i särklass snyggaste bilen i mästerskapet. Men steget mot mer produktionsbaserade bilar är något vi välkomnar med öppna armar och beskedet blir knappast sämre med tanke på att SEAT har den just nu vassaste bilen för TCR-reglementet, säger Per Brinkenberg på SEAT Sverige.
Nya TCR-reglementet som redan anammats över stora delar av världen öppnar också upp för gästspel av internationella team i Sverige. Men kanske ännu viktigare, det ger även svenska team stora möjligheter att köra utomlands.
– Nyckeln i TCR-konceptet är att bilarna kan köras i en mängd olika mästerskap och serier. Skandinavien och speciellt Sverige med sin historia inom standardvagnsracing är en oerhört viktig pelare i TCRs utveckling, menar Marcello Lotti, en av nyckelpersonerna bakom TCR-reglementet.
PWR Racing Team är väl förberedda på bytet och har ett tydligt mål, att med SEAT Sverige och övriga partners vinna både team- och förarmästerskapet i STCC inom tre år.
– 2012 startade vi en resa som vi visste skulle bli oerhört tuff. Men nu står vi här som ett av de absoluta toppteamen i Sverige och det känns inte som att vi hade kunnat sitta i en bättre sits än vad vi gör just nu, avslutar Daniel Haglöf, VD på PWR Racing Team.
*
Hondas överklagan till FIA angående det ”viktfusk” man anklagades för i ungerska WTCC-tävlingen gick igenom. Detta betyder att man fått tillbaka sina poäng från Ungern men inte från Marocko som kördes före. Något som teamet är verkligt besviken över men ändå accepterar.
– Med förlusten av poängen från Marocko blir fajten om titeln extremt tuff, förklarar teamledningen.
*
I morgon lördag blir det riktg ”racepremiär” på Ljungbyheds nerlagda flygfält och då med andra andra deltävlingen i SM för V8 Thunder Cars.
Dalaföraren Andreas Ahlberg som kör för Micke Kågered Racing, toppar tabellen inför helgens tävlingar och ser fram emot fortsatta framgångar.
– Det känns otroligt bra efter den start på säsongen vi fick, säger han. Jag har haft en lång svit av dåliga premiärer och nu är det äntligen historia. Vi har vetat hela vintern att vi skulle vara starka och det var skönt att få ihop det på Mantorp, konstaterar Andreas.
På Ljungbyhed Park väntar en helt ny bana och helgens tävling utgör en del av Power Meet vilket innebär att V8 Thunder Cars kommer att köra inför en delvis helt ny publik, menar Andreas.
– Banan är lite trixig och annorlunda jämfört med vad vi brukar köra på men jag tror att det kommer att bli bra race.
Tvåa bakom honom ligger Alexander Graff från Åhusbaserade Memphis Racing som tog en seger på Mantorp Park och nu skiljer det inte mer än en poäng mellan de båda. Graff gillar också den nya banan.
– Vi hade skitroligt på testet, det är fruktansvärt kul att köra där, det är lite stadsbanekänsla, det är trångt och tajt på vissa ställen och kvalet blir oerhört viktigt. Ur publiksynvinkel tror jag att det kan bli bra.
Regerande mästaren Mattias Lindberg från Vankiva utanför Hässleholm fick inte riktigt till det i premiären. Nu får han ny bil och siktet är inställt på seger, något annat finns säkerligen inte under Mattias hjälm.
Ljungbyhed bjuder på mycket mer än V8 Thunder Cars, Legends Cars, hotrod-bilar i amerikansk anda, välputsade jänkebilar, grymma drifingbilar och fina sportbilar och missa inte Kjelle ”Power” Gustafsson som kommer att visa upp något av det hårigaste i bilväg som har körts på en svensk bana!
*
Om detta är lördagens skånska motorhödjpunkt så måste Bilmånsson Rallysprint i Eslöv vara söndagens. Nästan 80 bilar kan de som jag förmodar nöjda arrangörerna räkna in och bland dessa även Silver-VOC:en som vilat sig i form efter dramatiken senast i Tingsryd. Första start klockan 10.00 och vi ses väl där eller hur?
Trevlig helg!