Loeb: RallyX mer underhållande, Ekström dubblar på Hockenheim, varför så få 4WD i ”södern” och när packar ”Kvicken” upp väskan?
Ingen tvekan utan att Rallycross på VM/EM-nivå blir allt hetare och jag törs nog säga att det är den motorsportgren från svensk horisont som är allra mest intressant. Inte så konstigt då vi i RallyX har fler toppförare än i någon annan jämförbar gren på motorsportträdet.
En värdemätare på hur stor sporten är fick man när nye ”rallycrossaren” niofaldiga världsmästaren i rally, Sebastien Loeb valde bort prestigetunga WTCC (VM för touring cars) tillförmån för en ratt i svenska Team Peugeot Hansen. Loeb erkänner att han ser rallycrossen som en ”mer underhållande möjlighet” än att fnatta runt på världens olika racingbanor. Sticker inte heller under stol med att en bidragande orsak till grenbytet var att Citroën inte längre ville behålla ”guldkalven” utan valde andra förare för 2016. För Loeb hade det då varit en annan dörr som skulle öppnas om han valt att fortsätta med racingen.
– Jag hade chans att stanna kvar i WTCC men även möjlighet att göra annan någon annan racingserie, men jag tror att rallycrossen blir intressantare, säger Loeb i en intervju.
– ” Rallycross is a nice challenge for me”…
I veckan som gick testade Loeb sin nya 208-Peugeot under tre intressanta dagar på hemmaplan i Frankrike. Han är ödmjuk inför helgens premiär i Portugal och menar att han inte har så bra koll på ”race plan for rallycross”.
– Till exempel när det är lämpligast att göra ”the joker lap” och inte heller hur bilens ”set up” ska vara för att bli optimal, jag har mycket att lära, menar Loeb.
– Dessutom måste jag lära mig snabbt…
*
Lika ”grön” är inte Mattias Ekström och när DTM har säsongspremiär på Hockenheim kör man även rallycross på samma ban, dock inte samtidigt…
Ena minuten Audi RS 5DTM och i nästa Audi S1 EKS RX quattro.
– Att köra både DTM och rallycross samma helg är som julafton och påsk samtidigt för mig, menar Mattias.
*
En institution i rallyvärlden har nått vägs ände, Opel-proffset Anders Kullängs ”Kulläng Driving School” lägger ner verksamheten berättar man idag. Som skäl anges ” Detta pga att vi fått för mycket att göra med våra ”vanlig” arbeten och hinner helt enkelt inte med att driva skolan professionellt.”. Alla skolans bilar annonseras ut till försäljning och därmed verkar skolans öde beseglat.
Åtskilliga är de förare som här fått sig till livs sina första meter rallykörning medan andra gnuggats vidare i en sport där man redan varit etablerad. Många av dagens stjärnor drog till Anders i Värmland när karriären var i sin början. En av de mest kända är då Sebastien Loeb som fick ta del av ”prästens pöjks” kunnande och det vet vi ju alla hur långt den utbildningen bar…
Svenska Rallyt-vinnaren 1980 startade sin skola tio år senare och fram till idag har över 25 000 rallyförare slipat sin körteknik hos ”Kulläng Driving School.”.
*
Helgen som kommer är det tid för Hurumsprinten i Norge och med 70 bilar på startlinjen. Bland de mer namnkunniga som ska avverka den fem kilometer långa sprintsträckan är Anders Gröndal/Miriam Walfridsson med R5-Fiestan. Svenskt i högerstolen är det även hos Eyvind Brynildsen där Anders Fredriksson sköter kontoret. Lär bli en tuff fajt mellan de två norska toppekipagen.
*
Varför är det så dåligt med 4WD-åkare i den södra delen av Sverige? Frågan är berättigad då det i kommande SSRC-tävlingen ”SilverKongen” den 23 april finns totalt tio anmälda i ”A,B,C- förare R4, R5 4WD”. Samma helg körs även Rally Gotland med strax över hundra anmälda mot 187 i ”SilverKongen” och på Gotland är där 19 4WD-ekipage anmälda och av dessa kör 17 i A-klassen.
Inte nog med att man är nästan dubbelt så många på Gotland, även namnkunnigheten är större hos dom som väljer att köra på semesterön. Att plocka fram vinnarkandidater till den skånsk/småländska tävlingen är inte så svårt, trion Stoffe Nilsson, Robert Blomberg och Robert Scholander (bilden) sköter pallen (såvida inget händer så klart).
Till Rally Gotland betecknar jag möjligheten att pricka in ”pallen” som obefintlig, räcker att nämna namn som Jari Saarinen, Björn Persson, Björn Adolfsson, Lasse Stugemo bara för att nämna några som bör vara med i toppstriden. Men där finns många andra fortåkare som tar färjan till Visby den 23:e. Så frågan är, varför är det så få 4WD-åkare som väljer SSRC? Någon som har ett bra svar…
*
Att köra en hel säsong i Junior-ERC är inget billigt kalas, därför går nu det norska hoppet Steve Røkland med svenske kartläsaren Patrik Barth ut och vädjar om ”ekonomisk stöttning” inför resten av säsongen. Inledningen blev ju inte så lyckad med en häftig rullning på Irland, både karossmässigt och ekonomiskt. Hans R2-Peugeot blev så illa åtgången att man ännu inte tagit beslut om det är lönt att rikta eller bättre att köpa ny bil.
Nu ber Steve och Patrik om hjälp och hoppas att nå målet på 350 000 norska kronor och Steve säger.
– Alle bidrag vil hjelpe oss på veien mot toppen!
Han fortsätter.
– Vet du kanskje også om noen som kan være med som en større sponsor? Da kan du kontakte Steve på steve@rokland.org!
*
Undrar om danska co-drivern Jeanette Kvick någon gång hinner packa upp sin resväska? Förutom att läsa noter till skotten Angus Lawrie och föraren av ”den blå löwe” som numera är en vit/gul Opel Astra, Kenneth Kolbe Jensen åker hon till Belgien den 24 april. Där väntar britten Martin Fox på ”Kvicken” för att köra den stora sprinttävlingen ”Monteberg Sprint”. Fox kör en vass BMW M130i med runt 350 hästkrafter.
– Behöver inte säga att ”happy days” väntar framöver, konstaterar hon belåtet.
Den svenska publiken har möjlighet att kolla in Jeanette lite närmare då hon den 1 maj tar plats i Olofströms Mitsubishi-åkare Peter Nilssons bil. Tävlingen då är Hässleholms GP som idag har 121 anmälda. Även i fjor åkte hon med Peter, då fick man tråkigt nog bryta när bromsarna försvann.
*
I bland är det inte lätt att vara motor och motorsportintresserad och bo i nordöstra hörnet av Skåne. Nästa helg till exempel är det på lördag SSRC-tävlingen SilverKongen med start i Kristianstad. En stabil publikmagnet sedan många år tillbaka. Samtidigt kör man SM i Enduro ”Hovdalajakten” ute på Hovdalafältet, detta både lördag och söndag.
Nu trodde du kanske det var färdigt men inte alls. Under lördagen är det även Folkrace med Kristianstad Folkraceklubb ute på banan i Ripa. Kanske lite i utkanten, men samtidigt med allt detta är det stor Veteranmarknad i Degeberga för alla som gillar lite äldre fordon.
Nu har jag inte kollat varken om SMK Kristianstad eller Kristianstad Karting klubb har något på gång, men ligger det i linje med allt annat så sker där säkert något även hos dom…