Paddon vann med norsk hjälp, Östberg har pejl, Veiby i J-WRC, efterdyningar från SilverKongen och ”busstaliban” på E22!
Tror inte att där är många i rallyvärlden som missunnar den glade nyzeeländaren Hayden Paddon med kartläsare John Kennard sin allra första WRC-seger (möjligtvis Ogier, vad vet jag…) och detta i tuffa i YPF Rally Argentina. Vad många kanske inte känner till är att bakom Paddon-segern fanns bland annat norrmannen Ole-Martin Lundefaret som jobbar som ”driver coach”. Något som framkom när vinnaren efter målgång tackade sin omgivning och då även ”Ole”. Deras samarbete startade efter Rally Sweden med Rally Mexiko sedan tävlingen på hemmaplan i NZ i början av april med Rally Otago och nu fullbordades succén i Argentina. Den första tävlingen som Ole menade var Paddons premiär med att ”push” på sträckorna. Ole jobbar med en ”kjørestil” som benämns som ”Nose end first”.
– Dette er satt i system av min mentor Olav Bodilsen och utviklet på bakgrunn av nitidige studier gjort der alle store mestere har kommet under lupen, speciellt inspirert av den gamle norske kappkjører Stein Svenden, berättar Ole med sitt Norwegian Speed Factory AS.
Han är också imponerad av Paddon och berättar vidare..
– Hayden er en fantastisk fyr, meget jordnær, og utrolig å jobbe sammen med. Dette er et stort steg i riktig retning for å kjempe om fremtidige VM.
Överallt dessa norrmän…
*
Hade inte tänkt orda så mycket annars om YPF Rally Argentina mer än att det verkar vara WRC-seriens i särklass största publik event, runt en miljon människor beräknar man såg tävlingen live. Livet vid sidan av specialsträckorna kantas av jättepublik som festar och umgås, de allra flesta övernattar dessutom på plats för att inte missa något. Till exempel så var en av landets huvudvägar samma väg som bar ut till sträckorna och där det uppgavs att man efter målgång fick sitta i kö i runt sex timmar.
*
Med femte platsen föll Mads Østberg och Ola Fløene ner en placering i tabellen och är numera trea medan Paddon klättrade upp som ny tvåa. Mads verkar också vara lite besviken över att inte varit närmare pallen men menar ändå att han och Ola gjorde sitt allra bästa. Tycker bland annat att arbetet inne i Fiestan borde räckt till pallen.
– Därför letar vi inte i någon sorts frustration efter förbättringar. Vi känner att vi har bra pejl på det hela, summerar Mads.
– Blir spännande att se om vi får löst allt till Portugal…
*
Ännu mer Norge och nu är det nästa WRC- stjärna vi snackar om, 19-årige Ole Christian Veiby. Med kartläsare Stig Rune Skjaermoen och med finska Team Printsport är Ole Christian det skandinaviska hoppet i Junior-WRC som har premiär i Portugal om en månad. Som lite uppvärmning vann Ole Christian då med Jonas Andersson till höger i Cittran, WRC3-klassen i Rally Monte Carlo. Samma bil som alla elva anmälda förare använder i J-WRC.
FIA Junior WRC körs i sex av WRC:s tävlingar, alla i Europa och fyra på grus samt två på asfalt. Vinnaren får sedan chansen att köra sex tävlingar i WRC2 2017 med en DS 3 R5.
*
När anmälan stängde till South Swedish Rally och premiären för grusdelen av Rally-SM fanns 79 anmälda. En siffra som kunde varit högre menar ”MR SSR” Lasse Mattsson.
– Vi hade förstås hoppas på ännu fler, det gör man alltid. För det är roligt när bygden engageras och förarna kommer.
De ”vanliga” SM-åkarna är anmälda och där då speciellt Mats Jonsson förtjänar att lyftas fram. På bilden från 1983 sladdar han fram med sin Opel Ascona bakom Minnesbergs Tegelbruk på Söderslätt mot sin allra första seger i rallyt. Nu 33 år senare är han fortfarande med i leken och tillhör precis som 1984 favoriterna till seger. Den stora skillnaden är att han bytt Opel mot en WRC-Escort men i högerstolen är det samma ”gubbe” Johnny Johansson som då.
En liten ljusglimt kommer där dock när man kollar in anmälningslistan för SSRC-delen av rallyt, Sydrallyt som nästan lockar exakt lika många ekipage, totalt 78. Sedan kommer Regularity-gänget som lite bonus med nio anmälda.
*
När jag skrev om SilverKongen i går lyfte jag fram supertalangen Elias Lundberg som vann C-klassen i VOC Mekonomen Rally och blev 13:e totalt. Borde så klart även nämnt nästan lika snabbe vinnaren av B-klassen, Karlskronas Robin Liljegren (bilden) där Danny Holgersson sköter nothäftet. Robin slutade 16:e totalt och betvingade värmländske segermaskinen André Nygren med 0,7 sekunder. Vet inte om jag behöver tillägga detta, men Robin körde även han utan stående pedaler och ”Sek-låda”…
*
Fick idag ett mejl från VOC-General Roger Fransson som efter 300 mil tur och retur åter kommit hem till Norrland. Färden gick lätt efter en sådan kanontävling som SilverKongen, menar Roger.
– Vilken fantastisk tävling, vilka sträckor och fantastiskt välarrangerat!
– Ska man klaga på något så är det möjligen på ett lite väl utdraget tidsschema men det har säkert sina skäl. Tusan vet om inte det här är det tekniskt svåraste och mesta utmanande som finns i hela rallysverige, undrar Fransson och svarar så själv på frågan.
– Antalet brutna (47 bilar) ger ju stöd förr den tesen…
*
En kartläsare som vill vara anonym hade dock lite synpunkter, han skriver:
”Hej Tommy. Silverkongen igår var verkligen en kanontävling. Fina vägar, bra arrangemang som bjöd på lång tid i bilen med både ljus och mörkersträckor.
Men en sak som jag reflekterar över när man köar upp inför sträckor, är att bland förarna ofta de yngre, så är det dålig respekt för ” avåkningar”. Det tycks nästan vara viktigare att lägga ut bilder på sina avåkningar än att lämna in tidkortet och i samma veva skyller man på notskrivaren ? Det spär ju dessutom på alla plåtgamar som är ute och vill ha sitt. Även igår var där sten utlagd och bredvid vägen står en och filmar !!!!
Fokus på själva tävlandet och respekt för farter och notskrivarens bedömning är i min mening alldeles för dålig. Nu är jag ju i och för sig lite äldre men det här är nog en sak att dryfta om?
Vill även ge notskrivaren Anders Martinsson ett stort beröm för kanonnoter…”.
*
Mer SilverKongen där den förste jag träffade vid HQ var Ida Lidebjer Granberg numera men högst tillfälligt, rullstolsburen. Kastade fram den korkade frågan, hur går det?
– Jo tack, svarade Ida.
– Det rullar på…
Sedan bad hon om att få skicka ännu en hälsning till alla som bryr sig,” Är faktiskt helt överväldigad över det stöd jag har mött de här två veckorna efter avåkningen, och inte minst under Silverkongen. Jag hade bestämt mig för att jag bara SKULLE ut på rally så fort som möjligt igen och efteråt log jag nog ända upp till öronen. Jag var så trött att jag sov i tre timmar när jag kom hem, men det var det såå värt! För den gemenskapen som finns i rallyvärlden är helt fantastisk! Nu är suget efter att sitta i en högerstolen helt klart tillbaka.”.
*
Inte så konstigt att det utbröt mer eller mindre storm på Facebook efter att det lagts ut film på det livsfarliga sabotaget på SS7 Ubbaboda i SilverKongen. Fick idag kontakt med en rallyintresserad polis som absolut vill se att händelsen polisanmäls och att ansvariga lagförs med efterföljande straff. Skickar härmed uppmaningen vidare till arrangören!
*
Lite olycklig planering från STCC-arrangören att lägga premiären samma helg som kung Carl XVI Gustaf firar sin 70-åriga födelsedag. Något som prins Carl Philip hade lite svårt att komma runt och detta samtidigt som han själv blivit pappa. En ska bort och då blev det kanske inte så överraskande STCC och nu ersätts prinsen av Scott McLaughlin hos Polestar Cyan Racing som han tävlar för borta i Australien.
– Jag ser fram emot att komma till Sverige igen för mitt andra besök, den här gången kommer jag att köra en tävlingsbil vilket är precis vad jag vill göra, säger McLaughlin som besökte teamet i Göteborg 2014.
Prinsens stand in är 22 år gammal från Nya Zeeland, tävlar för Volvo Cyan Racing i V8 Supercars där han nyligen tog en dubbelseger på den snabba och utmanande Phillip Island-banan i Australien.
Prins Carl Philip återvänder till årets andra tävling på Mantorp Park den 26:e maj och fortsätter sedan resten av säsongen.
*
Mer Volvo och racing, två fjärde platser blev det i helgens WTCC-tävling i Slovakien. I heat 1 var det Fredrik Ekblom som slutade fyra och där det var Citroën C-Elysée som dominerade geno matt bli 1-2-3 och med Mehdi Bennani som vinnare. I Heat 2 var det Thed Björk som tog samma placering. Även här var det ”Vinkel-bil” som etta och tvåa, José-Maria López respektive Yvan Muller.
*
WestCoast Racing körde i helgen ”Rounds 3 and 4 of the 2016 TCR International Series at Circuito do Estoril” i Portugal. Gianni Morbidelli, lämnade Portugal som ledare av ”TCR International Drivers’ standings” efter en seger och en andra plats.
*
Tomelillas 17-åriga racingtalang Joel Eriksson körde andra deltävlingen i F3-EM på Hungaro Ring. Placeringarna trea och tvåa
– Det känns nästan lite overkligt att åka härifrån Ungern som trea i F3-EM, men det är fortfarande tidigt på säsongen och det är inget jag tänker speciellt mycket på i nuläget, säger Joel Eriksson.
Nästa deltävling är det klassiska stadsloppet i Pau, Frankrike den 13-15 maj.
*
I morse drabbades jag av aprilvädret i form av både snö och viss halka. Än värre var det för de två bilar som krockade med en lastbil på E22 strax före Linderöd, precis där motorvägen slutar. Stopp i trafiken och lång kö bakom mig, dock inget som bekymrade ”Skåneexpressen” som struntade i kön och istället la sig i vänsterfilen och körde om. Blev lite knöligt när filerna sedan gick ihop till en fil (bilden). Skam den som ger sig, så bussföraren försökte verkligen ändå tränga sig förbi. Till slut fick ändå även han ge sig för naturlagarna och köa precis som alla vi andra tills olyckan var klar.
Kan också konstatera att boken med trafikregler inte verkar vara något som läses så ofta av samma chaufför. I Sätaröd hade bussen sedan stannat för att ta upp passagerare och när detta var klart slogs blinkern på, sedan rätt ut i trafiken. En vit Dacia fick kasta sig över i motsatt körbana för att inte krocka med ”busstalibanen” mendan jag fick stå på bromsen för att inte köra rätt i sidan på densamma. Med hastighetsbegränsning på 60km/t får faktiskt bussen snällt vänta tills det är fritt från trafik bakom innan man kan köra ut. Läs:
”Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.” (Trafikförordningen)”.
Skulle kanske vara en idé att låta även bussförare lära sig trafikvett?