Ryssen snabbast på ERC ”Q-stage”, Frank Tore sexa, 13 nya länder vill köra WRC, snart i fullt i Eslöv och STCC=Slutspekulerat!
Strax före 18.00 svensk tid drar 51:st Azores Airlines Rallye igång och då med hemmaföraren Luis Rego först ut. Efter morgonens kvalificeringssträcka där ryssen Alexander Lukyanuk (bilden) var snabbast valde han att gå ut som sist av de femton förarna som hade möjlighet att välja startposition. Näst snabbast var ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz, 0,7 sekunder långsammare och med förra ERC-deltävlingens vinnare Ralfs Sirmacis tätt bakom. Kajto valde att starta som tolfte bil med Sirmacicis i Skodan precis före.
Lukyanuk medgav att det var svårt att välja startposition i det här oberäkneliga rallyt. Till exempel började det regna kraftigt mitt under det att kvalsträckan kördes, men ryssen i R5-Fiestan tror inte det spelar så stor roll var man startar första dagen. Fyra sträckor på totalt 30 kilometer och då även mixat grus och asfalt är vad som ska genomföras idag.
– Hoppas jag tagit rätt beslut, men det får vi se senare i kväll, menade Lukyanuk.
– Om vi valt fel är det inget dramatiskt, första dagen kommer ändå inte att betyda så mycket för slutresultatet…
Det norska hoppet i 4WD-klassen Frank Tore Larsen lyckades få till det bra på ”the Q-stage” och körde in med sjätte tid.
– Det här var kul, lite svårt att hitta grepp men det var ändå OK, kommenterade Frank Tore efteråt.
– Vi gjorde ”a clean stage” och inga misstag, melt klart kunde vi ha kört fortare.
Frank Tore med Torstein Eriksen vid sin sida valde att gå ut som tionde bil och då med Sirmacis bakom sig.
*
Landsmannen Steve Røkland med Patrik Barth i högerstolen satte tredje tid bland R2-bilarna. I sin Ford-come back var Steve 0,6 sekunder efter hemmaföraren Gago i en Peugeot och med polske Opel Adam-åkaren Pienazes där bakom.
Några tider för Lars Stugemo/Henrik Appelskog har jag inte lyckats hitta men shake down fungerade okej enligt grabbarna.
– Lerigt och lite smalt, konstaterades det från den svenska R5-Fiestan.
*
WRC står inför en större förändring framöver om alla 13 nya länder får som de vill att få arrangera en deltävling i Rally-VM. Abu Dhabi, Kanada, Chile, Kroatien, Indien, Japan, Jordanien, Korea, Malaysia, Nya Zeeland, Nord Irland, Ryssland och Turkiet har alla visat mer eller mindre intresse för att få plats i kalendern i framtiden. Nu får man dessutom stöd av FIA-presidenten Jean Todt som vill se tävlingar över hela världen och inte som nu koncentration till Europa.
– Det här är ett världsmästerskap och tävlingskalendern måste visa detta på ett bättre sätt, säger Todt till Autosport.
Årets WRC körs med tio tävlingar i Europa och resterande fyra Argentina, Kina, Australien och Mexico. Redan 2017 kan nya tävlingar göra entré i kalendern menar Todt. Han menar också att alla länder som visat intresse är ”seriösa” och kan leverera. Todt saknar också ett riktigt ”tufft rally” nu när både Grekland och Cypern kör deltävling i ERC.
– Där skulle Turkiet mycket väl kunna komma i fråga, menar Todt.
FIA:s rallyboss Jarmo Mahonen är också för en förändring, men inte om det innebär en utökning av antalet tävlingar. Redan nu tycker teamen att 14 är i mesta laget, men något nytt måste hända medger han.
– Om inte kommer inget att någonsin förändras!
Svårigheten menar han kan vara att peta bort ”klassiska tävlingar” till förmån för nya.
– Hur värderar man 60 års erfarenhet mot en annan som bara är beredd att betala mer för att få en WRC-tävling? Svår balansgång.
Ett av de länder som är mest angelägna är Jordanien som har stöttning hela vägen upp till kungahuset. Här ser man ett VM-rally som något riktigt positivt. Prins Feisal Al-Hussein menar.
– Vi är omgivna här i Jordanien av krig och politiska problem. Vi behöver få se sport utövas i vår region!
Nu vet jag inte hur WRC-teamen ställer sig till att åka till mellanöstern med tanke på säkerheten. Att köra rally omgiven av IS-krigare tycker inte jag känns helt optimalt…
*
I går råkade jag skriva fel dag för sista anmälan till Eslövs MK:s nya varvlopp Bilmånsson Rallysprint nästa söndag. Då påpekade Jan Lennartsson direkt felet som jag rättade och när jag nu, klockan är 17.45 kollar listan förstår jag varför Janne reagerade. För nu finns även han med i anmälningslistan, som kartis till dotter Terese i Opel Kadetten. Totalt 76 anmälda och troligtvis slipper därmed arrangören att gallra då taket är satt till 80 bilar.
*
I dag bjöd STCC in till presskonferens nästa torsdag i Stockholm. Klart man blir nyfiken när man skriver ”Slutspekulerat. Nu väljer den nya ledningen att gå ut med planerna för framtiden”. Kommer det då att avslöjas att det blir nya TCR som blir ”nya STCC”?
*
I dag kom där besked från Opel-gurun Jan Perden om Roger Roths mystiska Opel-fälgar. Jan skriver, ”ATS Classic fälgar 6×14 är ovanliga, Opel monterade ATS fälgar som tillval/original på ett antal modeller som Kadett C, Ascona B och Manta B och utrustade fabriks bilar med ATS fälgar.
Men 6×14 borde vara till Rekord, men har aldrig sett någon Rekord med dessa som original. Men ATS classic-fälgarna fanns även att köpa som tillbehörsfälgar. Men då är de inte märkta med GM, så kan vara ett tips om de är märkta med GM.”.
Så Roger ut och jaga en Rekord och se världen med nya ögon…